View : 813 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author신형주-
dc.creator신형주-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:58Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:58Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000051031-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176800-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051031-
dc.description.abstract일반적으로 소나타라고 하면 시대와 작곡가의 개성에 따라 세부적으로 차이점은 있으나 대조적인 음악과 부분으로 되어있는 음악형식을 뜻하며 그 기준은 고전 소나타에 두고 있다. 소나타라는 말은 Giovanni Gabrieli(1555~1612)의 “Sonata Piané forte”에서 처음 사용되었으며 후에 A. Corelli(1635~1713) 시기에 구체화된 Sonata da Chiesa와 Sonata da Camera로부터 고전파의 진로를 유도한 것이다. Corelli는 독주 Violin 소나타를 통해서 Baroque 음악예술의 고전적인 면모를 보여 주었고 이에 의해 4음악형식(slow-fast-slow-fast)의 구성이 형성되었던 것이다. 그 후 고전주의 형식으로서의 3악장구성(Allegro-Adagio-Allegro)은 A. Scarlatti(1659~1725)의 Sinfonia에서 4악장구성(Allegro-Adagio-menuet-Allegro)은 Mannheim 악파의 창시자인 J. Stamitz(1717~1757)의 교향곡에서 각각 시도 되었으며 F. J. Haydn(1732~1809), W. A. Mozart(1756~1791), L. V. Beethoven(1770~1827)에 의해 획기적인 발달을 하여 고전주의 소나타의 구성과 내용이 완성된다. 소나타의 구성은 제1악장에는 소나타-알레그로 형식으로 구축되어 있고 제2악장은 세도막 형식, 두도막 형식, 변주곡 형식 등 다양하게 쓰이고 제3악장은 대체로 menuet-Trio-menuet이며 혹은 menuet 부분이 Scherzo인 경우도 있다. 제4악장은 주로 Rondo 형식이나 소나타-알레그로 형식으로 쓰여진다. 또한 소나타의 제1악장 형식으로는 제시부, 발전부, 재현부의 세 부분으로 이루어지며 두도막 형식, 리토르넬로 형식으로부터 비롯된다. 다음으로 낭만주의의 역사적 배경과 음악적 배경을 고찰하여 19세기 전반에 걸친 음악의 특성과 Piano의 발달과정을 다루었다. 이 시기에는 Piano라는 악기의 출현과 함께 많은 서정적 소품들이 쓰여졌는데 Schumann의 Papillon, Carnaval 등 특정된 표제를 갖는 곡과 Brahms의 Intermezzo, Romance, Marzurka 등 어떤 분위기 조성이나 특정한 민족성을 살리는 곡이 있으며 한편으로는 Czerny, Hummel, Clementi, Dussek 등에 의해 기교적인 연습곡들이 작곡되었다. 반면에 대규모 형식에 의한 소나타도 계속 쓰여졌는데 시기별로 다음의 3단계로 나누어 살펴보았다. 초기의 Schubert 소나타는 외적으로 고전형식을 지켰으나 자유로운 화성상의 변화와 교묘한 전조법 등을 사용하여 낭만주의적 색채를 나타내었다. 그는 21곡의 소나타를 작곡했는데 그 중 11곡이 출판되었다. Schubert는 이 곡들의 주제를 다양하게 전개했으며 발전부는 짧고 Coda를 중시하였다. 중기의 Schuman, Chopin의 소나타는 4악장이며 모두 단조로 된 3개의 소나타들인데 형식면에서는 고전주의 감각의 소나타형식을 이루기보다는 모음곡에 가까운 성질을 띠고 주제발전의 기법이 약하며 양식 면에서는 melody가 아름다운 서정성을 띈 감정처리를 했고 반음계적 경과음을 사용하여 원거리 전조를 많이 하고 있다. 후기 Liszt의 단 1곡의 소나타는 변칙적인 것으로 단일 악장의 순환형식으로 된 소나타이다. 그는 조성에 있어서는 전통적이나 4개의 테마에 기초를 둔 확대된 변주형식과 변형에 의한 소나타로 기교면을 많이 과시한 곡을 썼다. Brahms는 조성이 전통적이며 대개 4악장의 표준형식인 3곡의 소나타를 썼으나 화성, 전조법 등에서는 매우 낭만적인 소나타를 썼다. 특히 그의 느린 악장은 낭만 시에 기초한 것으로 서정적 소품형식을 지녀서 고전형식 속에 낭만적인 소나타를 썼다. 이상의 소나타를 관찰해 본 결과 고전주의 소나타에서 볼 수 있는 주제의 전개나 화성면의 통일성은 부족하나 음색의 효과, 서정적 melody, 독창적인 화성처리 등 새로운 형태의 낭만주의 소나타를 이룩한 업적은 큰 것이다.;It is generally said that sonata means musical form which is composed of contrast parts and movements and its structure form in classical sence. But it is differentiated in detail according to composers and current thoughts. The word of sonata was used in "Sonata Piané forte" of Giovanni Gabrieli(1555-1612) for the first time and the foundation of classical sonata was made by Sonata da Chiesa and Sonata da Camera in the period of A. Corelli(1635-1713). Corelli succeeded in developing the classical form of Baroque music through the solo violin sonata. The well-known four movements composition(slow-fast-slow-fast) was established by him. After him, the three movements composition(Allegro-Adagio-Allegro) of classical form was made in sinfonia of A. Scarlatti(1659-1725) and the four movement composition was made in the symphony of J. Stamitz(1717-1757), who was the forerunner of Mannheim School, and greatly developed and accomplished not only in structure but in substantial beauty of classical sonata through F. F. Haydn(1732-1809), W. A. Mozart(1756-1791), L. V. Beethoven(1770-1827). Sonata is generally composed of four movements. The first movement is sonata allegro form; The second movement has variety: it is used in ternary form, binary form, or variation form; the third movement is normally written in ternary form but sometimes used in scherzo at the part of menuet in three part form and the last movement is normally sonata allegro form or rondo form. The first movement of sonata consists of three sections the exposition, the development, the recapitulation. The beginning of this first movement is possible through two forms of binary form and ritornello. After these studies, the characteristics of the 19th century are analyzed by studying the historical and musical background of romanticism and then the developing steps of piano are searched. In this period, many lyrical works were composed by dint of the appearance of piano.: a. tunes with special title, such as Papillon and Carnaval of Schumann. b. tunes for mood or racial personality, such as intermezzo, Romance and Marzurka of Brahms. c. tunes for technique exercise, composed by Czerny, Hummel, Clementi and Dussek. On the other hand, large scale sonatas were composed continually. We can divide these sonatas three steps by periods. In the first period, the sonatas of Schubert are regarded as typical form, which have classical rules in external form, but show romantic tone with free harmonical variation and skillful modulations. Schubert composed 21 sonatas and published 11 sonatas. The characteristics of Schubert sonatas are the variety of main theme, short development and heavy weight in Coda. In the middle period, the each three sonatas of Schumann and Chopin are representative, which have four movements and minor tone. The characteristics of these sonatas are more similar to Collections rather than the sonata form with the feelings of classicism in the external form. The technique of describing and developing the theme is weak. In the style, these have very beautiful emotion in their melodies, chromatic scale and remote modulation. In the last period, we first study the sonata of Liszt which has very irregular form with the only one movement and cyclic form. He composed many sonatas to show off the technique based on four themes with expanded variation form, but their method is traditional. Brahms composed very romantic sonatas in the parts of modulation and harmonization, though he was not free the normal form with four movement for his method was very traditional. Especially his slow movement was grounded on romantic poetry. Seeing his lyrical tunes, we can say that he wrote romantic sonatas in classical forms. Through these studies, we an say that the value of romantic sonatas is great because they gave us lyrical melodies and fresh tones as well as creative harmonies, though they were lack of the development of main theme and the unity of harmonies.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 소나타 4 A. 소나타 알레그로 형식구조 4 B. 낭만 이전의 소나타 7 1. Baroque 소나타 7 2. 고전 소나타 11 III. 19세기 Piano 음악의 전반적 고찰 17 IV. 낭만 소나타의 분석 및 특성 연구 21 A. 초기 Schubert 21 B. 중기 Schumann. Chopin 28 C. 후기 Liszt. Brahms 41 V. 결론 56 참고문헌 60 영문초록 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6784428 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title19세기 Piano 소나타의 특성에 관한 소고-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page61, iv p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1979. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE