View : 906 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author양정민.-
dc.creator양정민.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000034805-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176431-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034805-
dc.description.abstractTo improve the curriculum of biology of middle school, the contents of four Japanese science textbooks of middle school (New Science) published in 1981 and the recent editions of three Korean science textbooks were analyzed and compared each other. As the result, following findings were obtained: 1. Japanese science textbooks of middle school consist of two parts: Part 1 deals with chemistry and physics, and Part 2, biology and earth science. The area of physics is emphasized in Japanese textbook more than in Korean. 2. The themes of both Korean and Japanese textbook covers "structure and function" primarily and "diversity and unity" secondly. 3. The levels of both Japanese and Korean textbook are stressed on "tissue and organ" and "individual" as Korean does. But cellular level is emphasized in Japanese more than in Korean. 4. The items of experiments appear in Korean with same numbers as in Japanese textbook but frequency of items appeared in Korean is higher than in Japanese. 5. It is noticeable that Japanese textbook emphasizes inquiry and discovery science more than Korean dose.;우리나라 중학교 생물교육과정 개선의 자료가 되도록 하기 위하여 1981년에 발행된 일본 중학교 과학 교과서(新しい科學) 4권과, 현행 국내 교과서 3권의 내용을 검토하고, 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 일본 중학교 과학 교과서는 1.2분야로 나누어져 있으며, 1분야에서는 화학과 물리 영역을, 2분야에서는 생물과 지학 영역을 다루고 있는데, 국내 교과서에 비해 물리 영역의 비중이 높다. 2. 교과 내용면을 볼 때 주제로서 일본, 국내 교과서 모두 구조와 기능, 다양성과 단일성, 생물과 환경 순으로 강조하고 있어서 다를바 없으나, 일본 교과서는 국내 교과서에 비해 유전적 연속성을 약하게 다루고 있다. 3. 일본 교과서의 수준이 조직과 기관, 개체에 치중되어 있는 점은 국내 교과서와 동일하다. 그러나 국내 교과서에 비해 세포 수준이 다소 강조되고 있다. 4. 일본 교과서의 실험 주제는 국내것과 동일한 것이 많으나, 빈도면에 있어서는 적다. 그러나 「기초조작」, 「연구」, 「나의 연구」, 「자유연구」등의 탐구 실험항목이 첨가되어 있다. 5. 일본 교과서의 학습자의 흥미를 유발시키면서, 자발적인 탐구활동을 중시하고, 색도가 풍부한 그림 및 사진을 다량으로 실고 있으며, 교과서를 가르치는 것이 아니라 교과서로 가르치는 입장을 취한점 등을 참고하여 종합과학으로서의 바람직한 생물 교육 과정을 마련하여야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 연구자료 및 연구방법 = 3 A. 연구자료 = 3 B. 연구방법 = 3 Ⅲ. 연구결과 = 5 A. 일본 교과서 = 5 B. 국내 교과서 및 양자 비교 = 24 Ⅳ. 논의 = 49 Ⅴ. 결론 = 56 참고문헌 = 58 ABSTRACT = 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1693582 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중학교-
dc.subject과학교육과정-
dc.subject생물영역-
dc.title일본과 한국 중학교 과학 교육과정중 생물영역에 대한 비교 분석적 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedComparative studies on biology course of middle school in japan and korea-
dc.format.pagevii, 62 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공생물교육분야-
dc.date.awarded1982. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE