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스캠퍼기법을 활용한 디자인수업이 창의적 표현력에 미치는 영향

Title
스캠퍼기법을 활용한 디자인수업이 창의적 표현력에 미치는 영향
Other Titles
SCAMPER Technique to Design Lessons Using the Impact of This Creative Expression : In the Fifth Grade in Elementary School
Authors
용재현
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The highly complex and changing modern society in the 21st century, the various problems faced when dealing with multiple solutions to seek flexibility and the ability to create demand. Accordingly, the 7th in the educational process, emphasis on human autonomy and creativity in the setting of the award. Arts curriculum is to stimulate creative thinking process and to effective curriculum, which works to complete a creative idea was the most critical factor in Foster's ability to visualize. SCAMPER technique is one of universal logic idea Process away from the accident checklist enabling them through a variety of creative ideas based on the idea that creative expression can help the advantages of broadcast; Therefore, this study is designed using SCAMPER technique elementary school classes conducted by a fifth grade student in creative expression affect the purpose of being noticed. To achieve these objectives, SCAMPER technique study and design using traditional methods of design classes at Gwanak-gu, Seoul, 60 people in fifth grade in S elementary school groups to experiment 30, then configure the control group, a total of 30 people was conducted over four times Kim Seong-dong creative e·xpression evaluation tools (2001), an elementary school art and illustration assessment tool to see them through lessons as a deliverable produced by the analysis of data processing programs that use the SPSS ver 12.0K reach conclusions. The research results are as follows: First, you apply the lessons SCAMPER technique design using a result, the representation of the subject area of the sub-element flexibility, creativity, finances between the two groups on both seemed to statistically positive difference. Second, the results of applying lessons SCAMPER technique using design to express how fluency element of the sub-region, organizational ability, in both reconstructing statistically positive difference between the two groups said. Third, the results of applying lessons SCAMPER technique using design, wall elements and principles of color and form a composite element of the sub-region ability, his ability to structure a composite of all the elements that make up between the two groups showed a statistically positive difference. Fourth, the results of applying lessons SCAMPER technique using design, materials and equipment, expressing creativity element of the sub-region, both in financial statistics between the two groups showed positive difference. In conclusion, SCAMPER technique fifth grade of elementary school classes are designed using creative expression to the positive influence that can be made. The design of this study is SCAMPER technique classes are using creative expression to know about the impact of art education at the elementary by SCAMPER technique leverage to expand the scope and significance have to improve basic material.;고도로 복잡하게 변화하고 있는 21세기 현대 사회에서는 다양한 문제에 직면했을 때 융통성 있게 대처하며 여러 가지 해결책을 모색하고 창조할 수 있는 능력이 요구된다. 이에 따라 7차 교육과정에서도 자율성과 창의성에 중점을 둔 인간상을 설정하였다. 미술 교과는 창의적 사고 과정을 자극하는데 효율적인 교과이며, 작품을 완성하는데 있어서 발상은 창의적인 구상능력을 기르는 가장 핵심적인 요인이 된다. 스캠퍼(SCAMPER)기법은 발상법 중의 하나로 보편적인 논리에서 벗어나 체크리스트를 통해 다양한 사고를 하도록 함으로써 독창적인 아이디어 발상에 따른 창의적 표현을 도울 수 있는 장점을 지닌다. 따라서 본 연구는 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업을 초등학교 5학년에게 실시함으로써 학생들의 창의적 표현력에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업과 전통적인 방법의 디자인수업을 서울 관악구에 위치한 S초등학교 5학년 60명을 대상으로 실험집단 30명, 통제집단 30명으로 구성한 후 총 4차시에 걸쳐 실시하였다. 창의적 표현력 평가도구는 김성동(2001)의 초등학교 미술과 예시평가도구를 참고하여 제작한 것으로 이를 통해 수업 결과물을 분석하였으며 자료처리는 SPSS ver 12.0K 프로그램을 사용하여 결론을 도출하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업을 적용한 결과, 주제표현 영역의 하위 요소인 융통성, 독창성, 재정의에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업을 적용한 결과, 표현방법 영역의 하위 요소인 유창성, 조직하는 능력, 재구성에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업을 적용한 결과, 조형요소와 원리 영역의 하위 요소인 색과 형태를 종합하는 능력, 구도를 이루는 요소를 종합하는 능력에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업을 적용한 결과, 표현재료와 용구 영역의 하위 요소인 독창성, 재정의에서 모두 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 결론적으로, 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업이 초등학교 5학년의 창의적 표현력에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 이처럼 본 연구는 스캠퍼기법을 활용한 디자인수업이 창의적 표현력에 미치는 영향을 알아봄으로써 초등미술교육 현장에서 스캠퍼기법의 활용 범위를 확장시키기 위한 기초자료로 의의를 갖는다.
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