View : 693 Download: 0

책 읽어주기 교수 프로그램이 초등학교 고학년 읽기장애 학생의 읽기 이해력 및 듣기 이해력에 미치는 효과

Title
책 읽어주기 교수 프로그램이 초등학교 고학년 읽기장애 학생의 읽기 이해력 및 듣기 이해력에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of the Reading Aloud Approach on Reading Comprehension and Listening Comprehension of Elementary Intermediate Graders with Reading Disability
Authors
한영미
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Reading and listening, which are very indispensible skills, are means of acquiring the knowledge and information required much as well as skills needed to lead a successful both everyday and school life. It has been reported that reading aloud approach would help children to better understand the verbal language by listening to the voices and improve their listening ability, vocabulary power, reading and listening comprehension and thus, would conduce to children's language development. An reading aloud approach effective for children without reading disability may well be applied effectively to the children with reading disability. Nevertheless, few studies have been conducted focusing on children with reading disability. The purpose of this study was to analyze the effects of the reading aloud approach on reading comprehension(factual, inferential, & applicable) and listening comprehension(factual, inferential, & comprehensive) of elementary intermediate graders with reading disability. For this purpose, this study sampled 20 elementary 4th to 6th graders with reading disability and divided them equally into experimental and control groups. The experimental group was subject to 12 sessions (each 40 minutes) of the reading aloud program using 12 books out of the collection of 20 model books, while the control group was subject to an usual reading program using the same 12 books. To test the effects of the experiment, pre and post tests consisted of items about reading and listening comprehension were given to both groups before and after implementing the reading aloud programs. The data collected were analyzed by ANCOVA utilizing pre-test scores of both reading and listening comprehension as covariates.;읽기와 듣기는 인간의 삶에서 매우 필요한 기술로 유용한 지식과 정보를 얻기 위한 도구이며 우리의 생활과 긴밀하게 관련되어 생활의 성공을 이끌어가기 위해 중요한 기술이다. 특히 읽기와 듣기는 학교에서 성공하기 위한 필수요소이므로 이 능력을 향상시키기 위한 방법이 필요하다. 책 읽어주기 교수 프로그램은 음성을 통해 들려지는 소리를 듣고 음성 언어에 대한 이해를 할 뿐 아니라 듣기 능력의 향상이나 단어의 축적, 읽기 이해력과 듣기 이해력 증진을 가져오는 등 아동의 언어발달에 많은 영향을 끼친다고 보고되어 왔다. 일반아동에게 효과적인 책 읽어주기 교수 프로그램이 읽기장애 학생들에게도 효과적으로 활용할 수 있는 방법일 것이다. 하지만 국내에서는 읽기장애 학생을 대상으로 한 연구는 아직 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 책 읽어주기 교수 프로그램이 초등학교 고학년 읽기장애 학생의 읽기 이해력에 미치는 효과와 듣기 이해력에 미치는 효과를 알아보고자 하였고, 읽기 이해력을 사실적, 추론적 및 적용적 읽기 이해력으로 나누고 듣기 이해력을 사실적, 추론적 및 종합적 듣기 이해력으로 나누어 책 읽어주기 교수 프로그램이 각 하위유형에 미치는 효과를 검증해 보고자 하였다. 이 목적을 위하여 본 연구에서는 서울시 내에 소재한 초등학교에 재학중인 4, 5, 6학년의 읽기장애 학생 20명을 연구대상으로 선정하였고, 대응집단의 방법으로 이들을 각각 10명씩 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 실험집단에게는 훈련 도구 20권의 선정 도서 가운데 12권의 도서로 12회기(각 회기당 40분) 동안 교사의 책 읽어주기 교수 프로그램을 실시하였고, 통제집단에게는 실험집단과 동일한 훈련 도구로 12권의 도서를 활용하여 전통적인 읽기수업을 실시하였다. 실험집단과 통제집단의 읽기 이해력 및 듣기 이해력을 측정하기 위한 검사 도구는 사실적, 추론적 및 적용적 읽기 이해력을 평가하는 문항들로 구성된 읽기 이해력 문제지와 사실적, 추론적 및 종합적 듣기 이해력을 평가하는 문항들로 구성된 듣기 이해력 문제지로서 훈련 전․후에 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료의 처리는 책 읽어주기 교수 프로그램이 읽기 이해력과 듣기 이해력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전검사 점수를 공변인으로 하는 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였고, 통계처리를 위해 SPSS/WIN 12.0 소프트웨어 프로그램을 사용하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE