View : 461 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李春山.-
dc.creator李春山.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:21Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:21Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000034873-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176350-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000034873-
dc.description.abstract國民을 위한 最上의 福祉追求는 行政이 指向해야 할 궁극적인 目標이다. 이에따라 政府는 이미 1973年 國民福祉年金法을 制定하였으나 아직까지 여러가지 주변요소로 말미암아 그 實施가 延期되고 있다. 그러나 막상 本制度를 實施에 옮기기에는 本制度가 지니고 있는 內外的 問題点이 있으며, 그간 時日이 經過함으로 말미암아 現在로서는 本制度를 修正없이 그대로 實行에 옮기기가 不可能한 형편이다. 따라서 本人은 이러한 假定下에 公的年金制度인 國民福祉年金制度의 實施에 대한 具體的인 原理를 밝히고 그 效果를 分析하며, 年金의 醵出料率과 財政收支를 考察하여 關係實務者에게 參考資料로 提示함과 同時에 現在 法律로만 留保되어 있는 本制度의 早速한 實施를 誘導하려는 動機에서 本硏究를 進行하였다. 本硏究를 통하여 얻은 主要한 理解와 結論은 다음과 같은 것들이다. 1. 本制度와 聯關되는 關聯制度와의 關係를 살펴 본 結果 本年金의 機能이 특히 退職金의 性格과 重複되는 바 이들 사이에 대한 調整이 必要하며, 現行 退職年金인 55세와 年金受給開始年齡인 60세와는 時差가 있으므로 이에대한 調整도 必要하다고 判斷되었다. 2. 加入期間의 側面에서 보면 男子의 加入開始年齡은 어느 정도 經濟的 基盤이 確保되는 20세로 調整하는 것이 바람직하다고 判斷되며, 女性의 경우는 1·2種의 區分없이 加入開始年齡을 勤勞基準法上의 保護年齡인 14세로 調整하는 것이 바람직하다고 判斷된다. 3. 給與의 內容에 있어서는 現行法의 障害年金이 産災保險의 給與와 중첩되는 바 이에대한 立法過程의 明文化가 必要하다고 思慮된다. 4. 給與의 水準에 있어서는 年金이 本來 長期的이고 永久的인 所得保障制度이므로 期間이 經過함에 따라 物價上昇率을 감안하여 年金給與額을 調整하는 「스라이드」方式이 採擇될 것으로 判斷된다. 그러나 本 方式이 또 하나의 「인플레이션」要因이 되어 「스라이드」制와 「인플레이션」의 惡循環이 거듭되지 않도록 事前에 充分한 檢討가 있어야 할 것이다. 5. 管理機構에 있어서는 現行法에 의하여 年金을 運營, 管理하는 것이 바람직하나, 다만 諮問機關의 人員과 範圍를 넓혀 意思決定기관이 되도록 誘導되어야 할 것으로 생각된다. 6. 醵出料率을 決定하는 重要한 手段인 加入者 個人의 損益關係를 考察해 본 結果 醵出料率은 現行 5∼7%에서 3∼4%로 引下하여도 加入者 個人, 企業 및 年金財政收支에 영향이 없는 것으로 分析되었다. 따라서 이같은 水準으로 年金의 醵出料率이 調整될 必要性이 있다고 判斷된다. 7. 本 制度는 生活安定 및 其他 經濟的 效果를 지니고 있으며, 그중에서도 특히 所得階層間 再分配의 效果는 실로 큰 것으로 分析되었다.;It is the ultimate purpose for government to pursue the utmost welfare for the people. Our government established the national welfare pension law in 1973, but it has not been come into effect because of many reasons. This law contains internal and external problems for execution, and as many days have gone by, it is impossible for it to be operated at present. Therefore, under assumption like that, it is purposed in this thesis to explain the principles how the public pension system, the national welfare pension law works for social security, to analyze the effect of the law and to investigate whether it is profitable. I hope that this study could be of help to tne working-level officials as reference materials, and that this pension system which remains in law now will work in near future. The important problems and conclusions I found through studying on the pension system are as follows ; 1. After analyzing the relation this law has with other systems related to it, I thought it was necessary to mediate the duplicated factor between this system and retiring pension. Moreover, it was needed to mediate the inverval between retiring age of 55 and the starting age of pension receiving, 60. 2. On the aspect of subcribing age to this system, it is desireable for man to start it at the age of 20 when they begin to be self-supporting, and for woman, they should subcribe it voluntarily without distinction of types, first or second at the age of 14 that is the protected age under the Labor Standard Law. 3. Under the present pension law, the payment of disability pension duplicates with that of work injury insurance, and it is necessary to provide for that in the law. 4. For the level of payment, it is suspected to adopt 'Slide' method which mediates the amount of payment by the rate of rise in prices as time goes by, because the pension system aims at the longterm income maintenance. However, sufficient investigation should be preceded for this method not to be an inflation factor and slide method and inflation not to repeat one by one. 5. it is advisable for this pension system to be administered by the present pension law, but the members and activity sphere of consultant committee can be enlarged and it should be guided to be the opinion decision organization. 6. By pre-estimating the insured's profit and loss, it turn out that the present contribution rate of 5-7% should be brought down to 3-4%, and it would not burden the insured and the business and would not affect the financial income and outgo of the pension system. 7. it also proved that the pension system would have a great effect on economic stabilization and especially on redistribution of earnings.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 A. 問題提起 및 硏究目的 = 1 B. 硏究方法 및 範圍 = 4 C. 硏究의 制限点 = 6 Ⅱ. 國民福祉年金制度의 理論的 背景 = 9 A. 國民福祉年金制度의 本質과 機能 = 9 B. 國民福祉年金制度의 樹立經緯 및 法改正內容 = 15 C. 關聯制度와의 關係 = 24 D. 現行公的年金制度 現況 = 34 Ⅲ. 國民福祉年金制度의 內容 및 構造 = 42 A. 適用對象 = 42 B. 給號의 種類 및 水準 = 47 C. 財政收支 = 59 D. 管理機構 = 63 Ⅳ. 國民福祉年金制度의 實施展望 = 67 A. 國民福祉年金制度의 收支展望 = 67 B. 國民福祉年金制度의 效果分析 = 77 C. 國民福祉年金制度의 改善方案 = 86 Ⅴ. 結論 = 90 參考文獻 = 94 附錄 = 97 ABATRACT = 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3669015 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject국민복지연금제도-
dc.subject관리기구-
dc.subject재정수지-
dc.title국민복지연금제도에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the national welfare pension system-
dc.format.pagevii, 100 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야-
dc.date.awarded1982. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE