View : 379 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김은미-
dc.contributor.authorMUCHUNGUZI, JULIETH CHRISTOPHER-
dc.creatorMUCHUNGUZI, JULIETH CHRISTOPHER-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:51Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:51Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054204-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177919-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054204-
dc.description.abstractTanzania has undergone various education reforms as a means to redress various challenges which were facing the education sector in the country. The recent reform which was introduced in 1999 covered Primary and Secondary education. The reform aimed at increasing access to and improves performance of both boys and girls enrolled in schools at all levels. After the introduction of this reform, notable changes have been realized. This study revealed that, the number of students enrolled in primary and secondary schools have increased, that is near – full enrollment of all girls and boys in both rural and urban areas. This study further found that, despite of the above achievements, girls’ performance in examinations is still a challenge. The pass rates for girls are still lower when compared to that of boys. It was revealed that household chores, traditional beliefs and cultural practices contribute to differences in performance between girls and boys. Girls have less time to study at home because of the many chores they must perform at home or as domestic servants elsewhere, including food preparation, cleaning, washing, looking after siblings and fetching water. At the same time boys are free to play with no obligation to do such chores. The study found that, some communities believe that there is less value in educating girls, who will be married off one day, where as boys will propagate the clan, hence less or lack of motivation for girls to study hard. Further, some societies require girls to stay out of school temporary during some occasions for example mutilation of sexual organs which interfere with their education, hence lower performance for girls . Based on these findings, this study recommends that; the government in collaboration with communities and other stakeholders should put more efforts on constructing girls’ boarding schools in order to relieve them from too much home responsibilities and other cultural practices. More sensitization is needed to ensure that communities are aware of the effects of some cultural practices like Female Genital Mutilation (FGM) and other traditional ceremonies which affect girls’ education progress.;탄자니아는 당면한 교육 문제를 개선하기 위한 여러 가지 교육개혁을 실시하였다. 초등교육과 중등교육을 위한 최근의 개혁은 1999년에 도입되었는데, 이는 남학생과 여학생들의 학업을 향상시키고 교육의 기회를 늘리기 위함이었다. 이 개혁이 도입된 이후, 상당한 변화가 이루어졌다. 예를 들어, 초등학교와 중등학교 등록 생 수가 증가하였고, 학교 시설이 개선되었으며, 교사의 수가 늘었고, 학생들의 성적도 향상되었다. 이 같은 달성에도 불구하고, 본 논문은 여학생들의 학업성취도에 여전히 문제가 있다는 점을 지적한다. 비록 교육 개혁을 통해 초등학교의 남녀 성별 비율이 거의 같은 수준이 되었지만, 여학생들의 시험통과 비율이 남학생에 비해 낮다는 문제점이 있다. 가사일, 전통적인 사고방식과 문화적 습관 등이 남학생과 여학생들의 학교성적에 영향을 미친다. 여학생들은 집에서 식사준비, 청소, 빨래, 형제자매를 돌보는 일, 물을 길어오는 일 등, 많은 가사일을 돌보거나 아니면 다른 곳에서 가정부로서 일해야 하기 때문에 집에서 공부할 시간이 거의 없다. 반면 남학생들은 집에서 그와 같은 일을 할 책임이 없다. 따라서 공부할 시간이 충분하다. 어떤 지역에서는 아들은 집안을 번식시키지만, 딸은 결혼을 해서 떠나기 때문에 딸을 교육시키는데 별로 가치를 두고 있지 않다. 따라서 여자아이들은 열심히 공부할 필요도 없다고 생각한다. 이 논문은 여학생들의 낮은 학업성적이 그들의 가족뿐 아니라 나라의 발전에도 영향을 미친다는 점을 밝히고 있다. 따라서 정부는 지역사회 및 기타 이해관련자들과 협력하여 여학생 기숙사를 세워서 가사일에 대한 책임과 문화적인 풍습으로부터 벗어나서 공부에 전념할 수 있도록 해야 할 필요가 있다. 정부는 여학생들이 부모로 인해 학교를 중도에 포기하는 일이 없도록 노력을 기울어야 한다. 지역사회가 여성의 교육에 영향을 미치는 여성할례(Female Genital Mutilation) 같은 문화적 풍습과 전통적 의식의 결과를 제대로 인식할 수 있기 위한 더 많은 의식변화의 노력이 필요하다. 이 논문은 정책입안자들이 현재 여전히 여학생 교육이 직면하고 있는 문제점을 이해하고 그에 대한 대책을 마련하기 위한 정보를 구하기 위해 농촌지역에서의 더 많은 연구가 필요하다는 점을 제안한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. INTRODUCTION = 1 A. Background of the study = 3 B. Statement of the problem = 6 C. Justification and Significance of the Problem = 7 D. The Main objectives = 8 E. Research Questions = 8 F. Study Layout = 9 Ⅱ. LITERATURE REVIEW = 11 A. Achievement in Enrollment = 11 B. Outside Classroom Factors and Girls Performance = 12 C. Traditional Beliefs and Cultural Practices and Girls’ Performance = 16 D. Analytical Framework = 18 Ⅲ. RESEARCH METHODOLOGY = 20 A. Research Design = 20 1. Hypothesis = 21 B. Research Tool = 21 Ⅳ. ANALYSIS AND DISCUSSIONS OF THE MAJOR FINDINGS = 24 A. An Overview = 24 B. Primary Education Development Program (PEDP) = 26 1. Successes of PEDP = 26 2. Challenges of PEDP = 29 C. Secondary Education Development Program (SEDP) = 31 1. Successes of SEDP = 31 2. Performances and Challenges of SEDP = 33 3. Single Sex and Co-Education Schools = 37 D. Factors Contributing to Poor Performance of Girls in Examinations = 39 1. Household Chores = 39 2. Gender Division of Labor = 41 3. Traditional beliefs and Cultural Practices = 43 4. Poverty = 46 E. Drop out Rate = 47 Ⅴ. CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS = 51 A. Conclusion = 51 B. Recommendations = 53 REFERENCES = 55 ABSTRACT IN KOREAN = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent989786 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titleEducation Reform and Its Impact to Access and Performance for Boys and Girls in Primary and Secondary Education in Tanzania-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageⅹii, 59 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE