View : 857 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이재돈-
dc.contributor.author서효진-
dc.creator서효진-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054719-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178164-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054719-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to identify effects of different types of formative assessments of Chinese Language class in middle schools on academic performance and learning attitude of students, centered on writing. After a literature review for understanding the meaning, functions, and types of formative assessments, the author investigated the effects of the types of formative assessments on learning via experimental research. The results of the writing evaluation of ten third-grade classes in A Middle School located in Seoul during the previous year were compared, and three classes with similar performances were selected. As a control group, Group A performed 'translation and composition' as a separate evaluation for measuring writing ability alone. Out of the two experimental groups, Group B performed a 'filling in the blanks' formative assessment, an integrated evaluation for measuring both writing and reading abilities, and Group C performed a 'dictation' formative assessment, an integrated evaluation for measuring both writing and listening abilities. After the experiment period was over, post-evaluation for writing was performed in order to identify the effects of each type of formative assessment on the academic performance of the students. Also, a survey was conducted in order to compare the learning attitudes among the groups for analyzing the results. The results of this study are as follows. First, as for writing ability, Group B and C with integrated evaluation showed higher academic performances than Group A with separate evaluation. More concretely, Group B with a 'filling in the blanks' integrated evaluation showed higher improvement in writing ability than Group C. The mean scores of Group C with 'dictation' were higher than those of Group A with 'translation and composition,' but there was no statistically significant difference. Second, when learning attitude was divided into five sub-domains, Group B with 'filling in the blanks' had the lower degree of difficulty on Chinese language and less fear on the evaluation than the other two groups, indicating that the students in Group B were more positive on Chinese learning. Meanwhile, there were no significant differences among the three groups in interest, participation, and self-confidence. These results indicate that the academic performance and learning attitude in Chinese Language class in middle schools may be different according to the types of formative assessments, even though the contents and methods of the class are similar. As for the types of formative assessments, integrated evaluation was more effective than separate evaluation, and 'filling in the blanks' among integrated evaluation was effective. Therefore, various integrated types of formative assessments including 'filling in the blanks' should be utilized in order to improve academic performance and to form positive learning attitude of students in Chinese Language class. For this, teachers are needed to study, develop, and apply formative assessments appropriate to learning contents and situations of students.;본 연구의 목적은 중학교 중국어 수업에서 서로 다른 유형의 형성평가가 학생들의 학업성취 및 학습태도에 미치는 영향을 쓰기 영역 중심으로 알아보는 것이다. 이를 위하여 먼저 문헌연구를 통하여 형성평가의 의미, 기능, 유형을 살펴보고, 실험연구를 통하여 형성평가의 유형이 학습에 미치는 영향을 알아보았다. 서울시 ○중학교 3학년 10개 학급의 전년도 쓰기 평가 결과를 비교하여 성적이 유사한 3개 학급을 선정하였다. 비교집단인 A집단에는 쓰기 기능만 측정하는 분리평가 유형인 ‘번역 및 작문하기’ 형성평가를 실시하고, 실험집단 중 하나인 B집단에는 쓰기와 읽기 기능을 함께 측정하는 통합평가 유형인 ‘빈칸 채우기’ 형성평가를, 나머지 실험집단인 C집단에는 쓰기와 듣기 기능을 함께 측정하는 통합평가 유형인 ‘받아쓰기’ 형성평가를 실시하였다. 실험기간 종료 후, 각 유형의 형성평가가 학생들의 학업성취에 미친 영향을 알아보기 위하여 사후 쓰기 평가를 실시하고, 집단 간 학습태도를 비교하기 위하여 설문조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 쓰기 능력 면에서 통합평가를 실시한 B집단과 C집단이 분리평가를 실시한 A집단보다 더 높은 성취를 보였다. 구체적으로, 통합평가 중에서도 ‘빈칸 채우기’를 실시한 B집단의 쓰기 능력이 가장 많이 향상된 것으로 나타났으며, '받아쓰기'를 실시한 C집단의 평균 점수는 '번역 및 작문하기'를 실시한 A집단보다 높게 나오기는 했으나 통계적으로 유의미한 차이는 아니었다. 둘째, 학습 태도는 다섯 가지 하위 영역으로 나누어 보았는데, ‘빈칸 채우기’를 실시한 B집단이 다른 두 집단에 비하여 중국어에 대한 체감 난이도와 평가에 대한 두려움이 낮은 것으로 나타나 중국어 학습에 대해 보다 긍정적인 것으로 해석할 수 있었다. 그 외에 흥미도, 참여도, 자신감 방면에서는 세 집단 간 유의미한 차이가 없었다. 이러한 결과는 중학교 중국어 수업에서 수업 내용 및 방법이 동일하더라도 어떤 유형의 형성평가를 실시하는가에 따라 학업성취 및 학습태도가 달라질 수 있음을 보여주고 있다. 형성평가의 유형으로 분리평가보다는 통합평가가 효과적이고, 통합평가 중에서는 ‘빈칸 채우기’가 효과적이었음을 확인할 수 있다. 따라서 학생들의 중국어 학업성취를 높이고 긍정적인 학습태도를 형성하기 위하여 ‘빈칸 채우기’를 비롯한 다양한 통합적 유형의 형성평가가 활용되어야 할 것이다. 이를 위하여 교사는 학습 내용과 학생들의 상황에 적합한 형성평가에 대하여 연구하고 개발하여 적용하는 노력이 필요하다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구 필요성 및 목적 = 1 B. 선행 연구 = 2 C. 연구 범위 및 방법 = 4 Ⅱ. 형성평가의 의미와 유형 = 6 A. 형성평가의 의미 = 6 B. 형성평가의 기능 = 8 C. 형성평가의 유형 = 9 1. 분리평가(Discrete-point test) = 10 2. 통합평가(Integrative test) = 12 Ⅲ. 형성평가 유형과 쓰기 학습과의 관계 = 15 A. 실험 방법 = 15 1. 실험 대상 = 15 2. 실험 절차 = 16 3. 사전 검사와 사후 검사 = 17 B. 실험 내용 = 23 1. 실험 가설 = 23 2. 학습 내용 = 23 3. 형성평가 내용 = 25 Ⅳ. 실험 결과 및 해석 = 31 A. 실험 결과 분석 방법 = 31 B. 형성평가와 학업성취도 = 31 C. 형성평가와 학습태도 = 33 Ⅴ. 결론 및 제언 = 42 참고문헌 = 44 부록 = 46 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent954553 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중국어 수업에서 형성평가의 유형이 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle쓰기를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Effects of Different Types of Formative Assessments in Chinese Language Class-
dc.creator.othernameSeo, Hyo Jin-
dc.format.pageⅸ, 65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE