View : 687 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author황영숙.-
dc.creator황영숙.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:53Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:53Z-
dc.date.issued1977-
dc.identifier.otherOAK-000000032268-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176239-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032268-
dc.description.abstractWith the current of times, the needs of mathematics are increased rapidly in various fields of science and industries. From the beginning of 20 century in Western countries many studies are made for the modernization of mathematical education, such as UISCM and SMSG in America, SMP in England. Under the influence of such movement of modernization in mathematical education, our country has already made the revision of the curriculum and textbook in junior and senior high school courses. The new movements of modernization are emphasizing early introduction of abstract contents as well as understanding of mathematical structure logically and systemically. In this article, I explain the RELATION between two sets with the use of conception of sets, and define the FUNCTION on the basis of RELATION, that is, FUNCTION is defined as a special type of RELATION. As well introducing various types of FUNCTION, for example, bijective function, composition function, inverse function etc, I tried to make relation between SET, RELATION and FUNCTION more synthetically. In the near future, when this method is taken as teaching function. this study will be helpful to the education of mathematics.;급진적인 시대의 변천과 조류에 따라 여러 각 분야에서 수학의 필요성은 물론 다각적이고도 절실한 요청에 따라 20세기 초 부터 미국의 UICSM과 SMSG 등을 비롯하여 영국의 SMP 등의 구미 각국에선 수학교육의 현대화를 위하여 많은 연구를 진행하고 있다. 이러한 수학교육의 현대화 운동에 따라 우리나라에서도 교육과정 개정과 교과서 개편에 이루어진 것이다. 이 새로운 수학교육 현대화란 수학적 구조의 파악은 물론 추상적인 학습내용의 조기도입과 논리성, 계통성을 중요시하여 발견학습을 강조하는데 있다. 이에 따라 수학교육의 가장 중요하고도 근본이 되는 개념으로써 두 집합 사이에 대응과 관계를 도입하여 함수의 개념을 정확히 정의하고 이해시킴으로써 함수의 개념을 좀더 올바르게 또 여러가지 함수를 소개하여 집합, 관계, 함수를 종합하고 구조화하여 체계화하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 관계 = 2 A. 적집합 (Cartesian produot) = 2 B. 관계의 정의 = 6 1. 관계의 그래프와 해집합 = 8 2. 순서짝의 집합으로서의 관계 = 9 3. 관계의 정의구역과 치역 = 10 C. 여러가지 관계 = 12 1. 반사관계(Reflexive Relation) = 12 2. 대칭 관계(Symmetrio Relation) = 13 3. 반대칭 관계(ANTI - Symmetrio Relation) = 13 4. 추이관계(Transitive Relation) = 14 5. 동치관계와 분할 = 16 6. 준순서 관계 = 21 7. 역관계(Inverse Relation) = 22 8. 항등관계(Identity Relation) = 23 9. 합성관계(Composition Relation) = 24 Ⅲ. 함수 = 26 A. 함수의 정의 = 25 1. 함수의 정의구역과 치역 = 21 2. 함수의 그래프 = 30 B. 여러가지 함수 = 32 1. 단사함수 = 32 2. 전사함수 = 34 3. 전단사함수 = 34 4. 항등함수 = 37 5. 상수함수 = 38 6. 상등함수 = 30 7. 합성함수 = 40 8. 역함수 = 45 Ⅳ. 결론 = 51 참고문헌 = 52 Abstract = 53-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent977162 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject관계-
dc.subject함수-
dc.subject집합-
dc.title관계와 함수에 관하여-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy on the relations and functions-
dc.format.page53 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1978. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE