View : 527 Download: 0

중학생의 학생상호질문생성 수업이 학업성취도 및 과학탐구능력에 미치는 효과

Title
중학생의 학생상호질문생성 수업이 학업성취도 및 과학탐구능력에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of reciprocal peer questioning strategy on science achievement and scientific inquiry ability in middle school : Using 'cell division' chapter in middle school third year textbook
Authors
정은정
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to examine the effects of reciprocal peer questioning strategy and question generated strategy on science achievement, scientific inquiry ability and recognition on class that induce active participation and reciprocal interaction of students among the 9th graders of middle school from the viewpoint of constructivism using 'cell division' chapter in middle school third year textbook. Three classes of 9th graders(N=111) at a middle school in Seoul were sampled for the study. They were divided into the control group, question generated group and reciprocal peer questioning group. Students were taught for 5 class hours for 5 weeks. Control group take traditional lessons and solve questions presented textbook. Question generated group generate questions and solve question by themselves using "Guided Reciprocal Peer Questioning" and Reciprocal peer questioning group take lessons in the same methods as question generated group and make addition to reciprocal peer tutoring. SPSS 15.0 statistics program was used for the results, and the effect was analyzed using ANOVA and ANCOVA. The results of the study are as follow First, There were significant difference among the three groups in the science achievement test(p<.05). the score of the reciprocal peer questioning group were higher than those of other group. And the score of the question generated group were higher than those of the control group. Second, Even though scientific inquiry ability do not show significant difference among the three groups, the score of "REASONING", "EXPECTATION" "GENERALIZATION" factors under the scientific inquiry ability of the question generated group were higher than control group(p<.05). And the score of "REASONING", "EXPECTATION" of the reciprocal peer questioning group were higher than control group(p<.05). But the reciprocal peer questioning group and the question generated group do not make difference(p>.05). Third, The question generated strategy and reciprocal peer questioning strategy have a positive effect on understanding learning, arrangement, expectations for improve achievement in science. and Especially, reciprocal peer questioning strategy has a positive effect on the interest in science and peer interaction. The results of this study suggests that the reciprocal peer questioning strategy and the question generated strategy are useful to improve science achievement and a part of scientific inquiry ability of students. Especially, The reciprocal peer questioning strategy that has a positive effect on interests in class is more useful than the question generated strategy.;본 연구의 목적은 질문생성수업과 학생상호질문생성수업이 중학교 3학년 과학교과 생물영역의 [세포분열] 단원에서 학생들의 학업성취도와 과학탐구능력에 미치는 효과와 수업에 대한 인식을 알아보는데 있다. 본 연구는 서울시에 소재한 E 중학교 3학년 3개 학급 총 111명의 학생들을 대상으로, 각 반의 학생을 통제집단, 질문생성집단, 학생상호질문생성집단으로 선정하여 5주간 총 5차시의 수업을 진행하였다. 통제집단은 전통적인 강의식 수업을 한 후 교과서에 제시된 문제를 교사의 주도하에 풀이하였다. 질문생성집단은 활동지와 질문틀을 활용하여 스스로 질문을 만들고 답을 생성하는 활동을 하였으며, 학생상호질문생성집단은 활동지와 질문틀을 활용한 질문과 답 생성 후 동료 학생과 함께 학생 간 상호작용을 하였다. 수업 처치 전 각 반에 과학탐구능력 사전 검사를 시행하였으며 수업 처치 후 사전과 동일한 과학탐구능력 검사와 연구 단원에 대한 학업 성취도 검사를 시행하였다. 질문생성집단과 학생상호질문생성집단에 한해 수업에 대한 인식 검사를 실시하였다. 학업 성취도 검사의 분석은 SPSS 15.0 통계 프로그램을 이용해 분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 과학탐구능력검사의 분석은 분산분석(ANOVA)와 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 수업에 대한 인식 검사는 Likert 5단계로 척도화하여 각 문항에 대한 빈도수와 응답비율, 평균 및 표준편차를 비교 분석하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 질문생성수업과 학생상호질문생성수업은 전통적 강의 수업에 비해 학생들의 학업 성취도에서 유의미한 차이를 보였으며(p<.05), 학생상호질문생성수업을 한 집단이 질문생성수업을 집단에 비해 학생들의 학업 성취도가 더욱 향상되었다(p<.05). 둘째, 과학탐구능력검사에서 질문생성 수업과 학생상호질문생성 수업은 전통적 강의 수업에 비해 유의미한 차이를 보이지 않았다(p>.05). 그러나 탐구요소 별로 분석한 결과 질문생성수업은 전통적 수업에 비해 추리와 예상, 일반화 영역에서 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 학생상호질문생성수업은 전통적 수업에 비해 추리와 예상영역에서 유의미한 차이를 나타내었다(p<.05). 질문생성집단과 학생상호질문생성집단 간 비교하였을 때 과학탐구능력의 모든 영역에서 유의미한 차이를 보이지 않았다(p>.05). 셋째, 질문생성수업과 학생상호질문생성수업에 대한 학생들의 인식을 조사한 결과, 질문생성수업과 학생상호질문생성수업에서 전반적으로 긍정적이었다. 질문생성수업에서 학습증진, 복습, 집중, 기대감 영역에서 긍정적인 인식이 나타났다. 학생상호질문생성수업에서 질문생성수업에서와 공통적인 인식과 함께 수업이 흥미로웠다고 생각하였으며 동료 간 상호작용이 학습 이해에 도움을 주었다고 인식하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 질문생성수업과 학생상호질문생성수업은 학업 성취도를 향상시키는데 긍정적인 영향을 미치며, 학생의 과학탐구능력 중 추리와 예상영역 등에 효과적이라 생각된다. 또한 학생상호질문생성수업은 질문생성수업보다 학생의 학업 성취도를 더욱 향상시킬 뿐 아니라 수업에 대한 흥미를 고취시키어 더욱 효과적인 교수방법이라고 판단된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE