View : 823 Download: 0

중학교 체육교사의 수업지도유형이 학생들의 학습유형과 수업만족도에 미치는 영향

Title
중학교 체육교사의 수업지도유형이 학생들의 학습유형과 수업만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Between Students' Learning Style and Satisfaction on Their Class According to the Guidance Type of Middle School Physical Education Teacher
Authors
강민정
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 학생이 인식하고 있는 체육교사의 수업지도유형이 학생들의 학습유형과 수업만족에 미치는 영향을 규명하는데 연구 목적이 있다. 이를 위해 학생이 인식하는 중학교 체육교사의 수업지도유형과 학생들의 학습유형, 수업만족도의 차이를 알아보고 개인적인 특성에 따라 체육교사의 수업지도유형이 학생의 학습유형과 수업만족에 미치는 영향을 알아보았다. 구체적인 연구내용은 첫째, 성별과 학년에 따른 체육교사 수업지도유형과 학생들의 학습유형, 수업만족도의 차이 둘째, 체육교사의 수업지도유형이 학생들의 학습유형, 수업만족도에 미치는 영향 셋째, 학생들의 학습유형이 수업만족도에 미치는 영향 넷째, 체육교사의 수업지도유형과 학생들의 학습유형이 수업만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 서울에 위치하고 있는 중학교에 재학 중인 남·여학생 480명 중에 응답이 불성실하거나 조사내용이 일부 누락된 30명의 자료를 제외한 총 450명이 연구대상으로 선정되었다. 자료 수집을 위한 조사도구는 체육교사의 수업지도유형을 알아보는 지도자 행동유형 검사지를 사용하였으며 학생들의 학습유형과 수업만족상태를 알아보기 위해 학습유형 검사지와 수업만족도 검사지를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 11.0 Version을 사용하였으며 분석을 위해 통계기법은 t-test와 일원변량 분석(one way ANOVA), 다중회귀분석을 사용하였다. 위와 같은 연구방법 및 절차를 통해 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 학생의 개인적 특성(성별과 학년)에 따른 체육교사의 수업지도유형, 학생들의 학습유형과 수업만족도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 체육교사의 수업지도유형에서는 남학생이 여학생보다 민주적 행동형, 교수·지시형, 긍정적 보상형, 사회적지지행동형이 모두 높은 것으로 나타났으며, 학년별로는 1학년 학생들이 교수와 지시형, 민주적 행동형, 긍정적 보상형, 사회적 지지행동형이 2·3학년 학생들보다 높은 것으로 나타났다. 학생들의 학습유형에서는 성별에 차이는 없었으나 학년별에서는 참여형이 차이가 있는 것으로 나타났다. 수업만족도에서는 남학생보다 여학생의 수업만족도가 높으며 2·3학년보다 1학년이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 체육교사의 수업지도유형은 학생들의 학습유형과 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육교사의 민주적 행동형과 사회적 지지행동형의 수업지도유형이 학생들의 독립형, 협동형, 참여형, 회피형 학습유형에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 체육교사의 교수·지시형의 수업지도유형이 학생들의 수업만족도에 모두 영향을 미쳤으며 체육교사의 수업지도유형은 학생들의 수업만족도 가운데 교수행동 만족도에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학생들의 학습유형은 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학습유형의 하위요인 중 협동형과 경쟁형이 교수행동 만족도에 의존형, 경쟁형, 참여형이 체육환경 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 경쟁형이 전체 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 체육교사의 수업지도유형과 학생들의 학습유형은 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육교사의 교수와 지시형, 민주적 행동형의 수업지도유형과 학생들의 의존형, 참여형의 학습유형이 학생들의 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육교사의 수업지도유형이 학생들의 수업만족도에 미치는 영향력은 체육교사의 수업지도유형이 학생들의 수업만족도에 미치는 영향력보다 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 살펴 볼 때 체육교사는 학생들과 원활한 의사소통을 할 수 있도록 끊임없는 관찰과 연구를 하여 효율적이고 효과적인 체육수업 운영을 실천하도록 노력해야 할 것이다. 또한 체육교사는 수업지도유형을 선택하거나 자신의 수업지도유형을 만들어 갈 때 학생의 다양한 학습유형을 인식하고 적용하여 체육수업에 대한 흥미와 관심, 동기유발을 통해 적극적인 수업참여를 이끌어 낼 수 있도록 해야 할 것이다. 이러한 교사의 노력이 학생들의 수업에 대한 만족도를 향상시킬 수 있을 것이며 더 나아가 체육교육에 대한 긍정적인 인식으로 자리 잡을 수 있을 것이다.;This study was on the influence of between students' learning style and satisfaction on their class according to the guidance type of middle school physical education teacher. I examined this study from four angles to achieve the purpose of it. The first point is the guidance type of physical education teacher at the sex distinction and a grade. The second one is the difference between the guidance type of physical education teacher and students' learning style and satisfaction. The next point of view is the influence of students' learning style to the satisfaction. The last aspect is the relationship between the guidance type of physical education teacher and students' learning style and satisfaction on their class. I conducted a questionnaire survey of men and women in middle school which is located in Seoul. The 450 questionnaires are used for this study. I have two kinds of questionnaires. The first questionnaire is for the guidance type of physical education teacher. The other one is learning style Questionnaire and for students' learning style and satisfaction. I analyzed the data from survey in t-test , one way ANOVA and regression analysis. Analysis showed the following results. First, As we shown to influence that the guidance type of physical education teacher and students' learning style and students' learning style to the satisfaction. The study shows that boy students have a higher inclination for democratic behavior type, the tutoring and commanding type ,positive reward type and socal support behavior type than girls students. We can also see the difference between the first graders and the second, third graders. The first graders have a higher inclination for the tutoring and commanding type, democratic behavior type, positive reward type and socal support behavior type than the other graders. There is no differences between boys and girls students on the learning style. On the other hand, we can see a remarkable contrast between the graders. When it comes to students' satisfaction on their class, boy students and the firsts graders have a higher satisfaction than girls students and the other graders. Secondly, the study shows that the guidance type of physical education teacher has an effect on students' learning style and satisfaction on their class. As we iook into this concretely the democratic behavior type and socal support behavior type was shown to influence. The tutoring and commanding type is the most apparent style that we can see a strong influence on students' satisfaction. Third, students' learning style has an effect on satisfaction on their class. The students who have a collaborative and competitive inclination are likely to have satisficant in tutoring activity. On the other hand, The students who have a dependent, competitive and participant inclination are likely to have satisficant in physical environment. The students who have a competitive inclination are satisfied with every subordinate elements of their physical education class' satisfaction At the conclusion, the guidance type of physical education teacher has a close correlation between students' learning style and satisfaction on their class. The tutoring and commanding type is more closely connected with satisfaction on students' class than democratic behavior type . The students who is likely to be dependent and participant have an effect on their class satisfaction. The correlation between guidance type of physical education teacher and students' class satisfaction has a greater influence than the correlation between students' learning style and guidance type of physical education teacher. This study shows that physical education teachers try to have a thorough grasp of students' learning style and interests so that they create an active and spontaneous atmosphere for students. At the same time the teachers have to keep trying to communicate with their students. With teachers' continuous effort and study in the guidance type of physical education, they need to set a very solid foundation to build an efficient physical education system.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE