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학습객체 기반 코스웨어 설계 및 구현

Title
학습객체 기반 코스웨어 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Courseware Based on Learning Object : Focusing on Vocational High School Computer Curriculum
Authors
박은희
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김명
Abstract
최근 웹이 보편화되고 웹 기반 학습을 제공하는 시스템이 늘어났다. 이러한 환경은 학습자가 시공간의 제약 없이 언제, 어디서나 웹을 통한 학습을 할 수 있게 하였다. 그러나 대부분의 웹 기반 학습에서 일반적인 코스웨어의 설계 형태들은 한계를 가지고 있다. 그것은 개별화된 학습경로만을 제시해 주는 점과 지식 간의 관련성이 고려되지 않은 정적인 형태로 설계되고 있다는 점이다. e-learning의 일반적 장점은 시간과 거리의 장벽을 제거한다는 점과 학습자의 경험을 개별화하는 것에 있다. 그러나 개별화 학습을 제공하는 데 있어 현재의 대부분의 웹 콘텐츠는 동일한 학습내용 콘텐츠가 여러 교과 각 단원에서 중복되어 개발되고 있다. 개별화된 학습을 제공하기 위해서는 단원 중심의 선형적인 코스설계를 넘어 다양한 개별화된 학습 관련 요소들로 객체들을 엮어 나가는 형태의 코스웨어 설계가 필요하다. 지식은 서로 분리되어 존재하는 비조직화된 사실의 집합이 아니다. 오히려 교과지식 내에는 일정한 계열로 짜인 고유의 지식구조가 존재한다. 이러한 구조는 교과지식을 구성하는 사실, 개념, 원리들 간의 상호관련성이나 상호관계를 반영하고 있다. 학습자가 교과지식을 학습할 때에는 특정한 내용과 이 내용이 상호 관련되어 있는 구조를 모두 학습한다. 교과지식 내에 순서나 구조가 존재하기 때문에 코스웨어 개발자들은 교과지식의 기초를 이루고 있는 구조에 적응하거나 ‘적합한’ 프로그램을 설계할 수 있다. 최근 들어 e-learning 콘텐츠 설계에서는 학습객체(Learning Object)에 기반을 둔 콘텐츠의 설계와 제작에 많은 관심이 모아지고 있다. 학습객체의 개념은 작은 규모로 제작되어 재사용될 수 있는 레고 모형에 비유될 수 있다. 이 모형은 수정과 변형이 쉽지 않았던 기존의 코스웨어 개발 방식에 대한 대체로 인식되고 있다. 본 연구에서는 학습자가 알고자 하는 지식 혹은 주제를 하나의 단위나 모듈(학습객체)로 놓고 Denenberg의 의미망 표현방법과 SCO를 활용하여 학습객체 간 의미 관계를 형성되도록 학습 관련 요소들로 엮어 나가는 형태를 설계한다. 또한 학습자는 선호도와 수준에 맞게 자유롭게 탐색하고 학습할 수 있고 교수자는 다양한 교수 과정을 개설하고 운영할 수 있도록 지원하는 코스웨어를 실업계 고등학교 컴퓨터교과 과정을 중심으로 설계하고 구현하고자 한다.;Recently web is widely used and many systems are providing web based learning system. This environment made it possible for learners to learn through web without limit of time and place. But the general designs of coursewares have some limitations in most web based learning system. One is that they just show discreet learning paths and the other is that they are designed in static forms without being considered interrelationship between knowledges. The general benefit of e-learning is that it clears obstacles of time and distance and individualizes the experience of a learner. But in most web contents same contents are developed redundantly in many chapters of many subjects. In order to provide individualized learning process it is needed to design coursewarewhich combines objects with individualized learning process elements more than just a linear course design focused on each chapter. Knowledge is not a set of unorganized independent facts. On the contrary there exists characteristic structure of knowledge organized in consistent series in the knowledge of a course. This structure reflects mutual connection or relation within facts, concepts, and principles which compose knowledge of a course. When learning the knowledge of a course, learners learn specific contents and the mutually related structure all together. Because an order of a structure exists in of a course, courseware developers can design a program which is appropriate or adapted to the structure composing fundamentals of the knowledgeof a course. Recently, in e-learning contents design, more interests are taken in designing and making contents based on Learning Object. The concept of Learning Object can be compared to LEGO-model which is made in small parts and can be reused. This model is considered as an alternative of existing courseware development pattern which is not easy to modify. This research takes knowledge or subject which learners want to know as one unit or module and, using Denenberg’s semantic network expression and SCO, designs form which combines learning elements in order to build meaningful relation between learning object. And this research will design and implement a courseware which helps learners to make a search and learn freely according to their preference and learning level and teachers to open and manage various teaching courses.
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