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dc.contributor.author元榮姬.-
dc.creator元榮姬.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:43Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:43Z-
dc.date.issued1974-
dc.identifier.otherOAK-000000032566-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176310-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032566-
dc.description.abstract현 사회의 강력한 필요에 의해 일어난 수학 교육 현대화에 따라 개편된 중학교 수학 교육과정을 살펴보아 다음과 같은 결론을 얻었다. 개편된 중학교 수학 교육과정의 목표는 종전의 생활경험을 통한 것에 비해 수학의 기초 개념을 통해 수학자체를 이해하도록 하고 논리적 사고 수학적인 표현, 기능의 습득, 창의적인 해결능력, 수학의 구조를 두드러지게 나타내고 있다. 교과내용은 집합에서 수와 연산, 방정식과 부등식, 함수, 통계, 도형의 모든 영역에 걸쳐 있으며 수와 연산에서 5진법, 2진법의 수의 표현과 연산의 닫임성, 방정식과 부등식에서 집합을 통한 해의 논리적, 능률적인 풀이, 함수에서 두 집합사이의 대응관계에 의한 명확한 함수 개념 이해에 의한 그래프-지도, 통계에서 확률의 취급과 표본 조사의 표된추출의 방법을 도입한 현대통계의 기초적 개념 이해, 등을 다루고 있어 현행 교육과정과의 차이점을 알 수 있다. 또한 학년목표와 목표와는 관련성이 없는 것으로 보고, 집합에서 동치관계, 동치류의 개념은 1학년에서 3학년 정도로 하며, 대수부분에서 유리수의 소수 표현은 2학년에서 1학년으로 하는 것이 좋다고 보아 학년간의 교과내용 배정 고려의 연구를 필요로 한다.;Judging from the course of middle school's education, which is reorganized by the modernization of mathematics education that occured by strong necessity of present society, I got a conclusion as follows : At the general purpose, it makes students to understand mathematics itself by the fundamental conception of mathematics, not by previous living experience. And it show prominently the logical thought, mathematical expression, acquirement of technique, original ablity of solution and the structure of mathematics. At the content of curriculum, because it ranged over all the field of an equation and inequlity, number and operation, function, statistics, diagram, and also it deal with the expression of number 5 system, 2 system and closed of operation in number and operation, and the graph coach according to clear understanding of function by corespondence relation between two sets in equation and inequality, and the understanding of fundamental conception of modern statistic which took the way sampling at theory of sampling mathods and the treatment of probability in statistic and so on, we can find easily the difference with the curriculum which is presently used. And also there are not any relation between school year's purpose and general purpose. The conception of the equivalent and equivalent relation in set, it is more good to take the 3rd school year's level at first school year. And the decimal expression of rational number in Algebra, to take first school year. And the decimal expression of rational number in Algebra, to take first school year's level at the 2nd school year is more effective. Therefore, it needs the study of consideration in the content, reassignment of curriculum of each school year.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 연구 문제 = 2 D. 연구의 범위 = 3 Ⅱ. 연구의 이론적 배경 = 4 A. 세계 수학 교육 현대와의 요인과 방향 = 4 1. 미국 = 6 2. 구라파 = 8 B. 현행 교육과정과 개편된 교육과정의 비교 = 11 Ⅲ. 개편된 수학교육과정의 내용 = 26 Ⅳ. 결론 = 32 참고문헌 = 35 Abstract = 37-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent996494 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject수학교육과정-
dc.subject내용분석-
dc.subject교과내용-
dc.title개편된 수학교육과정 내용분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page38 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1975. 2-
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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