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미디어2.0을 활용한 음악마케팅 성공사례 연구

Title
미디어2.0을 활용한 음악마케팅 성공사례 연구
Other Titles
A research on success cases in music marketing aided by media 2.0: S corporate 'As you wish T'
Authors
최정아
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
웹2.0, 미디어2.0 시대는 참여, 공유, 개방을 키워드로, 그 중심에는 바로 소비자가 있다. 21세기 첨단 디지털 환경을 기반으로 기술의 보편화, 표준화가 이루어지면서 소비자가 생활문화, 소비상품, 브랜드를 주도하는 중심적 역할을 수행하고 있다. 한국 소비자 보호원 조사에 따르면 소비자들이 상품을 구매할 때 고려하는 요소로 주관적으로 경험하는 심리적 감성적 요소가 오늘날 소비로 이어진다고 발표 되었다. 이는 상품을 구매하기 전 경험한 감성적 요소 즉, 소비자의 감성에 형성된 ‘브랜드이미지’가 소비로 이어 진다는 것을 보여준다. 오늘날 무수히 많이 생성되었다가 사라지는 브랜드의 홍수 속에 유독 소비자에게 오랜 기간 깊이 인지되어 재생되어지는 브랜드들이 존재한다. 그것은 오늘날 소비자 중심의, 소비자의 감성에 효과적으로 인지된 브랜드들이라 할 수 있겠다. 그렇다면, 브랜드 마케팅에서도 체험·감성마케팅이 활발히 펼쳐지고 있는 현 시대에, 어떤 효과적인 마케팅방안이 소비자의 감성을 자극하여 깊은 인지를 시킬 수 있을까? 본 연구는 오감 마케팅 중, 청각적인지 즉, 음악마케팅 활용방법에 대해 연구해 보고자 한다. 청각이란 시각과 함께 자극 할 경우 더욱 깊은 인지효과를 나타낼 뿐 아니라, 시각적 자극이 부재할 경우, 청각적 자극만으로도 시각적 연상 작용이 가능하며, 더욱 깊은 인지가 가능한 자극이다. 또한, 시각적 요소가 전혀 없는, 청각적 자극만이 주어진 상황에서, 오히려 더욱 다양하고, 깊은 감성적 공간 연상 작용이 가능하며, 다른 어떤 감각자극 보다 친숙히 받아들이는 장점이 있어 감성적 브랜드인지에 효과적인 마케팅 방법이라 할 수 있겠다. 이러한 감성적 음악마케팅에 하루가 다르게 변해가는 첨단 커뮤니케이션 툴인 미디어2.0을 활용해 소비자에게 효과적으로 체험하게 한다면 브랜드 이미지에 미치는 영향은 너무나도 확연하겠지만, 좀 더 자세하고 객관적 개념정의와 이동통신회사라는 장점을 가진 S사 3G영상통화 브랜드 '생각대로 T'의 웹(Web), 모바일(Wap), 오프라인(Off-line)을 연계해 미디어 2.0을 활용한 음악마케팅의 성공사례 분석과 경쟁사들의 비교 등을 통해 브랜드 이미지에 미치는 영향에 대한 효과 분석 및 향후 미디어2.0을 활용한 효과적인 음악마케팅 방안에 대해 연구 해보고자 한다.;Web2.0, media2.0 age goes with the key wards of participation, share, opening with consumers in the center of it. While techniques are being generalized and standardized on the basis of 21st century's advanced digital environment, consumers play a central role taking the lead in living culture, consumer products, brands. According to the survey by Korea Consumer Protection Board, consumers were carried away by their mental and emotional subjective experience as a factor of consideration in deciding a consumption. It shows that an emotional factor experienced before consuming things, that is, a 'brand image' formed in the consumers' emotion is connected to a consumption. There exist some brands deeply recognized on consumers' mind particularly in a flood of brands that had appeared and disappeared. And those brand could be judged to have been recognized on consumers' emotion effectively in a consumer-centered age. Then, in the age of an active experience. emotion marketing, what sort of marketing would effectively stimulate consumers' emotion into a deep recognition? This study is for an auditory recognition among five senses marketing, that is, music marketing. Auditory sense shows recognition effect all the more when it's stimulated with sight sense, but it alone could bring up a visual association without sight sense. Besides, under the circumstance of no visual factors, and only an auditory stimulus is given, even more diverse and the deeper emotional space is associated holding a merit to accept outer stimulus more familiar than any other senses as an effective marketing toward emotional brand recognition. Provided that the media 2.0, advanced communications which change for better everyday is aided to such emotional music marketing and then let consumers experience it, an influence of it on brand images would be so clear, but I will keep on study an effective music marketing aided by analysis of effect on brand image & media 2.0 later on through media2.0 used music marketing's success cases by connecting more detailed and objective concept definition with Web, mobile(Web), off line of 'As you wish T, the 3G image movie brand by S corporation which holds an advantage of being a mobile communication corporation.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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