View : 898 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최경희-
dc.contributor.author한수진-
dc.creator한수진-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:56Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:56Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054711-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177970-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054711-
dc.description.abstract본 연구는 제 7차 교육과정의 고등학교 물리 교과서에 어떤 물리학자들이 제시되고 있고 고등학생들이 선호하는 물리학자는 누구인지 조사하였다. 분석 대상은 제 7차 교육과정 물리Ⅰ과 물리Ⅱ 교과서 각각 9종이며, 설문지는 서울, 경기, 인천 지역 고등학생 1513명을 대상으로 하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 물리 교과서에 제시된 물리학자를 분석해 본 결과 물리교과서에는 뉴턴, 아인슈타인, 헤르츠 순서로 가장 많이 제시되고 있었고 교과서마다 참고자료를 통해 본문내용과 관련된 물리 개념의 역사나 일화를 소개하고 있었다. 교과서에 제시된 물리학자의 수는 교과서마다 차이가 있었지만 평균적으로 물리Ⅰ은 권당 28.9회 물리Ⅱ는 권당 60.8회의 물리학자들이 제시되어 교과서를 통해 다양한 물리학자가 제시되고 있음을 알 수 있다. 둘째, 고등학생들이 선호하는 물리학자는 누구인지 조사해 본 결과 뉴턴과 아인슈타인 순서로 나타났으며 이유로는 업적이 훌륭해서라는 의견이 가장 많았고, 기타 의견으로는 유명하기 때문에, 천재이기 때문이라는 의견이 있었다. 교과서를 통해 알게 된 물리학자는 누구인지 조사한 결과 힘과 운동 영역의 물리학자에 대한 응답률이 높았으며 그 중 뉴턴이 가장 많았다. 그러나 교과서에 많은 물리학자가 제시됨에도 불구하고 이름을 알고 있는 물리학자가 5명 이하라는 학생은 전체의 62.1%였고 업적을 설명할 수 있는 물리학자는 3명 이하라는 학생은 82.6%인 것으로 나타나 학생들의 물리학자에 대한 지식이 부족함을 알 수 있었다. 또한, 물리학자에 대한 관심과 태도가 어떠한지 리커트 척도를 통해 알아본 결과에서도 ‘보통’보다 낮은 것으로 나타났다. 힘과 운동, 전기와 자기, 빛과 파동, 현대물리 영역의 선호도를 알아본 결과에서는 대부분의 학생들이 힘과 운동 영역을 선호하며 잘한다고 생각하는 것으로 나타났다. 학생들이 물리학자에 대한 지식이 부족한 것은 물리과목에 흥미를 느끼지 못하기 때문이라고 이해할 수 있다. 따라서 학생들이 흥미를 갖도록 하기 위해서는 교과서에 물리학자를 제시할 때 다양한 관점에서 접근해야 한다. 즉, 최근 물리학자를 모델로 제시하거나 물리학이 첨단 기술 분야에서 어떻게 응용되고 있는지 제시하여 물리학자가 하는 일은 무엇이고 어떤 분야의 연구를 하는지와 같은 다양한 주제로 접근할 필요가 있다. 특히, 실제로 만나 볼 수 있는 물리학자를 교과서에 제시한다면 학생들에게 진로탐색의 기회를 제공할 뿐만 아니라 물리에 대해 흥미와 호기심을 가져 더 긍정적인 태도를 가질 수 있게 될 것이라 생각된다.;The purpose of this study is to analyze what physicists are presented in high school Physics textbooks of the 7th curriculum and to investigate the physicists preferred by highschool students. 9 textbooks of PhysicsⅠ and Physic Ⅱ of the 7th curriculum were targeted in total and 1,513 high school students from Seoul, Gyeonggi and Incheon area were surveyed. The analysis of this study is summarized as follows. First, the analysis of the physicists mentioned in high school Physics textbooks showed that Newton, Einstein, Hertz were presented most in an order. Each textbook mentioned a variety of physicists, introducing their stories and the history of physics concepts related to its content in the form of information. There was difference in the number of physicists presented in each textbook, but PhysicsⅠ presented 28.9 times per book and in PhysicsⅡ they were mentioned 60.8 times per book on average. This showed that various physicists are introduced in the textbooks. Second, the investigation proved that Newton and Einstein are favored most and considered to the greatest physicists by highschool students. The reasons varied and at the top of the list were their great achievements. The other reasons include their fame and genius. The survey asking what physicists they learned through textbooks showed that the response to the physicist mentioned in “Force and Movement” unit took the highest number and Newton was the most reply. However, although many other physicists were introduced in the textbooks, the students’ answers explained that they lacked of knowledge about physicists. For example, 62.1% of the students responded that they could only name 5 physicists or less and 82.6% could only describe the achievement of 3 physicists or less. Even in the survey of the students’ interest and attitude to physicists the average was below the average. The research of the student’s preference for units of the textbooks such as Force and Movement, Electricity and Magnetism, Light and Wave and Modern Physics revealed that most students preferred “Force and Movement” unit most and it was related the fact that they chose the physicists mentioned in the “Force and Movement” unit as their learning through textbooks. The reason why students are lack of knowledge for physicists is that they are not interested in it. Therefore, in order for them to have interest, when we present physicists in textbooks, we have to approach from various perspectives. It is in need to approach in a variety of subjects students can understand as to what physicists do and what fields they research on by setting examples of latest physicists or showing how physics are applied into the field of technology. Especially, if we introduce the physicist students can meet, it is thought to have more positive effect because we can provide students with an opportunity to seek their future path.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 과학교육과 과학사 = 4 B. 과학과 과학자 = 7 C. 선행연구 = 10 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 14 A. 연구대상 및 조사도구 = 14 B. 분석 방법 및 절차 = 17 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 18 A. 교과서에 제시된 물리학자 분석 = 18 B. 물리학자와 물리과목에 대한 인식 및 태도 = 32 Ⅴ. 결론 및 제언 = 48 A. 결론 = 48 B. 제언 = 50 참고문헌 = 52 부록 1 설문지 예시 1 = 55 부록 2 설문지 예시 2 = 57 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2221725 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title고등학교 물리 교과서에 제시된 물리학자 분석 및 물리학자에 대한 학생들의 선호도 조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedAnalysis of physicists in high school physics textbooks and survey on students preferences for physicists-
dc.creator.othernameHan, Su Jin-
dc.format.pageⅶ, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 물리교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE