View : 1090 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김혜연-
dc.contributor.author황경원-
dc.creator황경원-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:12Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:12Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000052035-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177528-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000052035-
dc.description.abstract산업과 과학기술의 발달은 우리가 살고 있는 현대 사회에 매스미디어의 급격한 성장과 고도의 인쇄 기술의 발달이라는 결과를 가져다 주었고 이로 인해 패션산업 또한 다양하고 뚜렷한 발전양상을 보여주었다. 이와 더불어 사진은 이미 현대 문명에 깊숙이 자리 잡아 순수예술에만 치중하던 시각예술분야의 여러 부분에서 그것의 표현영역을 확장시켜왔다. 사진은 단순한 기계의 기록을 넘어서 인간의 시각한계를 뛰어넘는 새로운 매체임을 깨닫게 해 주었으며 점차 사진으로 표현할 수 있는 특성들은 작가의 개성을 나타내는 하나의 예술형식으로 인식되고 있다. 또한 시각전달의 탁월한 기술을 가진 사진의 발명으로 19세기에서 20세기 초, 의상에 대하 산문적 서술 기록이나 수채 세밀화, 판화의 패션일러스트레이션도 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 사진은 과거 일러스트레이션의 역할을 축소시켰고 더 정확하고 사실적인 사진이 패션일러스트레이션의 많은 영역을 대신하게 되었다. 사진의 등장은 수작업에 의한 전통적인 도구에서 벗어나 새로운 소재와 다양한 표현 방식의 개발이 자연스러운 흐름으로 이어지게 되었는데 그 중에서도 사진을 합성하는 포토몽타주는 작가의 무한한 상상력과 아이디어를 결합할 수 있는 사진은 대중적인 표현 매체로 부각되고 있다. 또한 컴퓨터 매체의 등장으로 인해 오리고 붙일 때 나타나는, 부자연스러운 한계를 보이는 1차원적인 방식의 포토몽타주에서 조금 더 자연스럽고, ‘확대·축소’, ‘강조·생략’, ‘비례의 과장’ 등의 다양한 표현기법을 무한하게 시도할 수 있는 컴퓨터 그래픽이라는 디지털 도구를 사용하는 디지털 포토몽타주는 작품을 제작하는데 있어서 재료비의 절감을 가져와 디지털 작업은 표현재료가 없어도 작품을 제작할 수 있는 환경을 조성해 주었다. 이러한 가운데 디지털 포토몽타주는 패션일러스트레이션에서 하나의 독립된 예술 영역으로 자리를 잡아 가고 있으며 현대 산업사회의 요구에 부응하는 상업예술로서 그 가치가 더해지고 있다. 이에 디지털 포토몽타주 기법을 응용한 패션일러스트레이션의 표현양식을 연구함으로써 앞으로 나아갈 길을 모색하고자 한다. 본 논문의 연구내용 및 방법에 있어서는 이론적 배경으로 먼저 포토몽타주를 이론적으로 고찰함으로써 포토몽타주의 개념과 발생배경과 역사를 정리하였으며 포토몽타주 표현기법과 그에 따른 특징을 조사, 분석하였다. 또 디지털 포토몽타주의 개념과 특징, 작품 사례 분석 및 가능성과 한계를 고찰하였다. 또한 패션일러스트레이션의 개념을 정리하였으며, 패션일러스트레이션의 개념 및 역사와 표현기법, 그리고 패션일러스트레이션의 표현기법으로서의 디지털 포토몽타주 작품사례를 조사, 분석하였다. 본 연구의 목적은 현대적이고 개성 있는 패션일러스트레이션에 새로운 감성을 표현하기 위하여 핸드 드로잉을 가미한 디지털 포토몽타주를 응용하여 작품을 제작하였다. 여러 이미지를 조합, 왜곡시켜 완성한 최종작품을 한 장의 사진으로 인화하여 패션일러스트레이션에서 디지털화한 이미지와 회화적인 이미지의 결합을 시도함으로써 두 분야의 경계선을 허물고 패션일러스트레이션 표현기법의 범위를 한 층 넓히는 데 그 목적을 두고 있다. 본 연구의 내용은 패션일러스트레이션에서 나타난 포토몽타주 기법들 중 왜곡기법을 도입하여 해학적 이미지를 중심으로 연구하였다. 해학적 이미지 표현을 위해 ‘Luxury & Glamorous’의 패션요소를 풍자적으로 도입하여 변형, 재조합된 사진 인화를 통해 이미지의 리얼리티를 살렸으며 패션의 구체적인 내용 전달보다는 현대 패션의 개성 있고 독특한 이미지를 표현하고자 하였다. 작품의 제작 방법으로는 포토몽타주를 1차원적인 방법이 아닌 포토샵 프로그램을 이용하여 다양한 이미지를 한꺼번에 왜곡, 파괴, 강조, 반복 등과 같은 기법으로 이미지를 변형, 재조합하였다. 작품전체의 주제는 ‘Luxury & Glamorous'의 감성이 융합된 이미지로 정하고 그에 부합한 패션 이미지와 현대적인 건축 조형물 또, 이와는 상반된 원초적인 자연의 이미지 등을 현대적 감성에 의해 재해석하고 핸드 드로잉 이미지를 부가하여 하나의 개성 있고 독특한 이미지로 재구성하여 총 10점의 작품을 제작하였다. 작품 제작 방법으로는 핸드 드로잉과 직접 찍은 사진 이미지-인물, 배경-들과 화집, 잡지, 인터넷 등에서 발췌한 이미지들을 수집한 후 포토샵 프로그램을 사용해 변형, 재조합하여 개성 있는 작품으로 그 결과물이 산출됨으로써 새로운 시도를 하고 발전시키는 데에 그 의의를 두고자 한다. 본 연구를 통해서 얻는 결론은 다음과 같다. 첫째, 패션일러스트의 새로운 표현으로서 포토몽타주 기법을 적용한 결과 독특한 이미지를 창출할 수 있었다. 둘째, 다양한 분야의 포토 맵핑 소스를 활용함으로써 ‘Luxury &Glamorous'의 해학적 이미지를 부가할 수 있었다. 셋째, 디지털 프로그램에 의한 포토몽타주 기법은 아날로그적 기법에 의한 포토몽타주에 비해 가상공간을 좀 더 자연스럽고 다양하게 표현시킬 수 있었다. 넷째, 포토몽타주 기법에서 미디어의 합성 기법 중 핸드드로잉 요소는 사진 맵핑 소스의 인공적이고 기계적이며 딱딱한 이미지를 유기적으로 부드럽고 자연스럽게 구성할 수 있었다. 아날로그 시대의 사진기술 발달과 미술사에서 본 고전주의에 대항한 새로운 표현기법의 추구가 가져온 오브제로서의 디지털 포토몽타주가 있기까지 다양한 현상들에 대한 이해를 통해 디지털 포토몽타주의 발전적 가능성을 제시하고자 한 것은 가치가 있다고 본다. 물론 기술적인 문제와 한계점, 인터넷상의 무한한 복제와 공유로 인한 원본의 부재와 차용의 문제에 대한 우려가 있다. 이러한 결론을 바탕으로 매체와 테크놀로지는 패션일러스트레이션 분야에 예술적 표현의 다양화를, 예술적 상상력은 매체발달로 이어지는 상호 수용적인 관계를 통해 더욱 확장 발전되리라 기대해보고, 또 회화와 사진 예술 간의 혼합방식 뿐 아니라 컴퓨터 아트라는 또 다른 장르간의 결합을 시도함으로써 보다 다양한 연구 모색이 이루어져 패션일러스트레이션의 가치와 범위가 확장되기를 바란다.;The advancement of industry and scientific technology resulted in the rapidgrowth of mass media and high degree of development of printing technology inmodern society where we live. The fashion industry also showed various andprominent aspects of development for such reasons. Along with these aspects, photographing has expanded its areas of expressionsin many fields of visual art which used to emphasize pure art while deeplypositioning in modern civilization for a long time. We came to recognizephotographing as a new medium over the limits of human vision beyond anysimple mechanical record and a type of art to express personalities of artists withcharacteristics that can be expressed with photographs. In addition, the prosedescriptions or refinement of coloring and fashion illustration of engraving forfashion also faced a new phase from the invention of photographing with excellent technology to have visual communications. Photographing resulted indecreasing roles of the past illustration and more accurate and realisticphotographs have replaced many areas in the fashion illustration. The advent ofphotographing led to the natural flows with new materials and various expressionmethods in the development from traditional tools by manual works. Among them,photomontage to combine photographs is emerging as a medium for publicexpressions with photographs to combine unlimited imaginations and ideas of anartist. In addition, the digital photomontage using digital tools called computergraphics having unlimited trials of various expression techniques such as 'zoomingin and out', 'sharpening and omitting' and 'proportional exaggeration' for morenatural methods than one dimensional photomontage with unnatural limits shownin cutting and pasting objects provides environments to produce works withoutexpressing materials for digital works while bringing forward the saving inmaterial cost in producing works due to the advent of computer media. In themiddle of such circumstances, the digital photomontage is being positioned as anindependent field in art from fashion illustration and adding its values ascommercial art complying with the needs of modern industrial society. Subsequently, this article attempts to seek for ways to go in the future bystudying the expression patterns of fashion illustration using the digitalphotomontage techniques. The concept, background of generation and history of photomontage were firstarranged by theoretically examining the photomontage for the theoreticalbackground in the study contents and methods of this thesis, and the expressiontechniques and subsequent features of photomontage were examined and analyzed. In addition, the study examined the concept, feature, work example analyses,possibilities and restrictions of digital photomontage. In addition, the concept offashion illustration was arranged while the concept and history, expressiontechniques of fashion illustration, and work examples of digital photomontage wereexamined and analyzed as the expression techniques of fashion illustration. This study aimed at producing works utilizing the digital photomontage with theaddition of hand drawing to express new emotions for the modern andpersonalized fashion illustration. It also aimed at further widening the scope of expression techniques for the fashion illustration while breaking down theboundaries in two fields by attempting to combine digitized images with paintedimages in the fashion illustration by developing the final work completed withcombinations and distortions of many images into a piece of photo. The study was done around humorous images by introducing distortiontechniques among the techniques of photomontage shown in the fashion illustrationin the contents of this study. In order to express such humorous images, thereality of images were generated through the photo development withmodifications and reassembly by humorously introducing the elements of fashionfor 'Luxury' and 'Glamorous' while it was trying to express personalized andunique images in the modern fashion rather than to communicate any specificcontents in the fashion. Various images were modified and reassembled alltogether with such techniques as distortions, destructions, sharpening and repetitionusing Photoshop program rather than one dimensional method for thephotomontage in the production method of works. The entire themes for workswere decided as images converging emotions of 'Luxury' and 'Glamorous', andsubsequent fashion images matching to such images, modern architectural shape orprimitive natural images in contrast to those images were reinterpreted withmodern emotions, and 10 works in total were produced with the reorganization ofpersonalized and unique images with the addition of hand drawing images. The study attempts to have its significance in having new trials anddevelopment by producing outcomes with personalities from modifications andreassembly using Photoshop program in the production method of works aftercollecting images extracted from picture collections, magazines and Internet alongwith the directly taken photo images - figures and backgrounds - as well as handdrawings. The conclusions from this study are as follows. First, as a result of applying the photomontage techniques as new expressionsin the fashion illustration, unique images could be generated. Second, humorous images could be added in the luxury and glamorous look byutilizing the photo mapping sources in various fields. Third, the photomontage technique by digital programs could have more natural and various expressions of cyberspace than the photomontage with techniques in away of analog. Fourth, the element of hand drawing among the media combination techniquesin the photomontage techniques could provide systematic, soft and naturalorganizations for artificial, mechanical and rigid images of photo mapping sources. It is considered valuable that the developing possibilities of digital photomontageare suggested through understandings on various phenomena until the digitalphotomontage is realized as an objet brought from the pursuit of new expressiontechniques for classicism from the perspectives of photographing techniquedevelopment and art history in the analog age. Of course, there are concerns onthe absence of originals and borrowings from the unlimited duplication andsharing over the Internet along with the technological problems and restrictions. Based on such conclusions, media and technologies are expected to bring thediversification of artistic expressions in the fashion illustration while artisticimaginations are having more expanding development through their mutualrelationships of accept leading to the development of media. In addition, theauthor hope to see the expansion of values and scopes in the fashion illustrationwith more various studies by attempting combinations among other genres calledcomputer art as well as mixed methods between painting and photographing art.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1 연구목적 = 1 1.2 연구의 내용 및 방법 = 2 2. 이론적 배경 = 4 2.1 패션일러스트레이션의 이론적 고찰 = 4 2.1.1 패션일러스트레이션의 개념 = 4 2.1.2 패션일러스트레이션의 역사 = 5 2.1.3 패션일러스트레이션의 표현기법 = 12 2.1.4 패션 일러스트레이션의 표현기법으로서의 포토몽타주 작품 사례 = 15 2.2 포토몽타주의 이론적 고찰 = 26 2.2.1 포토몽타주의 개념 = 26 2.2.2 포토몽타주의 발생배경 및 역사 = 30 2.2.3 포토몽타주 표현기법 = 37 2.2.4 디지털 포토몽타주 = 42 3. 작품제작 = 62 3.1 제작 의도 및 방법 = 62 3.2 작품 및 해설 = 70 4. 결론 및 제언 = 90 참고문헌 = 92 ABSTRACT = 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent50311522 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title디지털 포토몽타주 기법을 응용한 패션일러스트레이션 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle왜곡기법을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Fashion Illustration Expressed Digital Photomontage : Focusing on the Distortion-
dc.creator.othernameHWANG, Gyoung-Won-
dc.format.pagexv, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE