View : 769 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이종경-
dc.contributor.author김혜진-
dc.creator김혜진-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051802-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177560-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051802-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to identify the fact that the Islamic history and culture have not properly discussed in school due to misundersting, indifference, and ignorance about them despite the accumulated research. In particular the majority of students learn world history for the first time or do not choose the subject in high school nowadays. Considering this situation, it is necessary that the importance of social studies should be highly emphasized. The serious problem we face is we do not have appropriate textbook and materials in order to understand the Islamic history and culture. Therefore we have to develop complementary teaching materials, modify the text and teaching methods as well. In this study I will reconstruct the current research result and the model teaching methods and texts from other countries to solve this problem. First, in the case of content construction I looked through Muhammad who created Islam and contributed the integration of Arab society. Based on this I also studied the new aspect of Islam, which is the major source of Islamic history and culture. The result of this study will be able to help to deduce appropriately the aspect of Islamic history and culture through the Korn and the driving force for development and expansion of Islamic empire. This study shows several ways to narrow the gap between the current research result and the actual use in school by analyzing the organization of textbook description and the 7th curriculum of social studies. In addition I try to think about how to reduce the confusion which may be produced because of the textbook reconstruction through analyzing both the description of the United States of the world history textbook, which emphasizes 'exchange among cultural areas', and the description of 'understanding of world history' in the revised 7th curriculum. The two developed lesson plans, one is lecture and the other is student activity using documentaries, were demonstrated in the process of this study for middle school students. Other history lessons, video media, and brief survey about Islamic history and culture were used for preparing the lesson plans. After the two classes, student response was examined through the survey questions, which were composed by edited documentary and description of survey questionnaire. The result presents slight change about understanding of the Islamic history and culture. Moreover the effectiveness of this study was verified by the survey about the two developed lesson plans and materials from three teachers who are teaching social studies in middle school right now. According to their response, the research materials were well designed to overcome the difficulties of teaching Islamic history and culture at middle school level. However, the way of explanation is a little difficult to the middle school student level and lack of class hours was also pointed out. In fact the vast amount of burden about world history has been discussed. However, insufficient explanation and cramming listed facts rather than the amount of content can be the major problem for students.;본 연구의 목적은 이슬람 역사와 문화를 올바로 알기 위해 국내외 선행 연구들의 성과를 분석하여 우리나라 중등학교 교사와 학습자에게 필요한 핵심 요소들을 추출하였다. 이를 통해 국내 교육 상황에 적합한 역사수업 방안을 모색해 보고자 교재 개발 및 수업모형예시를 하였다. 본 연구는 이슬람에 대한 학계의 연구 성과물을 실제 학교 현장에 반영함으로서 올바른 이슬람 역사 이해를 기본 목표로 삼고 있다. 고등학교 세계사 학습이 거의 이루어지고 있지 않은 현재, 중학교 1학년 사회 수업과 교과서가 이슬람을 이해할 수 있는 기회의 전부라고 할 수 있다. 더군다나 2001년 미국의 9.11테러와 2004년 고 김선일 피살사건, 최근에도 신문이나 뉴스를 통해 종종 보도되는 자살폭탄사건이나 이슬람 여성에 대한 억압 등 이슬람에 대한 좋지 않은 인상은 그 동안의 무관심에 적대감까지 겹쳐지면서 더욱 왜곡되거나 피상적인 이해에 그치고 있는 것이 현실이다. 이에 본 논문에서는 이슬람을 올바로 이해하는 데 있어 핵심이 되는 내용을 학습자 수준에 적합하게 제시하고, 이를 가르치는 교사들을 위해서 최근의 연구와 외국의 수업활용방안에 대한 소개가 절실하다는 필요성에 주목하였다. 지금까지 이슬람의 역사와 문화에 대한 연구는 서적과 영상물을 통해 많이 소개되었다. 그러나 우리나라 중등학교 학생들에게 평생 동안 가치체계의 절대적 판단기준이 된다고도 볼 수 있는 교과서에는 이러한 연구 성과를 충분히 담아내고 있지 못하고 있다. 더욱이 『중학교 사회』1은 우리 아이들이 처음으로 외국 문화와 역사에 대해 체계적으로 접하는 귀중한 시기이다. 이 때 체득한 세계사에 대한 지식과 가치태도는 그들의 인식세계를 지배하게 될 것이다. 이런 면에서 교과서를 제대로 기술하고 , 정확하고 올바른 정보를 제공해 주는 작업은 결국 세계 여러 지역의 역사와 문화를 통해 다양한 사람들과 공동체를 이해하게 되는 바탕이 될 것이다. 이를 위해서 본 연구에서는 우선 미국의 세계사교육과정과 우리나라 사회과 교육과정을 바탕으로 이슬람 역사와 문화를 올바로 인식하기 위한 핵심적인 요소들을 선정하여 교수 학습방법의 큰 틀로 삼았다. 이를 토대로 우리나라 중등학교 수준에서 활용할 수 있는 학습지와 영상매체를 활용하여 교수ㆍ학습 방안 예시를 제시하였다. 이 때 주의할 점은 교사의 강의와 학생 스스로의 활동을 적절히 조합하여 기존의 왜곡되거나 단편적인 지식 이해에서 벗어나 이슬람 역사와 문화를 올바르게 인식하고 탐구할 수 있도록 전개하여야 한다는 것이다. 나아가 역사에 대한 관심과 흥미를 높여 다각적이고 생동적인 역사수업이 될 수 있도록 후속 연구뿐 아니라 교실 현장에 활용될 수 있는 교수 자료가 더 많이 전개되어야 하겠다. 교사 스스로도 학계의 연구 성과물을 수업 현장에서 효과적으로 학습자의 눈높이에 맞게 재구성하기 위한 계속적인 노력과 시도를 통해 기존의 왜곡되었거나 단편적인 지식 암기 위주의 역사 학습을 지양하도록 해야겠다. 세계사 학습은 ‘사람들이 세상을 다르게 생각하도록’ 도움으로써 다른 나라의 역사와 문화에 대한 무지와 무관심의 태도에서 탈피하여 상호공존의 지혜를 모색하는 하나의 과정이다. 이슬람 역사에 대한 올바른 인식도 이러한 과정 중 하나로 의미가 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적과 필요성 = 1 B. 선행 연구 동향 = 3 C. 연구의 방법과 제한점 = 8 Ⅱ. 이슬람 역사와 문화를 이해하기 위한 핵심 요소 = 11 A. 이슬람교의 태동 = 11 B. 과거와의 단절, 새로운 사회로의 도약 = 13 C. 이슬람교의 성격 = 15 D. 이슬람 제국의 팽창과 발전 = 16 Ⅲ. 이슬람 역사 바로알기 = 17 A. 우리나라 교과서의 단원 구성 분석 = 18 B. 구체적 서술내용 분석 = 24 Ⅳ. 수업안 예시 = 28 Ⅴ. 결론 = 36 참고문헌 = 38 부록 = 40 ABSTRACT = 71-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3651302 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title이슬람 역사의 올바른 인식을 위한 수업안 예시-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedModel Lesson Plan for Proper Recognition of Islamic History and Culture-
dc.creator.othernameKim, Hye-Jin-
dc.format.pageⅶ, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 역사교육전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE