View : 628 Download: 0

안토니오 가우디 건축작품의 형태미를 응용한 의상디자인 연구

Title
안토니오 가우디 건축작품의 형태미를 응용한 의상디자인 연구
Other Titles
A Study of Fashion Design with applying Formative Elements of Antoni Gaudi
Authors
신효정
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
현대 과학기술이 고도로 발달함에 따라 인간 획일화의 경향이 두드러지게 되었다. 이에 저항하여 현대 의상산업은 개성화를 지향하는 감각산업으로 대두 되었고, 이러한 시대적 요구에 부응하기 위해 디자이너들은 새로운 아이디어 창출에 끊임없는 노력을 기울이고 있다. 보다 아름답고 개성에 넘치는 무언가를 찾고 있는 현대인들의 욕구에 맞춰, 일찍이 20세기 초 스페인의 건축가 안토니오 가우디는 “主”를 위한 건축에 “美”를 더하여 조각품과 같은 건축물로 당시 사회에 신선한 충격을 주었다. 그의 건축형태는 기능과 감성을 동화시켜 인간 중심의 생활에 미적 통제의식을 가지는 결과물이라는 평가를 받았으며, 이러한 인간기본욕구와 미의 결합이라는 개념은 그 추구함에 있어서 의상과 공통점을 가진다고 볼 수 있다. 이에 지금까지 많은 건축가들이나 의상디자이너들은 실용과 기능을 기본으로 하여 보다 아름다운 미적 요소가 더하여진 건축물과 의상제작을 여러 가지 방향으로 시도해 왔다. 21세기 이후 현대 복식은 기능적 측면과 함께 창작을 통한 시각적인 면이 부각 되면서 다양화된 재질과 표현 기법으로 미적 기능과 함께 조형적 측면을 강조 및 추구하는 경향을 띄고 있다. 그러나 의상의 조형적 형태를 위한 작업에 있어서 그 주되 소재로서의 섬유가 가지는 2차원 평면적인 특성이 의상의 조형적 표현에 제한적인 요소로 작용했다고 볼 수 있다. 이에 현대의상 계에서 지속적으로 시도되고 연구되고 있는 드레이퍼리나 입체 패턴을 응용하여 조형체인 신체의 골격 위에 보다 창조적이고 감성적인 표현을 할 수 있고 발전시킬 수 있게 되었다. 본 연구는 건축작품의 디테일적 특성 및 실루엣등을 표현하기 위해 패턴의 절개와 응용을 통해 의상디자인의 표현영역의 확대 가능성을 제시하고자 한다. 본 연구의 이론적 고찰은 스페인의 건축가 안토니오 가우디의 활동 당시인 19세기 말부터 20세기 초에 유행한 아르누보 양식과 관련하여 보여지는 가우디 작품의 특징 및 차이점과 함께 그 건축물이 가지는 조형적 미의 특징을 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 유기적 곡선미를 가지는 구조적 건축물이다. 아르누보에서 영향을 받았으나 식물이나 자연물로부터 유기적인 곡선을 추상적인 건축의 장식에 국한하지 않고 구조적인 해석으로 자신만의 모데르니스모로 표현한 가우디는 곡선형과 유동적이며 유기적인 건축외관을 추구 했는데 이는 장식에 치우쳐 부분적인 유기적 곡선을 나타내던 다른 아르누보 작가들과도 차별화 될 수 있는 가우디만의 독창적인 창조 작업이라고 할 수 있다. 둘째, 다양한 소재를 활용하는 자연친화적인 조각 같은 아름다움이다. 가우디의 건축에서 철과 유리, 화강암 그리고 특히 세라믹 타일의 이용은 그의 미학적 건축장식에 아름다움을 더했다. 철을 자유자재로 활용함으로 자연의 유기적인 곡선을 보다 강한 3차원의 입체장식물로 만들어냈다. 세째, 빛에 따라 두드러져 나타나는 시각적 색채미이다. 그는 색채와 조각은 건축의 부속 릴리프로 취급되고 있으며, 그것이 건축에 포함 될 때 건축은 보기에 좋고 하나의 조화를 이룰 수 있을 것이라고 생각 했다. 또한 현대 의상 디자이너들이 지속적으로 시도하고 있는 건축적 조형미와 형태미를 가지는 의상디자인의 방법으로 패턴의 절개와 응용을 통한 접근과 구조물과 부자재를 넣어 만들어 지는 형태미에 대해서 조사하였다. 선행 연구와 최신의 컬렉션 등을 통하여 의복에 조형적인 효과를 나타내는 다양한 방법들을 이해할 수 있었다. 이러한 이론적인 고찰을 토대로 안토니오 가우디의 조형적 특성이 잘 드러나는 의상 8벌을 제작하였고 그 결과 작품연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 건축의 형태는 입체적 조형물로 인식 될 수 있으며 이를 재구성하여 의상에 응용함으로써 의상을 움직이는 조형물로 이해하면서 그 개념을 확대 시킬 수 있었다. 둘째, 건축물을 소재로 한 현대의상작품을 디자인, 제작함으로써 건축의 형태 이미지와 디테일 그리고 건축적 조형성이 의상디자인의 광범위한 모티브가 될 수 있음을 알았다. 셋째, 여러 가지 다양한 섬유의 종류 중 패턴의 절개와 바느질을 통한 조형성을 나타내기에 적합한 터치와 두께가 있는 원단을 선택해야 한다는 소재의 제한점이 있었으나 다양한 시도를 통해 패턴의 변경과 그에 따르는 형태와 선의 변화를 두드러져 보이게 함으로 의복에 조형미를 나타낼 수 있었고 이를 통하여 입체감을 더욱 높일 수 있었다. 넷째, 입체재단과 평면재단의 응용을 통해 독창적인 조형적 디자인의 창출을 가능하게 하였으며, 이로 인한 개성을 추구하는 현대인의 미적 욕구 충족의 가능성을 제시 할 수 있었다. 치열한 질(質)적 경쟁 속에 있는 패션업계에 정교하고 아름다운 조형적인 디자인은 신선한 느낌을 주는 동시에 개성과 다양성을 추구하는 현대의 소비자에게 심리적인 만족감을 줄 수 있다. 이에 본 연구는 독특한 조형적, 입체적 효과를 제시함으로 다양한 창작을 위한 새로운 아이디어를 제공하고 각기 다른 개성과 기호의 표현방식이 자유로운 복합감성의 21세기를 살아가는 현대인들의 감성을 효과적으로 자극하고 충족시키는데 그 의의가 있으며, 본 연구를 통해 끊임없는 디자인 창작과 아이디어를 만들어 내야 하는 패션산업현장에서 디자인 작업을 할 때 풍부하고 독창적인 발상에 도움을 줄 수 있는 조형적인 디자인의 가능성을 제시하고자 하였다.;As growing of today’s industries all over the world, it makes people be in a standard trend. Against such standard trends, today’s fashion industry is requiring more individual characters and fashion designers are trying to find new ideas something drawing the eyes. For people’s desire for something beautiful and unique, Antoni Gaudi in Spain had shown astounding works in architecture for living like sculpture for art in early 20 century. His works have been come into the one which is combined function of architecture and beauty of art and the concept of combination and unification of function and art is the community of thought in architecture and fashion. For this reason, many architects and fashion designers have been tried to make construction and cloth at the based on a practical use with ornamental elements so far. Today’s fashion has an inclination to follow and emphasize formative shape with variety of materials and expressional techniques in order to express visible beauty of art. With using drapery and dimensional pattern of cutting out fabrics, fashion design has been developed for more creative and sensitive expression. This study is been purposed to present the potentialities for formative silhouette and partial details in apparels with cutting out and uniting patterns. The first stage of theoretical study is brought up the architect, Antoni Gaudi’s works which is considered and compared with ‘Art Nouveau’ from end of 19C to early 20C and searched for the formative works of his architectures as follows; First, it is constructive architecture with organic curve. Although it was affected by Art Nouveau, it is not just decorative design with plants and natural objects but constructive analysis of organic curve which is created by Gaudi owns Modernismo’. That is the point which is Antoni Gaudi’s originative works comparing with other Art Nouveau artist’s ones. Second, it has natural beauty of sculpture with multiplicity of materials. Gaudi used ferrous metals, glass blocks, granites and ceramic tiles. He made formative ornaments over organic curve decorations. Third, his works has visible colors which are altered according as sunshine. He considered sculpture and colors supported architectures and once those factors are associated with architectures, those make one harmony of architecture. The second stage of theoretical study is brought up the current models of formative fashion designs and analyzes the methods to indicate formative design. It is presented as arranging of cutting out and uniting original patterns and using wire, pad or interlinings inside of cloth to make architectural shape. And with using the organized original patterns of cutting out and uniting, 8 design works was created and which are showing formative shapes of Antoni Gaudi’s works. Based on the results, the following conclusions of work study were drawn; First, fashion design could be expended as a formative and movable shape with adapting and rearranging architectures Second, with the works of fashion design, it is found that a formative shape and decorative detail of architectures could be various motifs in fashion design. Third, although there is difficulty and limitation in selection of material which should be stiff because of showing formative shape with cutting out patterns and stitching curved lines, it could be reviewed and studied with many tests for a alteration of lines and shape from pattern’s modifications. Forth, it has potentialities for creation of new fashion designs with using a dimensional cutting out and a plane figure and that leads and that leads and achieves fashion design as one of way to express each person’s desire towards beauty and a marked individuality. In the middle of competitive industrial field, fashion industry can suggest a psychological satisfaction to each consumer who is tracing special characteristics and marked individualities. Under this situation, new creative fashion design with formative and three dimensional shapes can offer varieties and satisfaction to each person. And it also makes a contribution to fashion designers who must lead and create new fashion design with original idea could apply formative shapes as one of new trends throughout the world.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE