View : 652 Download: 0

중·고등학생의 학습유형에 따른 과학의 본성에 대한 인식 및 태도 분석

Title
중·고등학생의 학습유형에 따른 과학의 본성에 대한 인식 및 태도 분석
Other Titles
The Relationships Among Student's Learning Style, Understanding About the Nature of Scientific Knowledge and Attitude Toward Science
Authors
김신애
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
The purpose of this study was to investigate the relation among student's Learning Style, understanding about the Nature of Scientific Knowledge and attitude toward science. The result of this study will contribute to help teachers for understanding of the individual propensity of the each student. Participants of this study were 62 middle school and 73 high school students. In processing test result, ANOVA, independent-sample T-test, and Correlation and Multi-regression assay was conducted with SPSS 12.0. The result of the research are as follows : First, In middle school students, there was also meaningful difference statistically by gender, boys had high scores than girls in deep motive of Learning style. Second, High school students' understanding about the Nature of Scientific Knowledge was higher than middle school students. Third, In middle school students, there was also meaningful difference statistically by gender, boys had high scores than girls in attitude toward science. Forth, A cluster analysis was used to classify students on the basis of their deep and surface learning style. four cluster of students with distinctive learning style patterns were found. Fifth, The students' Learning style was positively related to understanding about the Nature of Scientific Knowledge and attitude toward science. Sixth, Results of regression analysis, factors affected students' Learning style(Deep Approach) were students' understanding about the Nature of Scientific Knowledge and attitude toward science. In conclusion, by this research I found out factors associated with middle and high school stidents' Learning style. By building in the finding of this study, researchers and science educators will be in an better position ot ensure that pedagogical efforts in science confidence and competence of students.;학습유형은 학습자의 지식 특성 변인 중 하나로 학습자의 개별 특성을 이해하는 중요한 지표로 작용하기 때문에 교육적으로 중요한 의미가 있다. 또한 학생들이 가지고 있는 지식의 본질에 대한 이해와 지식의 획득 과정에 대한 견해가 학습 유형에 영향을 미친다는 선행연구가 이루어졌다. 따라서 본 연구에서는 학습유형을 설명해줄 수 있는 요인으로 과학 지식의 본성과 과학에 대한 태도를 제시하고 이들 변인들 간의 상관관계와 예측력을 검증함으로서 학생의 개별 특성인 학습유형에 대한 심도 있는 이해를 돕고자 하였다. 본 연구에서는 서울시 소재 학교의 중학생 62명, 고등학생 73명을 대상으로 학습자의 학습 유형(심층적/표면적 접근)과 과학 지식의 본성에 대한 이해도, 과학 관련 태를 설문조사로 실시하였다. 결과 분석은 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생들의 학습유형을 분석한 결과 중학생들은 심층적 접근방법과 표면적 접근방법을 유사한 빈도로 사용하는 것으로 나타났다. 남자 중학생은 여학생보다 심층적인 동기가 높았다(p< .01). 고등학생은 표면적 접근보다 심층적 접근을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생들의 과학 지식의 본성을 분석한 결과 동일한 검사지를 사용한 미국학생들에 비해 높게 나타났다. 남자 중학생은 여학생보다 과학 지식의 본성 중 ‘창의성’과 ‘통합성’에 대해서 잘 이해하고 있었다(p< .05). 또한 고등학생은 중학생에 비해 과학 지식의 본성에 대한 이해도가 높았다. 셋째, 학생들의 과학에 대한 태도를 측정한 결과, 고등학생들은 중학생보다 과학에 태도 점수가 높았다. 특히 고등학생들은 중학생보다 ‘과학의 사회적 가치’에 대해 긍정적 인식을 가지고 있었다(p< .01). 중학생에서는 남학생이 여학생에 비해 과학에 대한 태도가 높았으며 고등학생에서는 남녀 차이를 보이지 않았다. 넷째, 학습유형에 따라 학생들을 4개의 군집으로 나뉘었다(군집1~군집4). 각 군집은 과학 지식의 본성 이해도와 과학 관련태도에 유의미한 차이를 보였다(p< .01). 심층적인 접근방법을 사용하는 학생일수록 과학 지식의 본성에 대한 이해도와 과학에 대한 태도가 높고, 표면적인 접근방법을 사용하는 학생일수록 본성에 대한 이해도와 태도가 낮은 것으로 나타났다. 다섯째, 학습자의 학습 유형과 과학 지식의 본성에 대한 이해정도, 과학 관련 태도 변인들 간의 상관관계를 알아본 결과, 심층적 접근과 과학 지식의 본성과 과학에 대한 태도 사이에 높은 상관관계가 나타났다. 여섯째, 다중 회귀분석을 통해 학습양식을 설명할 수 있는 요인을 분석해본 결과, 과학지식의 본성과 과학관련 태도는 학습유형 중 심층적 접근방법을 설명하는 변인으로 그 영향력이 높았다. 이를 통해 과학 지식의 본성에 대한 올바른 이해를 하고 과학에 대한 긍정적 태도를 소유할수록 학습에 대한 근원적 흥미를 가지고 학습에 적극적으로 참여한다는 사실을 알 수 있다. 이 연구를 통해 학습 유형과 과학 지식의 본성에 대한 이해도와 과학에 대한 태도가 유의미한 관계를 가지고 있음을 알 수 있었다. 과학 교육자들이 학생들의 학습 유형에 영향을 미치는 요인들을 파악한다면 학생들에게 적절한 지원과 도움을 줄 수 있을 것이라고 생각한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE