View : 1058 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이용하-
dc.contributor.author안미경-
dc.creator안미경-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:00Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054529-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178009-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054529-
dc.description.abstract수학은 교과 특성상 위계성이 뚜렷한 과목으로 선수학습의 중요성이 강조되는 과목이다. 또한 초등학교에서 중학교로 올라가면서 형식적이고 추상적인 내용이 훨씬 많아짐에 따라 상위학교로 갈수록 수학 학습부진아는 늘어나고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위하여 7차 교육과정에서는 수학교과에서 부진한 학생을 대상으로 특별보충과정을 실시하도록 규정하고 있다. 하지만 학교의 여러 실정상 특별보충과정 역시 강의식 수업의 형태로 일방적으로 이루어지고 있어 교사와 학생 모두 큰 도움이 되지 않고 교사와 학생 간 일대일 개인 지도가 효과적인 것으로 의견이 모아지고 있다. 또한 사회적 구성주의의 대표적인 학자 Vygotsky는 근접발달영역(ZPD) 개념을 내세우며 학습자가 성인이나 유능한 또래의 도움을 받아서 내면화 과정을 겪으면서 학습이 효과적으로 이루어짐을 주장하였다. 이에 따라 수학 우수학생과 수학 학습부진아를 일대일로 묶어 수업하는 ‘동료멘토링’을 제안하고자 한다. 이때, 현상에 대한 정리의 수단으로 그 변화를 해석하고 예측하는데 중요한 도구인 함수를 어떻게 배웠느냐에 따라 수학 학습의 성패가 결정되므로 기본적인 내용인 일차함수를 영역으로 세워 ‘동료멘토링’효과를 알아보기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 일차함수의 각 영역에서 동료멘토링 프로그램이 수학 학습부진아의 학습 에 어떻게 영향을 끼치는가? 둘째, 일차함수의 각 영역에서 동료멘토링 프로그램이 수학 학습부진아의 학습 에 영향을 끼친 원인은 무엇인가? 본 연구자가 근무하는 학교에서 중학교 3학년 대상으로 2학년 2학기 기말합산 성적을 기준으로 하여 수학 학습우수아와 수학 학습부진아를 선별하여 총 5쌍을 구성하여 동료멘토링이 이루어지는 실험집단을 구성하였다. 유사한 다른 수학 학습부진아 5명은 강의식 수업이 이루어지는 통제집단을 구성하여 이를 비교 ․ 분석하였다. 수학 학습부진아의 일차함수 학습에서 대수적 영역이나 응용 영역에서는 큰 차이를 보이지 않았지만, 그래프적 영역이나 두 가지 이상의 표현을 번역하는 영역에 있어서 학생들의 인터뷰 결과 그 차이를 발견할 수 있었다. 동료멘토링이 끼친 영향에 대한 원인을 분석한 결과 4가지의 요인으로 나누어 볼 수 있었다. 첫째, ‘멘토링’이라는 프로그램 특성상 진행될 수 있는 즉각적인 피드백이 원인으로 꼽힐 수 있었는데, 이는 ‘동료’가 사용하는 언어에 대한 친근감으로 인해 멘티 학생에게 효과가 큰 것으로 나타났다. 즉각적인 피드백으로 인해 수학 학습부진아는 자신감을 회복하여 학습량이 증가하게 되고, 이에 따라 스스로의 학습지속력을 갖게 되는 것이다. 또한 이러한 피드백이 이루어질 때 동료들끼리 느낄 수 있는 언어적 친밀감이 큰 영향을 끼침을 인터뷰를 통해 알 수 있었다. 둘째, 수학 학습부진아가 멘토 학생 역시 수학학습에서 어려움을 겪었음을 알고 느끼는 ‘정서적 동질감’으로 인한 것은 교사에게서 느낄 수 없는 것으로 수학 학습에 큰 영향을 미쳤다. 이러한 ‘정서적 동질감’으로 인하여 수학 학습부진아는 성공적인 학습 경험의 빈도수가 증가하여 수학학습에 대하여 동기가 유발됨을 알 수 있었다. 셋째, 멘토링 프로그램 상 혼자서 학습하는 것이 아님을 깨닫고 멘티가 느끼는 책임감의 증가로 인하여 학습태도의 긍정적 변화를 알 수 있었다. 멘토 학생에게 덜 미안하기 위하여 더욱 집중하여 수업을 듣고 열심히 하는 태도의 변화가 생긴 것이다. 넷째, 개별학습으로 인한 올바른 개념이 습득됨을 인터뷰를 통해 알 수 있었다. 학습부진아끼리의 구성보다는 학습우수아의 도움으로 개별학습이 이루어져 올바른 개념이 정립되어 수학학습에 도움이 되었던 것이다. 위와 같은 장점으로 ‘동료멘토링’프로그램은 현실상 이루어지기 어려운 개별학습을 가능하게 하고, 이는 정규 교육과정 상에서도 이루어질 수 있는 가능성을 보여주고 있다. 또한 멘토 학생 역시 스스로 수학 개념을 다시 한 번 정립할 수 있다는 점에서 대부분의 학생들에게 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 본 연구는 지역의 특성상의 문제, 짧은 기간상의 문제, 소수 학생들에게 적용되었다는 한계를 갖고 있으므로 실험 결과를 일반화하는데 다소 무리가 있다. 따라서 실험기간을 더 장기화하고, 연구대상을 더 확대한 후속 연구가 요구된다. 또한 멘토 학생들에게 어떠한 효과가 기대될 수 있는지 더 구체적인 지도 계획을 수립한 연구, 그리고 멘토에 대한 지도 및 감독을 통해 수학 학습부진아에게 틀리게 가르칠 가능성을 대비할 수 있는 연구가 필요할 것이다.;Math is a systematic subject that puts an emphasis on prerequisite learning. Moreover, the contents become more formal and abstract in terms of curriculum as the level of education is higher. A logical consequence of it is the growing number of mathematical underachievers and in order to solve the problem, the current 7th curriculum prescribes the underachiever class(particular program for mathematical underachievers except regular program). The underachiever class is, however, still conducted as a form of a lecture providing students merely with one way communication and thus less effective than individual tutoring. Additionally, Lev Vygotsky, a social constructivist, developed the concept of the zone of proximal development and maintained the child can solve the problem under adult’s guidance or in collaboration with more capable peers and gradually develops the ability to do certain tasks without help or assistance through internalization. On the basis of these rationales, this study suggests peer mentoring, a one-to-one teaching and learning relationship between above average students and underachievers in math. The successful mathematical achievement depends on method of learning function which is a means of interpreting and predicting the change to organize the phenomenon. This study has set two subjects on linear function to find out if peer mentoring is effective. First, what is the influence that peer mentoring has on mathematical underachievers in learning every section of linear function? Second, what is the reason that peer mentoring influences underachievers in learning every section of linear function? To answer these questions the researcher has divided 10 mathematical underachievers senior students at S middle school in Incheon into two groups. The researcher compared and analyzed on experimental group with 5 students for peer mentoring and a statistical group with 5 students for explanatory teaching. There was no significant difference in algebraic and applicable section; however, a difference was found in graphs and interpretation of over two expressions after interviews. The reason for the effect of peer mentoring can be divided into 4 factors. First, ‘Immediate feedback’ which can be seen as a trait of the ‘mentoring program’ is one of the causes. That is, familiarity from the language peers use has a great effect on mentee students. Due to ‘immediate feedback’, underachievers in math restore the confidence in learning. This results in increased amount of learning, as well as he development of a ‘self-learning consistency’. Moreover, when this kind of feedback accurs linguistic familiarity that the peers develop has a significant influence. Second, ‘emotional homogeneity’-underachievers in math knew that mentors had also gone through difficulties in learning math just like them- has a great effect on math learning as well. Such ‘emotional homogeneity’ lead to an increase in the frequency of successful learning experiences for the underachievers, and this became a motivational trigger for math learning. Third, when mentees realized that they were not studying alone during the mentoring program, they felt more responsible for their learning. This, in turn, lead to a positive change in their learning attitude. Mentee students concentrated more during the class and studied harder in order to impress to their mentors. Forth, mentees acquired the right concepts due to individual learning according to the interview. Rather than groups consisting of underachievers, individual learning with the help of above average students can establish the correct concept, which is helpful for math learning. Individual learning has been seen as a difficult concept in real classroom situations, however, the advantages explored here prove that peer mentoring can make individual learning possible. In addition, the mentor students can see improvement, because this method re-establishes their own understanding of the correct math concepts. This research has limits, which consist of regional problems, a short time period and the application to only a few participants. Thus, it is difficult to apply the results of the experiments to all. Therefore, follow-up research will be required with a longer period for experiments and the extent of research subjects. To find out what kinds of effects on mentor students can be expected, the research with more specific plans and the research, preparing any possibilities that mentors could teach wrong to underachiever through the guidance or supervision, mentors, is needed as well.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 용어의 정의 = 4 B. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 사회적 구성주의 = 5 1. 구성주의 = 5 2. 사회적 구성주의 = 7 3. Vygotsky 이론 = 8 B. 동료멘토링 = 11 1. 멘토링(Mentoring) = 11 2. 멘토링의 기능 = 12 3. 멘토링 관계의 효과와 영향 = 12 4. 멘토링 프로그램에 영향을 미치는 요인 = 14 5. 동료멘토링(Peer Mentoring) = 15 C. 수학 학습부진아 = 18 1. 학습부진아의 정의 및 특성 = 18 2. 수학 학습부진아 = 20 3. 수학 학습부진아에 대한 교육 = 23 D. 함수 = 25 E. 선행연구의 고찰 = 27 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 30 A. 연구대상 = 30 B. 연구설계 = 33 C. 검사도구 = 34 1. 진단평가 = 34 2. 개별평가 문항지 = 34 3. 인터뷰 및 개별평가 = 35 D. 연구절차 = 36 1. 동료멘토링 교수 = 36 2. 전통적 교수 = 39 Ⅳ. 연구결과 및 분석 = 41 A. 일차함수의 각 영역에서 보이는 차이점 = 41 1. 일차함수와 그 그래프 = 42 2. 일차함수의 활용 = 56 B. 동료멘토링이 영향을 끼친 원인과 결과 = 61 1. 언어적 친밀감과 함께 즉각적인 피드백으로 인한 학습지속력 증가 = 61 2. '정서적 동질감’에서 비롯된 성공적인 학습경험의 빈도 수 증가로 인한 동 기유발 = 64 3. 멘토의 책임감 증가로 인한 학습태도의 긍정적 변화 = 67 4. 개별학습으로 인한 올바른 개념 습득 = 69 Ⅴ. 결론 및 제언 = 71 A. 결론 = 71 B. 제언 = 76 참고문헌 = 77 [부록] = 81 [부록 1] 강의식 학습지 예 = 82 [부록 2] 동료멘토링 학습지 예 = 84 [부록 3] 개별평가지 = 88 [부록 4] 동료멘토링이 진행된 집단의 학생과 개별평가시 인터뷰 전사본 = 97 [부록 5] 전통식 강의식 수업이 진행된 학생과 개별평가시 인터뷰 전사본 = 101 ABSTRACT = 105-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2510808 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title동료멘토링을 통한 수학 학습부진아의 일차함수 학습에 대한 사례연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Case study on learning linear function of mathematical underachiever through the Peer Mentoring-
dc.creator.othernameAn, Mi Kyung-
dc.format.pagexi, 107 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE