View : 676 Download: 0

幼稚園어린이의 行動觀察尺度를 위한 一 硏究

Title
幼稚園어린이의 行動觀察尺度를 위한 一 硏究
Other Titles
(A) Study on Development of a Behavior Rating Scale for Preschool Children
Authors
吳英姬.
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
유치원어린이행동관찰척도교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develope a rating scale could be used for evaluation of pre-school children's behavior. In developing the scale a total of 20 behavior traits were selected from the Fels Clild behavior Scale which consistes of 30 behavior traits. The selection of 20 behavior traits were made in consideration of clear distinction of conception between traits. The scale is organized as the following; 1) State the conception of each traits as clearly as possible 2) Devide each traits into 4 or 5 sub-categories and describe the meaning of each sub-categories. 3) Place each sub-categories on 10 cm long vertical line according to the value attached to each sub-categories. The definition of each behavior traits and the descriptions of each sub-categories of each traits were examined by three psychologists to maintain the relevancy of the descriptions. Reliability The test-retest reliability of the 20 behavior traits were computed. Of the 20 behavior traits, 11 showed the reliability larger then.93 and that of 7 traits ranged between.82 and 89. The trait of physical anxiety, however, showed a little lower reliability of. 74. Internal Consistency Between traits. Although the logical relevancy(validity) were examined by three psychologists, in order to check if each behavior traits test differendt aspacts of behavior, the internal correlation cofficients of 20 behavior traits were computed. The result, in general, showed low correlation cofficients except a few which showed coefficients between .40 and .59. Therefore, it is possible that most of the 20 behavior traits are concernd on different aspacts of behavior. Scores-Means and Standard Deviation of the first and second Rating. A review of scores on both the first and second ratings for four kindergarten children showed quite consistant means and reasonably wide ranges on all 20 behavior traits. This results indicates that, by providing relevant cues for rating each behavior traits, the sterotype rating could be availed. The fact that the means of each behavior traits between kindergartens showed little difference could be due to the fact that all the four kindergartens selected were located withing Seoul City. Stanine. As a norm by which further abservations could be compared interpreted, a stanine scale is provided for all 20 behavior traits. The stanine was computed through the scores of first rating. Conclusion. This was a preliminary study for development of the rating scale for preschool children's behavior. The result shows that although it was not satisfactory, and therefore needs further study, the scale could be used for the time-being.;本 硏究는 어린이의 行動에 對한 觀察尺度를 製作하여 實用化할 수 있는지의 與否에 對한 檢討를 試圖하여 尺度의 製作過程에서 수집된 자료를 通하여 우리나라 어린이들의 行動的 特性을 살펴 보려는 의도에서 시작되었다. 이 硏究는 尺度의 構成에서 "The Fels Child Behavior Scales"를 참작하여 1. 行動特性을 20個로 分類하여 各 行動特性의 槪念을 敍述하였다. 2. 各 行動의 下位槪念을 具體的으로 敍述하였다. 3. 下位槪念의 位置로 길이 10cm의 尺度上에 表示하였다. 硏究의 解釋에서 나타난 結果는 다음과 같다. 1. 尺度의 信賴性 全事例를 二次에 걸쳐 觀察品等하여 再檢査로 信賴度를 計算하였던 바 20個의 行動特性中 11個는 .93以上을 보여 받아들여 질 수 있는 수준이라고 생각되나 8個의 行動特性은 .82~.89사이를 보이고 있고 "신체적 불안"만은 .74로 아주 낮았다. .89이하 信賴度를 보인 行動特性은 그 모두가 心理的 特性에 관한 것으로 이같은 行動特性은 觀察이 더 어려운 것이란 점을 考慮할 때 充分치는 못하나 最少限의 信賴度는 가지는 것으로 볼 수 있다. 2. 行動變因間의 相互相關 一般的으로 낮은 相互相關을 보이고 있으며, .40~.49 및 .50~.59까지의 比較的 높은 相關을 보이는 것을 各各 12個 및 5個로써 全體的으로 보아 各 行動特性은 重複이 적은 比較的 獨立된 側面이라고 볼 수 있다. 3. 行動要因別 對象集團別 一次 및 二次 試行의 平均値 및 標集偏差. 상당히 높은 信賴度로 觀察은 상당히 일관적인 것으로 解釋되며 標準偏差에서 볼 수 있는 바와 같이 品等結果 分布가 尺度의 平均點을 中心으로 尺度 上下에 널리 分布되었다. 이 結果는 지나친 中央集中 傾向을 回避할 수 있는 結果이며 對象으로 했던 幼稚園이 서울 市內소재라는 點에서 幼稚園 相互問의 意義있는 差異는 보이지 않았다. 4. 尺度의 스테이나인. 個人에 對한 觀察結果를 解釋하는데 도움이 되도록 20個·行動特性·全體에 對해 一次 綜合點數에 對한 스테이나인을 計算하여 제시하였다. 이 硏究에서 나타난 結果는 앞으로 幼稚園 수준의 어린이를 對象으로 各 어린이의 行動 測定에 移用할 수 있는 20個 特性의 評價를 위한 尺度 개발을 試圖하여 만족스럽지는 않으나 우선은 活用될 수 있는 것으로 생각한다. 그 외에 各 行動特性의 尺度上의 位置나 信賴度가 낮은 行動特性에 關해서는 더욱 많은 硏究가 뒤따라야 할 것으로 생각한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE