View : 591 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author沈花子.-
dc.creator沈花子.-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:10Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:10Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000035549-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176532-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035549-
dc.description.abstract세계미술 가운데서 그 意趣가 가장 풍요롭고 多樣한 특성을 지닌 中國繪畵의 전통이 올바르게 理解되지 않고 있는 점을 啓發하기 위한 하나의 作業으로는 平易한 卽物的인 측면에서 보다는 그 根本思想的인 背景을 살펴봄으로부터 시작하는 것이 타당하다고 생각한다. 東西洋을 막론하고 藝術은 人間에게 모든 대상의 本質을 직관 할 수 있는 心眼을 지니도록 引導하여 마침내 人間의 모든 활동이 바로 藝術 거기에서 키워질 수 있도록 만드는 원초적인 土壤이 되는 것이다. 이때 藝術性에는 -그 모든 대상을 어떠한 側面에서, 어떻게 바라보며 또 그것에다 어떠한 統一性과 一般性을 부여하는가에 따라서- 相異性과 優勢性이 생겨난다. 中國繪畵에서는 특히 그러한 寫照활동을 크게 重視하는 傾向으로 나아가나 他文化圈에서는 찾아볼 수 없는 詩書의 風韻이 넘치는 소위 文人畵라는 특수 부문이 發展하었던 것이다. 그런데 中國人은 그러한 모든 美的現象의 궁극원리의 根源을 자연에서 찾았으므로 자연내에 모든 對象은 하나같이 숨쉬고 살아있는 天으로부터의 性을 부여받은 生命體로 觀照하게 되고 따라서 繪畵部門에서 개발된 각종 畵科는 西洋畵에 비교하면 놀라우리만치 多樣하게 되었던 것이다. 그리고 사조를 통한 內面性 成就에 대한 자세의 특이성은 곧 바로 外面性 成就의 특이성에도 直結되어 있는데 그 독특한 內外面性의 동시 俱現이야말로 東洋畵로서의 빛을 발하게 하였던 것이다. 그 寫照精神의 밑바탕을 이룬 漢民族 고유의 卽自的인 자연에 대한 기본이념은 儒·佛·道의 철학과 더욱 同化되어 藝術思想과 긴밀한 관계를 맺게 되었으니 西洋의 예술관과는 다른 樣相의 예도관을 이루게 되었던 것이다. 이에 따라 中國繪畵는 그 양식상에서도 特殊性을 지니게 되었는데 그 좋은 例로서 山水畵에 쓰이는 三遠法中의 深遠法에서 人間의 시각이 山의 뒤를 보아 낼 수 없음이 分明하지만, 西洋畵의 풍경화처럼 주어진 시점에서 自然을 對目的이며 특정양상을 지닌 것으로는 보지않고 時間과 空間을 초월한 진리로 읽어내려가므로써 本然性에 근거한 物性把握을 통하여 그러한 表現이 가능하였던 것이다. 또 더욱 큰 特性을 지닌 것은 空間表現과 餘白의 문제에서도 살필 수 있는데 中國繪畵 화면상의 空間表現은 描寫를 통한 표현이 아닌 意向을 통한 表出이어서 따라서 그 意趣의 깊이도 고정적으로 보아지는 것이 아닌 읽어가는 意志와 읽어가는 態度와를 함께 공간가운데 包含시키고 있는 것이며, 餘白의 경우도 대체로 畵面上의 無表現이라고 볼 수 있으나 그 無는 描寫된 형체의 有와의 關係속에서 有를 規定하여주는 役割을 해내는 無이므로 有에 중대한 作用을 하여나아가는 統一調和上에 놓여진 無이다. 그러므로 東洋繪畵의 認識은 靜止的 인식이 아닌 傾向態를 지닌 行動的 認識을 示唆하게되는 것이다. 그러함에도 統一된 자연의 物性把握의 哲學이나 양식상의 특성은 作家로 하여금 自我表現을 저해한 일은 결코 없었으니 自我感情의 發芽體인 氣는 어디까지나 理의 外發狀態이므로 政敎를 위한 예술에서 審美를 위한 藝術로 변모 강화되면서 中國繪畵 특수성의 극치를 이룬 作家들을 배출할 수 있었으니 그러한 例로서 元末 四大家를 들 수 있는데 그들에게 있어서 藝術은 人間의 모든 활동세계로부터 審美的 고양의 세계로 옮겨주었으며 그 순간에 그들은 人間의 모든 關心으로부터 떠나 遮斷된 채로 藝術의 活動을 至上의 과제로 삼으며 살아갈 수 있었던 것이다. 위와같은 漢民族의 自然觀 내지 藝道思想등의 反映이 바로 東洋畵의 傳統的인 特性임을 把握 理解하여야 製作에서나 鑑賞에서 正鵠을 期하리라고 思料된다.;One of the works to overcome the misunderstanding of the tradition of Chinese painting which has one of the richest and most diverse characteristics among Europe and the world of art, should be starting from going over to the fundamental and philosophical background rather than physical side to consider its characteristics. Art, Oriental or Western, guides men to possess the eye that could see through the nature of things and thus it becomes the basic mental acticity, in other word, the primal ground that makes all the activities of men to growing art, itself. In artistic quality, the oppositeness, superiority and inferiority be come apparent depends on where or how it was viewed and what kind of uniformity and universality it was given. Hence in Chinese paintings, there seem to be the tendency of giving so much importance to such periodical movement. Thus the apecial field called "The paintings of literary men" which could not be found in other culture, developed with full rime of poetic paintings. As Chinese sought the absolute origins of those acsthetic phenomenon from the nature, all the artistic objects were thought to be breathing living beings which have their special qualities granted from God. As the result of such belief, the diversity of the paintings developed. When compared with Western paintings, they were surprisingly more diverse in style. The special characteristics of attitude of achieving internality through the epriod has been directly related to the achievng externality. Such unique achievements of both externality and internality at the same time had made the Oriental paintings to stand out and sparkle. The basic concept of Han race on nature was assimilated with the philosophy of Confucianism Buddhism Twoism and thus it was closely related to the philosophy of nature. As the result, Chinese painting had formed an artisitic view very much diffrent from that of Western. From there on Chinese paintings eventually possessed special characterisitcs in style. For example in depth distance law used in landscape, it was obvious that the back of the mountain could not be seen but it was possible to express it through leading the eye into the truth transcending concept of time and space based on the understanding of property of matter. And the expression of space was beautifully done but Chinese painting's expression of space had given more emphasis on the meaning rather than the description. The depth of the inclinattion also was not viewed steadily, however, included reading attitude and will in the space, In the matter of space, it was seem to have been expressionless but here the nothingness was something that played a role of defining existence or relation with the expressed form of the existence. Such nothingness was acting an important role in the existence and it was an unified harmony stating that the concept of Oriental painting was not suspensive but behavioral concept of an inclination. Furthermore, the understanding property of matter in philosophy and style of the unified nature did not decrease the expression of oneself. The spirit, the budding body of emotion of oneself, is external state of a reason. As the Chiness painting changed from the art for information to deep appreciation of art, it was able to produce many artisits with such characteristies of Chinese painting. For example, the four Great Masters at the end of Won Dynanty thoght art as something that transformed human activities to aesthetic world and at the same time they were able to consider art as a special work to be done an earth away from all the human interests. As state above, reflecting Han race's concept of nature or art was deep understanding of the traditional characteristics of Oriental painting, and it would be specially pointed out in the process of creating and appreciating the chinese paintings.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. 東洋의 自然觀 = 5 1. 基本理念 = 5 2. 自然思想과 藝術과의 연관성 = 7 Ⅲ.. 藝道觀 = 10 1. 西洋의 藝術思想 = 10 2. 東洋의 藝道思想 = 12 Ⅳ. 美意識 = 15 1. 中和美 = 16 2. 老鍊味 = 17 3. 骨氣美(骨法) = 19 4. 中, 老, 骨 等의 相關關係 = 22 ㄱ. 中庸과 老境 = 22 ㄴ. 中庸과 骨法 = 23 ㄷ. 中庸ㆍ老境ㆍ骨法의 三者관계 = 24 Ⅴ. 東洋藝術의 內外面性 = 25 1. 寫實的 外面性 = 27 2. 寫實的 內面性 = 30 3. 主觀的 內面性 = 32 4. 主觀的 外面性 = 35 5. 客觀的 內面性 = 39 6. 客觀的 外面性 = 41 Ⅵ. 樣式上의 特性 = 44 1. 空間表現과 餘白 = 44 2. 遠近表現과 三段構圖 = 45 3. 三遠法 = 47 Ⅶ. 結語 = 49 參考文獻 = 56 ABSTRACT = 58-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2637837 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject동양화-
dc.subject사상-
dc.subject배경-
dc.subject미술교육-
dc.title東洋畵의 思想的 背景 및 特性 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedResearch on philosophical background and charcteristics of oriental painting-
dc.format.pagevii, 61 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 미술교육전공-
dc.date.awarded1982. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE