View : 976 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이은영.-
dc.creator이은영.-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:09Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:09Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000034993-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176515-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034993-
dc.description.abstract1800년대의 유럽은 그 동안의 고전주의를 탈피하고 새로운 낭만주의 시대로 돌입하려는 전환의 시기였다. 모든 문학에서도 그러했듯이 음악에서도 역시 형식위주의 곡에서 벗어나 자유주의의 성향을 띤 곡들이 차츰 대두되기 시작하고 있었다. 이러한 시기에 태어난 Alexander Robert Schumann(1810∼1856)은 그 당시의 사조에 따라 낭만주의의 기수로서 독일낭만파의 중요한 작곡가가 되었으며 동시에 표제음악과 피아노와의 관계를 정립하고 피아노 음악의 새로운 장을 열게 하였다. 그는 낭만주의 문학가들의 영향을 많이 받았으며 그 영향으로 내면에 두개의 자아를 갖게 되었는데 (Florestan과 eusebius) 이들은 그의 작품세계에 많은 영향을 끼쳐 풍부하고 정서적이며 시적인 작품을 만들어내는데 많은 기여를 하였다. R. Schumann의 피아노 곡에는 대부분 표제가 붙어 있으며 또한 Chopin 못지않게 피아노에 정열을 쏟아 기교나 형식면에서 새로운 기술을 개발하였는데 특히 반음계적 화음과 폐달의 효과적인 사용법, Syncopation, Arpeggio 등을 들 수 있으며 형식면으로는 성격적인 소품(Character piece)들을 전부 모아 하나의 순환형식(Cyclical form)을 만들었고 이러한 Cyclical form을 갖춘 피아노곡으로서는 이 "Papillons" op.2가 맨 처음 곡이므로 그의 이후의 표제모음곡의 선구적인 역할을 한다고 생각할 수 잇다. 이 "Papillons"은 1832년에 작곡된 것으로 "Abegg Variation" op.1에 이은 두 번째의 피아노곡이다. 이 곡은 그 후의 Schumann의 대표적인 표제모음곡 "Carnaval" op.9를 미리 예시한 듯한 성격을 띠고 있으며 전부 12개의 Character Piece로 이루어져 있다. 우선 서론에서 이 곡을 택하여 연구하게 된 목적과 그 내용을 간단히 설명하였다. 본론으로 들어가 그가 자라온 환경과 일생, 그가 속해있던 시대적 배경과 펼쳐온 음악세계를 알아보고 표제음악에 대하여는 그 변천과정과 Schumann의 표세음악적 특징, 그의 대표적 작품들을 알아보았다. 이와같은 과정에서 Schumann은 낭만주의에 심취하여 충분히 그의 내적정서를 음악으로 표현하였고 그 당시 여러가지의 대조적인 상황중에서도 꾸준히 낭만주의만을 신봉하여 결국 그는 독일 낭만주의에 매우 중요한 역할을 한 음악가라는 것을 다시한번 인식하게 되었다.;Europe in the 1800's marks a turning point in history. People grew out of Classicism and entered the new Romantic era. As in the development of literature, likewise in music, melodies gradually emerged from formalism and began to show hints of freer composition. Alexander Robert Schumann(1810-1856), who was born during this era, became the leader of German Romantic school as the bearer of Romanticism though having much interest in the trends of that time. At the same time, he started a new page in the history of piano music through examining the close relationship between piano and the programme music. He was influenced very much by literary Romanticists, through which he could internally establish two selves of his own (One is Florestan, the other is Eusebius.) These two selves affected his composition greatly so that they played an important role in bringing forth many emotional and poetic compositions. Also he gave a programme to each of his piano musics and devoted his passion to the piano music as much as Chopin did. These great passion to the piano music made him develop the new technique in a music art and structure such as chromatic harmony, pedal effects and syncopation, arpeggio. In a music structure, he collected all those pieces into one cyclical form. "Papillons" op.2 is the first piano piece with such a cyclical form and may be looked upon as an important precursor to his later programme music works. Papillons was composed in 1832 as the second piano music since "ABEGG Variations" op.1. And Papillons is as if it foreshadowed early Schumann's representative, yet later composed, programme music "Carnaval" and is made up of a total of 12 character pieces. I have briefly explained the purpose of selecting and researching this piece and its content. In the main text, we look into Schumann's environment in which he grew up and the background on the era which was part of him. And we will study more the music world of his time, and look at the process of transition, characteristics of programme music and his representative compositions. Schumann gave much affection to the Romanticism and expressed his internal emotion in a music and also followed the trend of Romanticism continuously notwithstanding so many contrasting circumstances of that period. Therefore, it seems only plausible that Schumann is one of the important individual of that period by playing a leading role in German Romanticism.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구내용과 방법 = 1 Ⅱ. R. Schumann의 일생 = 3 Ⅲ. 시대적 배경과 R. Schumann의 음악세계 = 7 1) 시대적 배경 = 7 2) R. Schumann의 음악세계 = 11 Ⅳ. 표제음악 = 15 1) 표제음악에 대하여 = 15 2) R. Schumann의 표제음악 = 19 Ⅴ. Papillons op.2에 관한 분석 = 22 1) 작품의 배경과 특징 = 22 2) 곡의 형식 및 악곡분석 = 24 Ⅵ. 결론 = 57 참고문헌 = 59 ABSTRACT = 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1973798 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject표제음악-
dc.subject악곡분석-
dc.subject곡형식-
dc.titleR.Schumann의 Papillons op.2에 관한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Papillons op.2 of A.R.Schumann-
dc.format.pagev, 64 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1982. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE