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dc.contributor.author서보경-
dc.creator서보경-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:10Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050162-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177505-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050162-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 블랜디드 러닝 집단과 오프라인 학습 집단의 사전-사후 검사를 통한 체육수업 만족도와 학업성취도 효과를 살펴, 체육 수업의 다양한 방법을 강구하는데 있다. 본 연구는 서울시 여자고등학교 1학년 학생 73명을 무선 추출하여 사전-사후 설문지를 배부하고 이를 분석하였으며, 사용된 설문지는 오프라인 수업과 블랜디드 러닝 수업에 따른 만족도를 알아보고자 학습 내용, 학습과제, 교수ㆍ학습활동, 상호작용, 흥미 및 동기 등 다섯 가지 요인으로 구성하였다. 또한 두 집단의 학업성취도를 알아보고자 사전-사후에 걸친 비디오촬영으로 학생들의 포핸드 스트로크 동작을 분석하였다. 자료 분석을 위하여 본 연구에서는 SPSS win 12.0 프로그램을 사용하여 5가지 하위요인에 대한 만족도와 학업성취도에 대한 기술통계를 실시하고, 측정시기와 학습조건에 따른 체육수업 만족도와 학업성취도의 차이를 알아보기 위하여 이원분산분석을 실시하였다. 그리고 학습조건과 측정시기 간의 상호작용의 효과가 나타난 경우에는 각 독립변인별로 단순 주효과 검증을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 측정시기와 학습조건에 따른 체육수업 전체 만족도는 블랜디드 러닝 집단이 오프라인 학습 집단보다 높게 나타났으며, 특히 학습과제와 교수ㆍ학습활동에서 블랜디드 러닝 집단이 오프라인 학습 집단보다 더 많은 만족을 느낀다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 측정시기와 학습조건에 따른 체육수업의 학업성취도 분석결과, 사전-사후 간 변화가 큰 블랜디드 러닝 수업이 학업성취에 보다 큰 효과를 나타냈다는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 블랜디드 러닝을 활용한 체육수업에 대한 전체적인 만족이 높게 나타난 결과를 통해 학습자들의 매체에 대한 선호도가 달라졌다는 것을 암묵적으로 알 수 있었다. 특히 타 교과와 달리 체육 교육에서 블랜디드 러닝에 대한 만족이 높게 나타난 것은 실시간 자신의 동작을 시각적으로 확인할 수 있고, 이에 대한 동료와 교사의 상호작용을 통해 반성적 성찰이 이루어져 학교 수업시간으로 이어진다는 점에서 의미가 있다고 할 수 있겠다. 둘째, 블랜디드 러닝을 활용한 체육수업의 학업성취도가 오프라인 수업보다 높게 나타난 결과는 블랜디드 러닝에 대한 학생들의 만족에서 비롯된다고 생각된다. 그리고 오프라인 수업에서 충족되지 못한 동작에 대한 개인별 피드백과 지속적인 체육교육에 대한 접촉이 이루어진 점이 학생들의 인지적인 측면을 지속적으로 자극하여 높은 학업성취도를 나타낸 것으로 사료된다. 이와 같은 결과를 토대로 블랜디드 러닝을 학교 체육수업에 적절하게 적용하여 교육과정에 도입한다면, 보다 재미있고 즐거운 체육수업을 할 수 있을 것이며, 현재 수업에서 부족한 부분을 보완할 수 있는 효과적인 수업 방법이 될 거라 예상된다.;The purpose of this study is to study the various methods of Physical Education Class examining the effect on the satisfaction with Physical Education class and the academic achievement of blended learning group and offline learning group through pre- and post-tests. This study sampled randomly 73 students in their first grade of women's high schools in Seoul and handed out pre- and post-questionnaire and analyzed them and the used questionnaire was formed of five factors such as learning contents, coursework, teaching-learning activities, interaction, interest and motivation in order to examine the satisfaction with offline class and blended learning class. In addition, to examine the academic achievement of the two groups, the forehand stroke motions of the students by shooting video before and after were analyzed. For data analysis, this study gathered descriptive statistics on their satisfaction with 5 sub-factors and academic achievement using SPSS win 12.0 software and to examine the difference between satisfaction with Physical Education class and academic achievement by the measuring time and learning condition, two-way ANOVA was executed. And if there is any significant difference, it analyzed executing simple main effect verification to examine the effect of interaction by it. To summarize the results of analysis of this study is as follows: First, it was found that the total satisfaction with Physical Education class by measuring time and learning condition appeared to be higher in blended learning group than offline learning group and especially blended learning group feels more satisfaction than offline learning group does in the satisfaction with coursework and teaching-learning activities. Second, as a result of the analysis of academic achievement in Physical Education class by measuring time and learning condition, blended learning class which has greater change between pre-and post-test was found to show greater effect on academic achievement. Based on these results, the conclusion was drawn as follows: First, through the result of high overall satisfaction with Physical Education class using blended learning, it was found implicitly that learners' preference of media has been changed. It can be said meaningful, especially, unlike other subjects, in Physical Education high satisfaction with blended learning, one can check his or her motion real-time visually and reflective introspection is possible through the interaction with friends and teacher about this and it can lead to other class hours in school. Second, the result of higher satisfaction with Physical Education class using blended learning than offline learning is thought to be caused by the students' satisfaction with blended learning. And it is thought that the students showed high academic achievement since it made possible feedback for each individual about the motion which was not satisfied in offline class and continuous contact with Physical Education and stimulated students' cognitive aspect continuously. Based on these results, applying blended learning to school Physical Education class properly and introducing it to curriculum is expected to enable more exciting and enjoyable Physical Education class and to be an effective teaching method that can supplement what is lacking in current class.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 연구가설 = 3 D. 연구의 제한점 = 3 E. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 블랜디드 러닝 = 6 B. 고등학교 체육수업의 현황 = 12 C. 체육수업 만족도 = 15 D. 학교 현장에 블랜디드 러닝을 적용하여 나타난 학업성취도 및 만족도 관련 선행연구 = 18 Ⅲ. 연구방법 = 22 A. 연구대상 = 22 B. 연구방법 및 절차 = 22 C. 연구도구 = 41 D. 실험설계 = 43 E. 자료수집 및 통계분석 = 43 Ⅳ. 연구결과 = 44 Ⅴ. 논의 = 76 Ⅵ. 결론 및 제언 = 80 참고문헌 = 84 부록 = 90 ABSTRACT = 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2438184 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title블랜디드 러닝이 테니스 포핸드 스트로크의 성취도와 수업 만족도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Influence of Blended Learning on the Achievement of Forehand Stroke in Tennis and Satisfaction with Class-
dc.creator.othernameSeo, Bo-Kyung-
dc.format.pageix, 101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
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