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점-불빛 기법을 활용한 모델링이 스키 회전 동작 학습에 미치는 영향

Title
점-불빛 기법을 활용한 모델링이 스키 회전 동작 학습에 미치는 영향
Other Titles
The influences on the ski rotating moton learning utilizing the modeling with the point-light display technique
Authors
고서연
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 점-불빛 기법을 활용한 모델링이 스키 회전 동작 학습에 미치는 영향을 규명하기 위하여 스키와 유사한 스키 시뮬레이터를 가지고 모델링의 조건을 달리 주어 습득단계(사전검사 포함)와 즉각파지, 지연파지단계에서의 데이터를 분석해봄으로써 각 집단별로 학습의 차이가 있는지를 알아보고 학습자에게 정보제공이 어떻게 도움이 되는지 검증하는데 이 연구의 목적이 있다. 피험자 집단 구성은 대학교에 재학 중인 여자대학생과 대학원생 24명을 대상으로 실시하였으며, 비디오 기법과 점-불빛 기법과의 차이를 보기위해 집단을 분류하였고, 그 중 점-불빛 기법 중에서도 어떠한 모델링이 학습하는데 있어서 도움이 되는지를 알아보고자 집단을 네 개로 나누어 편성하여 실험을 실시하였다. 집단은 비디오(video)집단, 몸 전체(full body)집단, 하체(lower body)집단, 끝점(end-point)집단으로 분류하였고 각각 집단에 6명씩 무선 배정하였다. 피험자가 수행해야 할 학습 분단 구성은 1일 날 사전검사를 1번 포함하고 각 분단에 5회씩 4분단을 수행하였고, 2일 날에는 4분단 실시에 즉각파지 5회 실시를, 3일째 되는 날에는 24시간 지연파지검사를 5회 실시하였다. 분단은 총 8분단 실시에 즉각파지 5회, 지연파지 5회를 수행하도록 하였다. 각 피험자마다 총 3일에 걸친 실험이 실시되었다. 통계분석은 수행단계에서 종속변인(발판 이동 폭, 발판 이동 폭의 일관성, 발판 1회 이동 시간, 발판 1회 이동 시간의 일관성)의 분석을 위해 연습단계에서는 모델링조건(4) X 분단(8) X 날짜(3) 따른 반복측정(5회 시행을 1분단)에 의한 이원변량분석(two-way ANOVA with repeated measures on the last two factors)을, 파지단계에서는 효과 차이를 알아보기 위해 이원변량분석(two-way ANOVA with repeated measures on the second factor)을 실시하였다. 연습단계에서 발판 이동 폭의 결과를 살펴보면 모델링 조건과 분단 간의상호작용 효과가 나타났다. 이러한 결과는 연습초기에는 하체(lower body)집단이 몸 전체(full body)집단 보다 회전 동작 수행이 좋은 것으로 나타났으나, 연습 후반부로 갈수록 끝점(end-point)집단이 비디오 집단 보다 발판 이동 폭이 큰 것으로 나타났다. 파지단계에서도 끝점(end-point)집단이 비디오 집단보다 발판 이동 폭이 크게 나타나, 스키 회전 동작 학습에 있어서 끝점(end-point)에 대한 정보를 제시하는 것이 보다 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과로 볼 때 점-불빛 기법이 일반적으로 사용되는 비디오보다 의미 있는 정보를 제시하는데 효과가 있고, 정보를 어떻게 전달하고 제공해 주느냐에 따라 학습의 효과가 달라짐을 알 수 있다. 현장에서도 정보 전달 방법이 상황에 맞도록 사용되어져야 하고 유용한 자료로 쓰일 수 있도록 노력해야 할 것이다.;The purpose of the study was to find out how the modeling using the point-light display technique influences on the ski-learning process. Using the ski-stimulator, which is similar to an actual skiing, the study was to examine how each group makes a difference in learning the ski depending on the conditions of the modeling and to verify the usefulness of providing informations with the learners by anlaysing the datas on every stage of learning retention (include a preliminary test), immidiate retention, deffered retention, investing different conditions to the modeling with ski-simulator. All the subject groups were composed of 24 graduate and undergraduate female students. Each group was divided to examine the difference between the video technique and point-light display technique. Regarding the point-light display, all the subjects were rearranged into the four groups to inquire into which modeling be more effective for the learning. The four groups were divided into video group, full body group, lower body group, end-point group. six subjects were allocated randomly to each groups. The whole test period took for 3 days. Each day every subject has 5 times tests per every four sequences. Only the first day subjects had additional preliminary test. The second day subjects had 5 times per every four sequences of the immediate retention test. The third day subjects have 5 times per every four sequence of the deffered retention test. The total test is composed of 8 sequences which include 5 times of immediate retention test and 5 times of deffered retention test. In analysing the dependent variable factor in the performance phase, "two-way ANOVA with repeated measures on the last two factors( 4 modeling conditions * 8 sequences * 3 days)" was selected on the stage of exercise, "two-way ANOVA with repeated measures on the second factor" on the stage of retention to examine the difference of the effects. On the stage of exercise, looking upon the results on the breadth of the footing-shifting, the effects of the interaction between the modeling condition and the sequence were revealed. On the early stage of exercise, the rotating motion performance of the lower body group seemed better than that of the full body group. But in the end of the exercise, the end-point group had more wider footing-shifting breadth than the video group. On the stage of retention, the end-point group had shown more wider breadth than the video group. Therefore it can be said that the informations about the end-point are more needed for the effective learning of the ski rotating motion. Therefore, based on the results of this research, the point-light display technique appeared more effective than the video technique generally used, and the effect of learning depends on the way of providing useful informations with the learners. In the field, the trainer also need to find out the improvements regarding the information giving for more comprehensive training, which can fit to every proper situations.
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