View : 557 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金泰眞.-
dc.creator金泰眞.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:06Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:06Z-
dc.date.issued1978-
dc.identifier.otherOAK-000000032630-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176261-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032630-
dc.description.abstract言語 敎育에 있어서 語彙의 比重은 매우 크다. 英語에는 수십 만개의 語彙가 있고, 흔히 잘 쓰이는 語彙는 20,000개 程度라고 한다. 外國語로서의 英語 敎育에 있어서 制限된 學校 授業 時間 동안에 이 語彙를 모두 가르친다는 것은 不可能하며 또 그럴 必要도 없는 것이므로 語彙 選定의 必要性이 생기게 된다. 어떤 語彙를 選定해서 가르쳐야 할 것인가? 語彙 選定의 重要한 基準들로는 意思 傳達의 欲求(language needs), 頻度(frequency), 範圍(range), 經濟性(economy), 規則性(regularlty), 定義力(defining power), 學校 生活에 必要한 語彙(classroom and teaching needs), 借用語를 包含시키는(including loan words) 原則 等을 들 수 있는데 이러한 原則들 中 어느 것이 于先하는 가는 學者의 主觀과 選定의 目的에 따라 조금씩 다르나 그 內容은 大部分 비슷한 것으로 볼 수 있다. 20世紀에 들어와 이러한 原則들을 基準으로 여러 개의 語彙表들이 만들어져서 語彙 選定의 方向을 提示해 주고 있다. 本 論文에서는 現在 쓰이고 있는 中學校 一, 二, 三學年 英語 敎科書에 나타나는 單語들의 頻度와 反復의 構成을 알아 보며 이들을 語彙表와 比較함으로써 敎科書에 나타나는 單語들을 여러 角度에서 살펴 보려했다. 敎科書에 나타나는 單語들의 頻度를 調査한 結果 敎科書에 나타나는 單語들의 50% 以上이 中學校 一, 二, 三學年 全 過程을 通해 5번 以下로 反復 練習할 수 있는 機會를 學生들에게 마련해 주어야 할 것이다. 아무리 많은 反復이 있다고 하더라도 그것이 짧은 期間 동안에 이루어지는 것이라면 效果가 적은 것이므로 反復에 있어서는 그 內容이 問題가 된다. 따라서 單語들이 처음 紹介된 그 學年에서만 反復 練習되고 다음 學年에서는 잊혀지기 보다는 될 수 있는 限 여러 學年에서 練習되는 것이 바람직하다. 敎科書에 나오는 語彙들의 學年別 反復 狀況을 調査해 본 結果 한 學年에만 나오는 語彙가 全體 語彙의 53.2%였다. 敎師는 이 面을 考慮하여 敎科書에만 全的으로 依存할 것이 아니라 이들 單語들이 學生들에게 잊혀지지 않도록 各別히 配慮함이 바람직하다. 選定된 語彙들을 調査 評價하기 爲해 語彙表와 比較해 보는 것은 語彙 選定을 評價할 수 있는 좋은 方法이므로 敎科書에 나타난 單語들을 語彙表들과 比較했는데 比較한 語彙表들은 다음과 같다. 1. Edgar Dale-Clarence Stone's Easy Word List 2. Albert Harris and Milton Jacobson's Basic Elementary Reading Vocabulary List 3. John Caroll, Peter Davies and Barry Richman's Rank List 4. Joseph Wepman and Wilbur Hass's Spogen Word List 5. The Thousand Word Little Language 敎科書의 單語들을 위의 語彙表들과 比較한 結果 敎科書에는 있지만 比較한 다섯 개의 語彙表들 중 어느 것에도 나타나지 않은 單語들과 敎科書에는 없지만 比較한 다섯 개의 表 中 세 개 以上의 表에 나타난 單語들을 찾을 수 있었다. 敎科書에 나타나 있지 않지만 세 개 以上의 表 에 나타난 單語들은 基本的인 語彙들이라 할 수 있으므로 學生들이 學習할 수 있는 機會를 갖도록 해야 할 것이다. 上級 學校의 進學을 爲한 入學 試驗의 內容이 學校에서의 正規 授業 時間의 敎育 內容에 莫大한 影響을 미치는 것이 우리 나라의 現實이다. 이런 點에서 지난 5年間 서울에서 實施된, 卽 1973學年度, 1974學年度, 1975學年度, 1977學年度의 英語科 高等學校 新入生 選拔 考査에 나타난 單語들과 敎科書의 單語들을 比較해 보았다. 比較 結果는 이 두 가지가 서로 密接한 關係를 가지고 있고, 敎科書에서 높은 頻度를 가진 單語들이 選拔 考査에도 많은 反映되었고 낮은 頻度를 가진 單語는 相對的으로 적게 反映되었음을 보여 주었다.;Vocabulary teaching plays an important part in the language teaching. English has innumerable words in it and about 20,000 words are in fairly current use. A language teacher can neither teach all these words nor is it necessary to teach them all, A class has only a few hours a week for the language learning. This valuable time must be used in the best possible way, so we must select words to teach. What words are useful to teach? The principles of language needs, frequency, range, economy, regularity, defining power, and including loan words are the criteria for the vocabulary selection. However there can be conflicts between these principles of selection. Which is preferable in the order of these criteria? It all depends on the aim of the vocabulary selection and the thoughts of the person who makes the list. However we find the general idea is more or less the same. We have a number of vocabulary lists made in the 20th century based upon these principles of the vocabulary selection. This paper is a study on the frequency of vocabulary that appears in Middle School English Textbooks 1, 2, 3, now being used in Korea and it also deals with the repetition of the words throughout the 3 year course textbooks. Each word was also compared with the words appearing in the 5 word lists. The result of frequency checking of the words that appear in the textbooks shows that 58.2% of the words in the textbooks appear less than 5 times. It is advisable for an English teacher to give more opportunities for a student to repeat to learn these words. The quality of repetition is important because the mere repetition made over a short period of time does not necessarily help the learner. The items to be learnt must be repeated frequently when they are first introduced and less frequently later. It is advisable for the words in the textbooks to be repeated over a long period of time so that a student can have the opportunities to reinforce the items. The result of the examination on this point shows that 53.2% of the words in the textbooks appear only in one textbook out of the 3 textbooks through out the 3 year course. A language teacher must not entirely depend on the textbooks if he considers the importance of repetition on the students' part. The word lists used for comparing the words that appear in the textbooks are the following 5 Lists. 1. Edgar Dale-Clarence Stone's Easy Word List 2. Albert Harris and Milton Jacobson's Basic Elementary Reading Vocabulary List 3. John Carroll, Peter Davies and Barry Richman's Rank List 4. Joseph Wepman and Wilbur Hass's Spoken Word List 5. The Thousand Word Little Language The results of comparing the words that appear in the textbooks with the above mentioned 5 word lists give the list of the words which appear on none of the compared lists, and also the list of the words that appear on more than 3 compared lists though they never appear in the textbooks. It is to be noted that what are tested in the entrance examinations for higher schools influence what are taught in school courses. This paper checked the words in the textbooks against those words that had appeared in the entrance examinations, for high schools conducted in Seoul during the last 5 years (1973, 1974, 1975, 1976, 1977). The result shows that the two have been very closely correlated. The words that have appeared in the entrance emminations for high schools are mostly treated in the middle school textbooks, The words with high frequency of occurrencies have largely been reflected in the examinations and the words with lower frequency of occurrencies have appeared less in the examinations. When a word has several different meanings, the learning burden increases though its form is the same. The variation of word classes also increases the learning burden. So these two aspects must be considered together in the vocabulary selection. The writer has yet to work further on such points. No word lists are perfect, so if other word lists than the 5 word lists used here were referred to, we might have different results.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 關聯되는 硏究 = 3 Ⅱ. 硏究材料와 方法 = 9 Ⅲ. 諸査結果와 解釋 = 16 A. 敎科書에 나타난 單語들의 頻度에 關한 調査 = 16 B. 學年別로 본 單語들의 反復에 關한 問題 = 20 C. 敎科書에 나타난 單語들과 語彙表와의 比較 = 28 D. 서울에서 實施된 高等學校 新入生 選拔 英語 考査에 나타난 單語들과 敎科書에 나타난 單語들과의 比較 = 43 Ⅳ. 結論 = 47 參考文獻 = 50 附錄1. 中等學校 一,二,三學年 英語 敎科書에 나타난 單語들의 頻度 = 53 附錄2. 敎科書에 나타난 單語들 中에서 比較한 다섯 개의 語彙表 中 어느 表에도 나와 있지 않은 單語들 = 95 附錄3. 1973學年度, 1974學年度, 1913學年度, 1976學年度, 1977學年度의 5年 동안 서울에서 實施된 高等學校 新入生 選拔 英語 考査에 나타난 單語들과 이들의 敎科書에서의 頻度 = 102 ABSTRACT = 113-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3471957 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중등학교-
dc.subject영어교과서-
dc.subject어휘-
dc.title中等學校 英語敎科書에 나타난 語彙에 關한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle頻度와 語彙表를 中心으로-
dc.format.page116 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공영어교육분야-
dc.date.awarded1978. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE