View : 649 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이민수-
dc.contributor.author민순희-
dc.creator민순희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:01Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:01Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051868-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178020-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051868-
dc.description.abstractWe distinguish the current society from the former one and define it the knowledge-based society, 'to know how to do by using knowledge' rather than 'only know something'. That is, the capability is put emphasis on that solve the problem in reality by using knowledge. So a new learning way is presented in order to raise such a capability in the educational field. This study is to design and implement the supporting system for problem-based learning on the basis of web(e-PBL) which combines the problem-based learning(PBL) with the web-based instruction(WBI) in the learning ways that is newly standing out. Here the practical use of a metablog is suggested so that students use a blog which is used a lot by them and can raise their reflective consideration. The supporting system for e-PBL used the metablog was designed and implemented by focusing on the fact that the procedure of PBL was divided into a individual learning and a cooperative learning and a problem solution were achieved through their continuing to repeat over and over. In other words, there was an aim that the metablog collected the result of individual learning and the reflective journal which were written by students and the cooperative learning was able to be achieved effectively on the basis of the collected materials. The research meaning of this study is arranged as follows. Firstly, the blog which students used for friendship and association can cause a learning motive by it being connected with the learning. Secondly, students can do Self-Directed Learning(SDL) through the result of individual learning and the reflective journal which they wrote on the individual blog. Thirdly, the result of individual learning which students wrote on the individual blog can be deleted and collected by each situation, time, and period as they intend. Ultimately, such an collected result can be an individual portfolio. Forthly, the practical use of the metablog can get out of the limit of the blog centered by teachers and the interaction between teachers and students can be achieved effectively. Fifthly, the progress of the e-PBL could be achieved smoothly by adding the managing agent for PBL except the function basically served by the metablog. Sixthly, there is an dispersive control effect of materials because all the materials which are written in the course of learning progress are saved not in the metablog but in each individual blog.;우리는 현 사회를 이전 사회와는 구분하여 지식기반사회라고 규정하며 '단지 무엇을 아는 것'보다는 '지식을 활용하여 무엇을 할 줄 아는 것'[10], 즉 지식을 실제 상황에서 활용하여 문제를 해결할 수 있는 능력이 강조되고 있다. 따라서 교육 분야에서도 이러한 능력을 기르기 위하여 새로운 학습 방법이 제시되고 있다. 본 연구에서는 새롭게 부각되고 있는 학습 방법 중에서 문제중심학습(Problem-based Learning: PBL)과 웹기반 학습(Web-Based Instruction: WBI)을 접목시킨 웹기반 문제중심학습(e-PBL)을 지원하는 시스템을 설계하고 구현하고자 한다. 이때 학생들이 많이 사용하고 성찰적 사고력을 증진시킬 수 있는 블로그를 이용하기 위하여 메타블로그 활용을 제안한다. 메타블로그(Metablog)를 활용한 웹기반 문제중심학습(e-PBL) 지원 시스템은 PBL의 과정이 크게 자율학습과 협동학습으로 나뉘어서 계속적인 반복을 통하여 문제해결이 이뤄지는 것에 초점을 맞추어서 설계하고 구현되었다. 다시 말해서, 메타블로그로 학생들이 개별 블로그에 작성한 자율학습의 결과물과 성찰저널을 수집하고 이렇게 수집된 자료를 바탕으로 협동학습이 효과적으로 이루어지도록 하는데 그 목적이 있다. 본 논문의 연구 의의를 정리해 보면 다음과 같다. 첫째, 학생들이 친교ㆍ교제를 위하여 사용되었던 블로그를 학습과 연계함으로써 학습에 대한 동기를 유발할 수 있다. 둘째, 학생들은 개별 블로그에서 자율학습의 결과물과 성찰저널 작성을 통하여 자기주도적 학습이 가능하다. 셋째, 개별 블로그에 작성된 자율학습의 결과물은 개인이 의도한 대로 주제별, 기간별 등의 카테고리로 구분하여 저장 및 삭제가 용이하다. 이렇게 축척된 자료는 궁극적으로 개인의 포트폴리오가 될 수 있다. 넷째, 메타블로그 활용은 기존에 교사 중심 교육용 블로그의 한계에서 벗어나 교사와 학생들 간의 활발한 상호작용이 이루어질 수 있다. 다섯째, 메타블로그에서 제공하는 기본적인 기능 외에 PBL 관리 에이전트를 추가하여 웹기반 문제중심학습 과정이 원활하게 이루어지도록 하였다. 여섯째, 학습 진행 과정에서 작성된 모든 자료는 메타블로그에 저장되는 것이 아니라 각자 개별 블로그에 저장함으로써 자료의 분산관리 효과가 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 1.1 연구의 목적 = 1 1.2 연구의 방법 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 2.1 웹기반 문제중심학습 = 4 2.1.1 웹기반 학습(Web-Based Instruction) = 4 2.1.2 문제중심학습(Problem-Based Learning) = 5 2.1.3 웹기반 문제중심학습 = 9 2.2 블로그 = 11 2.2.1 블로그 = 11 2.2.2 메타블로그 = 14 2.2.3 교육 분야에서의 블로그 활용 = 16 2.3 선행 연구 = 19 Ⅲ. 메타블로그를 활용한 e-PBL 지원 시스템 설계 = 21 3.1 시스템 설계의 기본 방향 = 21 3.2 시스템 사용자 기능 설계 = 25 3.2.1 관리자 공간 = 26 3.2.2 교사 공간 = 26 3.2.3 학생 공간 = 27 Ⅳ. 메타블로그를 활용한 e-PBL 지원 시스템 구현 = 28 4.1 시스템 구현 환경 및 구성 = 28 4.2 시스템 데이터베이스 설계 구현 = 30 4.2.1 주요 테이블들의 관계 설명 = 31 4.2.2 테이블 상세 설명 = 32 4.3 시스템 화면 구현 = 36 4.3.1 교사 공간 - PBL 관리 에이전트 = 39 4.3.2 학생 공간 - PBL 관리 에이전트 = 44 Ⅴ. 결론 및 향후 과제 = 49 참고문헌 = 51 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3058673 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title메타블로그(Metablog)를 활용한 웹기반 문제중심학습(e-PBL) 지원 시스템 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation for Problem-based Learning Support System on the Basis of Web used a Metablog-
dc.creator.othernameMin, Soon Hee-
dc.format.pageⅸ, 56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE