View : 496 Download: 0

중학생들의 음악에 대한 흥미 및 욕구에 관한 조사연구

Title
중학생들의 음악에 대한 흥미 및 욕구에 관한 조사연구
Authors
김진영
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Music education assumed importance in line with a fundamental reform of music education. Unlike the past case, teaching method today emphasizes characteristics of modern music, provididing comprehensive guidance on singing, creative works musical instrnment and appreciation. Teaching itself is focused on students, rather than teachers, cultivating aesthetic sentiments of students. In actuality, however, music education has remaioned in most part banal, with textbooks playing a central role. Many problems are apparently inherent in such music education, and this study deals with such problems in respect to interest, need, ability and adaptation among middle school girl and boy students concerning music, and their affinity with music. This study is indended to help better music education in middle schools, and especially to provide and aid to music education planning by teachers and school authorities. A questionnaire sheet was used to investigate the level of interest, needs, ability and adaptation among middle school students corcerning music, and their affinity with textbooks, Involued in the survey were 1,350 students--450 in large cities, 450 in middle-size cities, and another 450 in small-size cities. The findings of the survey are given below: 1. Among the students surveyed, 51 p34cent rated music education "interesting," while 49 percent showed the opposite response. Very few students said they acquired interest in music through music teachers or school facilities, while overwhelming number of the respondents said they acquired interest through broadcasting media. 2. Students tend to lose interest in music as they advanced in school year, while many recalled that music education in primary school was far more interesting. Pop song are mostly favored by students, underscoring the fact that students are more influenced by broadcasting media than music education in schools. Students are more interested in affectionate songs than the songs which evoke patriotism or literary sentiments. Students listen to music more often through television or radios than tape-recorders and stereos. But many students aspire for healthy music programs from broadcasting media. 3. During music education time, students want to learn not only singing but also technique to handle musical instruments, notably guitars, piano, violin, drum and electronic organs. Many students what more time to appreciate music during music education time, and they want music education to be oriented toward ensy approach rather than theory-centered method. They want more music education time than is available now. 4. Many students agree that songs in textbooks are difficult to learn, and boring. This points to the need to compile a music textbook appealing to students by providing game songs or pop songs and the like. 5. Students want their school authorities to improve or buttress existing music facilities, so that they can enjoy music time during lunch hour or participate in extra curricular musical activity. In conclusion, it is assumed that better facilities, more sincerity on the part of teachers, diversity of textbooks and purification of music programs by broadcasting media are required to help mourish aesthetical sentiments of students through music education.;오늘날 學校敎育의 改革과 더불어 音樂敎育이 중요시 되었고 敎育의 方法도 前과는 달리 現代의 特色을 살려 音樂이라고 하면 歌唱으로만 생각하던 時代를 벗어나, 歌唱, 創作, 器樂, 鑑賞을 포괄적으로 지도하고 있으며 지도개념도 敎師에서 으로 바뀌어 革新의 方向으로 追求되어 왔으나 現實에 있어서는 理想과는 멀리 音樂敎育은 많은 경우 여전히 學科이고 한낱 重要에 附加的인 위치 밖에 안되고 있다. 여기에 많은 문제점이 내포된 것으로 보고 그 문제점을 男女中學生들의 音樂에 對한 興味, 要求, 能力, 적응과 교과서와의 친밀도로서 알아 보려고 한다. 이 硏究는 中學生 音樂敎育에 多少나마 도움이 되며 特히 現場에서 中學生을 지도하는 敎師나 學校當局의 音樂敎育 計劃과 자료에 보탬이 되도록 하려는 것이 이 硏究의 目的이다. 中學生들의 音樂에 對한 질문을 질문지를 통하여 大都市 中學生 450名, 中都市 中學生 450, 邑 中學生 450名, 전체인원 1,350名을 對象으로 조사 분석하였다. 여기서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 中學生의 51%가 音樂時間을 재미있다고 응답 했으며 49%가 音樂時間이 재미 없다고 응답하였다. 音樂에 對한 興味나 취미는 學校施設, 音樂敎材나 敎師에 의하여 얻어 졌다는 응답은 아주 적게 나타났고, 방송매체를 통하여 音樂에 對한 흥미를 얻었다는 응답이 많았다. 2. 국민학교 音樂時間이 더 興味있었다고 應答하였으며, 中學生 音樂時間은 學年이 올라 갈 수록 興味를 잃어가는 반응을 보이고 있다. 좋아하는 音樂은 大部分 대중가요, pop song으로서 學校音樂敎育보다 방송매체의 影響을 더 많이 받고 있다는 사실을 입증하고 있다. 中學生들은 많은 學生이 경쾌한 曲을 좋아하며, 문학적이고 애국적인 노래의 가사 보다는 애정이 깃들인 노래의 가사를 좋아하며 音樂을 전축이나 녹음기로 선택하여 듣기 보다는 라디오, TV로 듣는 學生이 많은 것으로 나타났다. 3. 音樂時間에 바라는 것으로는 歌唱과 理論 뿐만 아니라 樂器를 배우기를 원하고 있으며 배우고 싶은 악기로는 키타, 피아노, 바이올린, 드럼, 전자올갠 須이다. 音樂時間에 음악감상을 많이 하기를 원하고 있다. 재미있고 쉽게 音樂時間을 進行하기를 원하며 音樂時間의 부족을 느껴 音樂時間을 늘려 주기를 원하고 있다. 4. 敎果書의 노래는 너무 어렵고, 딱딱하고 지루하다는 반응이 높으며, 소풍이나 오락시간에 부를 수 있는 건전한 pop song과 오락음악을 넣어 줄 것도 바라고 있다. 學生들이 生活化 할 수 있는 音樂敎材가 필요한 것으로 생각된다. 5. 學校에 바라는 學生들의 要求로는 學校 施設의 개선과 보강이며 쉬는 時間이나 점심時間에 音樂을 들려 줄 것을 원하고 있다. 이러한 여러 문제점을 놓고 생각할 때 앞으로의 音樂敎育은 學校의 보다 나은 施設과 敎師의 誠意와 敎科書의 多樣性으로 연령적으로 예민한 中學生들의 정서교육에 큰 보탬이 될 것으로 생각된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE