View : 607 Download: 0

유리드믹스를 활용한 유아무용지도에 대한 만족도 조사연구

Title
유리드믹스를 활용한 유아무용지도에 대한 만족도 조사연구
Other Titles
The Study on the Satisfaction Degree of the Dance Teaching for Children with Eurhythmics
Authors
최현주
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
성장기의 유아에게 있어 무용교육은 단순히 동작과 신체의 교육이 아닌 자신의 감정과 정서를 마음껏 나타내는 창조적인 표현활동으로 다양한 움직임의 성공적인 경험을 통해 자신감을 가지게 하고 신체적, 공간적, 음악적 인지 능력과 그룹 활동을 통한 사회성 발달, 그리고 다양한 동작 표현을 통한 미적 감각과 균형미 발달을 가져오게 하는 중요한 교육이다. 이에 본 연구의 목적은 움직임과 음악의 통합교육을 제시하는 음악 교수법인 유리드믹스를 활용한 무용지도안을 구성하여 유아가 흥미를 가지고 무용교육에 보다 적극적으로 참여할 수 있는 체계적이고 전문적인 프로그램의 효과를 검증하여 유아무용교육을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 선행연구와 대표적인 유리드믹스 지도안을 토대로 무용 지도안을 구성한 후, 4∼7세의 178명의 여아에게 8차시 동안 수업을 실시하였다. 실험 전, 후에 유아들의 관심도와 부모들의 만족도를 동일한 설문지로 측정하였고 유아들의 만족도를 종합적으로 측정하기 위해 안면평가표를 사용하였다. 회수된 총 103장의 설문지와 121장의 안면평가표는 SPSS 11.0 WIN 통계패키지로 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis), 위와 같은 연구방법과 절차를 통하여 얻은 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 신뢰도 분석(Cronbach의 α), t-검증의 통계기법으로 분석하여 달크로즈의 유리드믹스를 활용한 무용 지도에 대한 만족도를 조사했다. 위와 같은 연구방법과 절차를 통하여 얻은 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 첫째, 유리드믹스를 활용한 무용 지도에 대한 사전과 사후의 비교 결과 관심도의 하위영역 중 흥미도에서 유의한 차이(p.<.05)가 나타났다. 둘째, 유리드믹스를 활용한 무용 지도에 대한 사전과 사후의 비교 결과 관심도의 하위영역 중 내적동기에서 유의한 차이(p.<.05)가 나타났다. 셋째, 유리드믹스를 활용한 무용 지도에 대한 사전과 사후의 비교 결과 만족도의 하위영역 중 교수·학습과정에서 유의한 차이(p.<.05)가 나타났다. 넷째, 유리드믹스를 활용한 무용 지도에 대한 사전과 사후의 비교 결과 관심도의 하위영역 중 학습효과에서 유의한 차이(p.<.05)가 나타났다. 다섯째, 유리드믹스를 활용한 무용지도에 대한 유아들의 종합적인 반응평가는 81.8%의 유아가 “매우 만족한다”로 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 유아무용 수업에서 유리드믹스를 활용한 무용지도에 대해 유아와 부모가 다 긍정적인 평가를 내렸으며 이것은 음악교육의 교수법인 달크로즈의 유리드믹스가 무용교육에 있어서 새로운 학습프로그램으로서의 가능성이 크게 보인 것으로 사료된다. 따라서 유아무용교육의 프로그램 개발 및 보급이 필요한 현실에서 리듬감 향상, 신체의 움직임의 용이성, 정확성, 자기 표현력, 창의력, 집중력의 향상을 보여주는 유리드믹스에 대한 지속적인 연구는 의의 있는 일로서 앞으로는 현장에서의 더 전문적이고 구체적인 활동 방법에 대해 모색되어져야 할 것이다.;For children, dances are not simply teaching of movements and physical exercises but creative activities to fully express their emotions and sentiments. A variety of successful bodily movements in dances will contribute to nurture of children's self-confidence, improvement of bodily, special, and musical recognitions, development of sociality, and enhancement of aesthetic senses and balanced sense of beauty. This study is aimed to present a systematic and professional program based on the dance teaching for children with eurhythmics, which is a teaching method to incorporate bodily movements into music, with a view to provide basic materials for baby dance teaching so that children may participate in dance training more actively. To do this, the author created a dance teaching program for children eurhythmics with a focus on bodily movements, after researching into preceding studies and representative dance teaching programs for children eurhythmics. Then, she experimentally applied the program for eight times to 178 female children whose age ranges from 4 to 7. Before and after the experiment, the same questionnaires were distributed to the children and their parents in order to determine the interest level of children in the program and the satisfaction level of parents with it. Lists of facial assessments were also used to comprehensively measure the satisfaction level of children. A total of 103 questionnaires and 121 lists were collected, and analyzed using the SPSS 11.0 WIN statistical package comprising such statistical techniques as exploratory factor analysis, reliability analysis (α of Cronbach), and t-test, for the purpose of investigating the level of satisfaction with the dance teaching for children eurhythmics. The results of the researches mentioned in the above are listed in the following: First, significant difference was detected in the taste level among lower fields of the interest level, when comparison was made before and after the dance teaching for children eurhythmics was applied (p.<.05). Second, significant difference was detected in inner motives among lower fields of the interest level, when comparison was made before and after the dance teaching for children eurhythmics was applied (p.<.05). Third, significant difference was detected in the teaching and learning process among lower fields of the interest level, when comparison was made before and after the dance teaching for children eurhythmics was applied (p.<.05). Fourth, significant difference was detected in the effect on learning among lower fields of the interest level, when comparison was made before and after the dance teaching for children eurhythmics was applied (p.<.05). Fifth, 81.8% of children respondents comprehensively assessed that the dance teaching for children eurhythmics was "very satisfactory." Conclusively, both children and parents positively assessed the Children Dance Teaching by Eurhythmics, implying the possibility that it will be a new program for teaching children dances. It calls, therefore, for further research into eurhythmics at a time when development and distribution of children dance teaching programs are desperately needed to help enhance rhythmic sense, easy and correct bodily movements, creativity, and concentration of children. In addition, more professional and systematic research and development should be promoted to apply the Children Dance Teaching by Eurhythmics to dance performance stages.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE