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악한 포도원 농부 비유의 해석과 적용

Title
악한 포도원 농부 비유의 해석과 적용
Authors
김지혜
Issue Date
2000
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
본 소고는 악한 포도원 농부의 비유에 관한 연구이다. 이 비유는 마가복음(12:1-12), 마태복음(21:9-19) 그리도 도마복음(65-66)에 나온다. 그리고 이 비유는 신약성서 가운데 가장 유명한 알레고리(allegory) 중 하나이다. 이 비우에서 알레고리는 비유 안에 내장되어 있는데, 포도원 주인은 하나님, 농부들은 유대의 지도자들, 포도원은 이스라엘을, 종들은 예언자들, 아들은 예수를 가리키고 있다. 특이한 점은 공관복음본문과는 달리 도마복음의 이 비유에는 알레고리적 요소들이 보이지 않는 다는 것이다. 이런 알레고리로 인해 예수 비유의 진정성에 의심을 받았다. 그러나 이 비유가 전승되는 과정에서 초대 교호나 복음서 저자들에 의해 알레고리적 내용이 첨가되기도 했지만, 비유의 기본 형태가 예수의 교훈과 모순되지 않으며 또한 1세기 팔레스틴 상황에 잘 어울린다는 점 등이 비유의 진정성을 뒷받침해주고 있다. 따라서 공관복음에서 알레고리적인 요소를 제거하면 예수 비유의 원형을 재건할 수 있을 것이다. 그렇게 재건된 예수의 비유는 도마복음과 유사함을 알 수 있다. 본 소고의 제 Ⅱ장에서는 역사 비평적 해석과 문학 비평적 해석을 비교, 분석할 것이다. 역사비평은 비유해석에 있어서 알레고리를 제거하고 비유의 역사적 상황을 밝혀낸ㄴ 공헌을 하였다. 하지만 비유를 통해 확인된 역사적 상황은 예수의 자전적 경험의 상황을 설정하고 그 안에서 비유를 해석하는 순환 논리에 빠지는 한계를 가진다. 반면 문학비평은 역사 비평과 같은 역누 과정을 통해 비유 원형을 찾으면서 해석에 있어서 본문의 문학적 특성을 살핀다. 악한 포도원 농부들의 비유에 대한 역사 비평적 해석과 문학 비평적 해석은 비유의 진정성을 인정한다. 제 Ⅲ장에서는 비유의 원형을 재구성하는 작업을 통해 비유해석의 기초를 세울 것이다. 초대교회와 공관복음서 저자들의 산물로 보이는 알레고리를 제거함으로 비유의 원형을 재건하고 이렇게 재건된 비유의 원형이 알레고리적 요소가 보이지 않는 도마복음과 유사함을 불 수 있을 것이다. 비유의 원형을 재구성하여 읽으면 그 내용은 놀랍고 충격적이다. 비유 원형에 다르면, 어떤 한 사람이 포도원을 건설하고 그 포도원을 농부들에게 세로 주고 떠난다. 그 후 주인을 소출을 받기 위해 자신의 종을 포도원에 보낸다. 하지만 농부들을 그 종을 때리고 빈손으로 돌려보낸다. 주인은 다시 종을 포도원에 보내고 농부들은 처음과 똑같이 그 종을 때리고 빈손으로 돌려보낸다. 그러나 주인은 마지막으로 자신의 아들은 존중할 것이라 생각하며 아들을 보내고 농부들을 그를 죽임으로 그의 유업을 받을 것이라 생각하며 아들을 죽인다. 제 Ⅳ장에서는 비유의 해석과 그 적용에 중점을 둔다. 비유의 끝은 아들의 죽임이라는 충격적 상황으로 막을 내린다. 비유에서 주인은 어리석고, 농부들은 악랄하다. 이제까지 우리는 비유를 경고와 위협으로 들었다. 너희들은 농부와 같은 악한 행동을 경계하라! 하나님을 거역하는 어떠한 악한 행위도 용서받지 못할 것이다! 하나님께서 지금은 침묵하고 계시지만 언젠가는 반드시 심판하실 것이다! 비유가 하나님의 심판의 경고와 위협으로 읽힌 것이다. 그러나 비유해석에 있어서 주인의 어리석은 행동의 관심을 두기보다는 왜 주인이 그런 행위를 계속해서 하는가하는 행위의 ‘동기’에 관심을 둔다면 주인의 행위에서 보여 지는 하나님의 무한한 사랑을 느낄 수 있을 것이다. 이 하나님의 사랑은 예수의 하나님 체험에서 비롯되었으며 우리에게도 하나님 사랑을 체험하게 한다. 본 소고는 악한 포도원 농부 비유의 해석사를 연구하고 비유 원형을 재구성하였다. 이러한 연구를 바탕으로 비유의 적용을 시도하였다. 비유가 현대를 살아가는 우리에게 말할 수 있도록 하며, 비유가 우리에게 건네는 새로운 의미를 찾고자 한다. ;This thesis is a research about the parable of 'The Wicked Tenants'. We can find the parable in Mart(12:1-12), Mattew(21:33-46), Luke(20:9-19) and Thomas (65-66). This parable is the one of the most famous allegory in New Testament. The allegory is contained in parable, we can assume that the landowner of vineyard is God, the tenants are the Jewish leader, the vineyard is Israel, the servants are the prophets and the son is Jesus. -One thing remarkable is we cannot find the allegorical elements in Thomas. Due to these allegorical elements, the authority of this parable has been douted. But even though, some allegorical elements have added to the 'pure' parable by the early church or the Gospel Writers, during the transmission, the basic form of this parable isn't contrary to the other lessons of Jesus and the contents goes with the situation of 1st century to Palestine, so these facts strongly support the authority of the parable. If we eliminate the allegorical elements from the Synoptic Gospels, we can reconstruct the original form of Jesus's parable and the original is similar to Thomas. In the Chapter 2 of this thesis, I have compared and analysed the historical criticism and the literary criticism. historical criticism get lid of the allegory form the parable and contributes to reveal the unique historical situation of the parable. However, the historical situation which is confirmed by the parable, set up the situation of Jesus' own experience and the historical criticism analyses the parable with this 'set up' again, so it has the limitation to have the risk of circulation logic. On the contrary, even though literary criticism takes the same way with historical criticism to find the original of the parable, it concentrates on the literary characteristics more. Both criticism, historical and literary, admit the authority of this parable. I have established the basis of this parable though the reconstruction analysis of original parable in chapter 3. If we eliminate the allegory which is regarded as add-on by early church and the Gospel writers, we can see the original parable is very similar to the parable without allegory in Thomas. The reconstructed original parable is amazing and shocking. A landowner has planted a vineyard and rented it to some farmers and left. Later on he sent his servant to them to collect his fruit, but the tenants beat the servant and sent him back empty-handed. The landowner sent his servant again and the tenants did same this again. At list, the landowner sent his con to them thinking 'They will respect my son', but the wicked tenants killed him as they thought the inheritance will be theirs. You can find the analysis and application of the parable in chapter 4. The parable ends up with shocking situation, the death of son. The owner is stupid and the tenants are evil. We have taked this parable as a warning and threat, 'You should watch the wicked action like the tenants', any evil acts which insubordinated God will not be forgiven. God keeps silent at this moment, but he will judge someday. The parable has appealed as a warning and treat. However, if you concentrate on the 'reason; why the landowner keeps that sort of actions, rather than his silly actions themselves, you can feel God's infinitive love which is showed in the landowner's actions. This love of God start in Jesus' experience of God and lets us feel his love as well. I have researched the critic history about 'The Wicked Tenants' and reconstructed the original parable. Based on this research, I try to have ministerial applicantion oh this parable and also tried ti let this parable tell us something in modern days and find out new meaning of this parable.
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