View : 572 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author윤미선.-
dc.creator윤미선.-
dc.date.accessioned2016-08-25T03:08:02Z-
dc.date.available2016-08-25T03:08:02Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000035205-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176464-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035205-
dc.description.abstractWestern music has concentrated on experiments and various works in the method of expression appear after A. Webern. Especially, new sound that emphasizing new tone color were explored. Music of tone-cluster is a part of techniques of modern composer and introduced for piano by Henry Cowell in 1920s,but Krzysztof Penderecki developed futher as new sound by using it in instrumental music and orchestra. It reminds us of electronic music. In this thesis, Penderecki's major three works are classified according to the period and style, common method and difference in techniques of composition were analyzed. Analyzed result reveals that tone-cluster for the effect of sound contrast are used in common. In addition he exploited special playing techniques of traditional instruments that were not developed, such as hitting the body of instrument by hand or bow, and playing between bridge and tailpiece. Also, he used special vocal effects by means of new elements such as speaking , cries , whispering, ridicule and false etc in addition to singing in vocal music and chorus. In addition new harmonic, gliss, vibrato, as well as no definite pitchf ↑↓(the highest note and lowest note of instrument) were used. He used graph represented by curved line and played as similar pitch by introducing aleatory in pitch. There are also semi-improvisation represented by data, sound, and form of rhythm that are included in blocks, and movement are presented in the pitch. Therefore new notation and symbol were required in notation, and one line instead of staff, microtone were used. Penderecki used pointialism of special playing technique with only the string in 「Threnody for the victims of Hiroshima」. 「St. Luke passion」 contains melody of gregorian chant and built on the order B^(b)-A-C-B that resulted from Bach's name. The structure of passion consist of repeative rhythm and harmony of consonants, and contains parts of traditional chorus that reminiscent of Baroque passion. Melody of tone-color originated from Scho¨enberg were appeared as chromatic melody in 「De natura sonoris」. With these techniques of composition, it is known that Penderecki is in pursuit of tradition and concentrated on sound as a conservative avant-garde composer.;서양음악에 있어 A.Webern(1883∼1945)이후의 작품들은 실험성이 강한 음악들로 그 표현수법이 다양한 곡들이 나타났다. 특히, 새로운 음색을 중요시하는 새로운 음향이 시도되었다. Tone-cluster^(1) 음악은 현대작곡기법 중의 한 분야로서 1920년대 Henry Cowell에 의하여 도입된 피아노의 "tone-cluster"가 있으나 Krzysztof Penderecki(1933∼ )가 기악과 관현악곡에 사용해 새로운 음향으로 더욱 발전시켰다. 이 음향은 마치 전자음악을 연상케 한다. 본 논문에서는 Penderecki의 대표적 세 작품을 연도순으로 유형별로 나누어 작곡기법면에서 공통점과 차이점을 연구하여 분석하였다. 분석 결과 세 작품에 모두 tone-cluster를 사용해서 음향대비효과를 잘 나타내고 있다. 더욱이 지금까지 개발되지 않은 전통적 악기의 특수주법 개발을 위해 악기의 몸체를 손이나 활로 친다든가, 브리지와 꼬리부분 사이에서 연주하는 것등을 시도하였다. 또한 성악과 합창에는 노래하는 것 이외에 말하고, 소리지르고, 속삭임, 비웃음, 가성 등의 새로운 요소를 사용한 특수성악효과를 나타내었다. 이밖에 새로운 하모닉스, gliss, vibrato등이 불확정음인 ↑↓(악기의 최고음, 최저음)와 함께 쓰는 기법을 사용하였다. 또 우연성을 음의 높낮이에 도입하여 곡선으로 표시된 그래프에 의해서 비슷한 높이로 연주하고, □속에 표시된 자료와 음이나 리듬의 형태를 반즉흥연주하는 것과 음의 고저에 운동성을 지정하는 방법등의 기법을 썼다. 때문에 기보법에 있어서도 새로운 기보법과 부호를 요구하게 되어 단선을 오선보표대신 사용하게 되었고 미분음등을 사용했다. 또 「Threnody for the victims of Hiroshima」는 현의 특수주법만으로 된 점묘주의 음악이 쓰였고, 「St. Luke passion」은 선율이 gregorian chant와 Bach의 이름에서 따온 B^(b)-A-C-B의 네음을 주음으로 구성되었으며, 반복적인 리듬과 협화음적 화음 등으로 바로크 수난을 연상케하는 전통적 합창부분이 있다. 「De natura sonoris」에는 Scho¨enberg에 의해 창안된 음색선률이 반음계적 선율로써 특징적으로 나타났다. 이같은 작곡기법의 특징으로 Penderecki는 전통을 추구하는 보수적인 전위의 작곡가로 음향면에 많이 치중하고 있음을 알 수 있었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 현대음악의 개관 = 3 Ⅲ. Penderecki 연구 = 8 A. 폴란드 현대음악 = 8 B. 생애 = 9 C. 주요작품의 특징 및 경향 = 11 Ⅳ. 작품 분석 = 14 A. Threnody for the Victims of Hiroshima = 14 B. St. Luke Passion = 22 C. De natura Sonoris = 44 Ⅴ. 결론 = 57 참고문헌 = 62 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1996144 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject폴란드현대음악-
dc.subject작곡기법-
dc.subject음렬주의-
dc.titlePenderecki의 작곡기법 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on penderecki's techniques of composition-
dc.format.pageviii, 65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1982. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE