View : 524 Download: 0

女中生의 스포오츠 參加動機에 關한 硏究

Title
女中生의 스포오츠 參加動機에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the motivation of participation in sports for the girls' middle school students
Authors
李根和.
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
여중생스포오츠운동참가동기
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
人間은 大腦皮質의 機能에 의하여 知的인 思考를 할 수 있고, 情動腦의 機能에 의하여 意慾과 衝動을 일으킬 수 있으며, 뇌간 척수의 機能에 의하여 직접 行動을 할 수 있다. 따라서 人間이 어떤 行動을 遂行하기 까지에는 이들 腦의 各 機能이 서로 關聯을 맺고 作用할 수 있을 때 健全한 品性과 바람직한 態度를 期待할 수 있다. 健康한 身體에 健全한 精神이 깃든다고 한 名言과 같이 理性과 知性, 體力이 健全한 사람일 때, 어떤 行動에 대한 강한 動機가 일어날 수 있다. 이러한 動機에서 이루어지는 現代 레크리에이션이나 스포오츠 活動은 女子中學生들에게도 많은 흥미와 趣味를 주고 있는 것이 사실이다. 發達狀態에 있는 이들 學生들은 스포오츠에 대단한 意慾을 가지고 參加하게 되는 境遇가 많다. 이것은 健全한 社會生活을 하는 데도 매우 바람직한 일이다. 스포오츠의 理解와 參與欲求를 充足시킬 수 있는 問題分析을 위하여, 女中生을 對象으로 한 스포오츠 參加動機에 대한 設問 結果 레크리에이션的 動機가 제일 强하다는 것이 나타났다. 體力別 上·中位 集團과 女大生의 境遇도 마찬가지였으며, 體力別 下位集團에서는 達成動機가 强함을 보였다. 따라서 스포오츠의 價値를 올바르게 理解하고, 이를 善用하고 있는 傾向이 스포오츠 參加動機에서 밝혀졌으므로 이에 따른 運動 施設의 擴充 및 環境의 整備가 이루어져야 하겠다.;Human have attained more the leisure than ever according to the improvement of living level in modern industrial society. Sports is suitable to match the excess leisure. On the other hand, people should use soundly the excess energy except he used at work. The sports is the universal and the sound leisure of a1 all the possible recreation. Therefore, this study was intended to clarify the motivation of participating in Sports for the Girls' Middle School in Seoul City. This study was useful to the physical Education of Girls' Middle School Students. The method was the self-writing questionnaire of 800 Girls' Middle School Students attending "Y" "G" Girls' school that are sampled random in Seoul city. All students is classed the three levels according to the grade of physical achievement test for entering the high School. The results of this study may be summarized as follows: 1. High Group students were much inclined to take part in sports from the recreational, the accomplishing and the physical motivations. 2. Middle Group students were much inclined to take part in sports form the recreational, the technical and the physical motivations. 3. Low Group students were much inclined to take part in sports from the accomplishing, the recreational and the physical motivations. 4. High Group and Middle group students were much inclined to take part in sports from the recreational motivations. 5. Low Group students were much inclined to take part in sports from the accomplishing motivations. 6. The recreational motivation were the strongest of Girls' Middle school students motives of participating in sports, next the accomplishing ones and then physical ones.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE