View : 584 Download: 0

새 自然科 敎育課程에 따르는 觀察에 基礎한 實際的 學習指導에 關한 硏究

Title
새 自然科 敎育課程에 따르는 觀察에 基礎한 實際的 學習指導에 關한 硏究
Other Titles
(A) study on the field-research of the new natural science curriculum based on the observation method
Authors
林順禮.
Issue Date
1973
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
자연과교육과정학습지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Lately in Korean primary education the natural science curriculum has been totally reformed. It is due to the current educational thoughts and world-wide movement, for reformation of the science education. To reform its curriculum rationally is necessary for the advancement of science education. When, however, it is not followed by rationalization of activities in the educational field level, expected educational goals will be never reached. This article intends to present a way of effective administration of the new natural science curriculum in educational field level. First, we examine a new tendency of the natural science education, a process of reformation of the natural science curriculum and essential characteristics of the new curriculum. Second, we inquire into the probability to reach the educational goals which are expected in the new curriculum in practical guidance. Finally, the major problems in crowded class system are investigated. For such purposes the author has used the library research method as well as the field research method. The contents of the field research which has used here are as follows : First, materials about intelligence development level, experience degree and personalities of the pupils were collected from varied actual condition research. They have been served as references to guidance. Second, scientific analysis of guidance goals, guidance contents and guidance tools have been made before programming. Third, fundamental spirits of the new curriculum have led the whole practical administration. Fourth, detailed program for every guidance hour has made out. As soon as the hour was over, varied responses of the pupils and unexpected difficulties have been recorded. Fifth, observational and interviewig methods have been employed. And, then, the results have been reflected in the following guidance. Lastly, for final evaluation the achievement tendency of categorized behaviours have been analized by a itemized behaviour-pattern-table. By this experiment, the following findings have been confi rmea. First, observational ability and thinking power of the pupils have been expanded. Second, their interests in the natural, science have been ascended. Third, their ability of expression and inquiring mind have been developed. Fourth, the result of final evaluation has shown the advancement of learning achievement---knowledge, inquiring mind and functional ability in order. Finally, it has been confirmed that so-called successful guidance depends on the earnestness and well-regulated preparation of the teacher. Based on this experiment the author would present some conclusions that the new curriculum brings forth desirable outcomes and that the role of the teacher, actual manager in educational field, is vital to such outcomes. Hence, teacher's comprehensiveness of the natural science and the educational process, well-regulated teaching materials, scientific valuation method, individualization of learning with discussion group method, varied manufacturing of the natural science facilities and the decreasing of class size are expected for the normalization and effectuation of the natural science education in this country.;敎育思潮의 變遷과 科學敎育 改革運動의 世界的 추세에 부응하여 우리나라에서도 自然科 敎育課程이 全面改編되었다. 한 나라의 科學敎育이 向上 發展하려면, 우선 科學敎育 課程이 合理的으로 改善되어야 하지만 아무리 敎育課程이 훌륭하게 改善되었다 하드라도 이것을 展開하는 敎育現場의 諸條件의 合理化 없이는 所期의 目的에 到達할 수 없을 것이다. 本論文은 새로운 科學敎育의 方向과 우리나라 自然科 敎育課程의 改編過程 및 그 特徵을 考察한 다음 全面的으로 改革된 이 自然科 敎育課程에 依한 學習指導 特히 1學年의 學習指導에서 그 目標에서 期待하는 바를 成就시킬 수 있을 것인가? 그리고 多人數 學級에서의 問題點이 되는 것은 무엇인가를 發見하여 앞으로의 敎育課程의 效率的인 運營 및 改善發展에 기여 하고자 하는데 目的을 두었다. 위의 目的을 達成하기 위하여 文獻硏究 통하여 科學敎育의 理論的 背景으로서 科學의 本性, 科學의 過程 및 産物에 關한 理論을 考察하여 科學敎育의 새로운 方向을 찾아보고 우리나라 自然科學敎育課程의 歷史的 變遷 및 改編過程을 考察하였다. 그리고 敎育課程의 現場適用을 1學年을 對象으로 硏究하였다. 現場硏究方法으로서는 ① 兒童實態調査를 여러 側面으로 實施하여 兒童들의 知能發達水準과 經驗度 및 特性을 調査하여 學習指導에 參考로 하였다. ② 1學年 自然科의 學習目標 및 學習內容, 學習資料를 分析하고 學習指導計劃을 세웠다. ③ 自然科 敎育課程 改編의 基本精神에 立脚한 運營을 위해서 具體的인 方案을 세우고 거기에 依하여 實踐하였다. ④ 自然科 指導細案을 別途로 作成하였으며 授業後에 그時間의 兒童의 反應과 難點이 되었든 바를 指導案의 反省欄에 記入하였다. ⑤ 形成評傾는 觀察과 面接에 依하여 實施하고 이 結果를 다음 學習指導의 設計에 反映하였다. ⑥ 綜合評價를 위한 行動分類二元表를 1學年에 맞게 作成하고 問項을 設定하여 評價를 實施하고 行動領域別 成就傾向을 分析하였다. 이 結果를 要約하면 관찰능력 및 思考能力이 伸長되었으며 自然時間에 對한 興味와 關心度가 매우 상승되었다. 發表力이 伸長되었고 學級兒童이 全般的으로 探究活動에 積極的인 姿勢를 갖게 되었다. 綜合評價에 依한 學習의 成就度를 보면 知識面의 成就가 가장 우수하고 다음으로 探究過程面, 技能面의 차례로 나타났으나 全體的으로 成就度가 높았다. 學習指導上의 問題點을 綜合分析한 結果를 보면 장벽이 될만한 큰 困難度는 없으며 敎師의 事前準備와 努力如何에 그 解決策이 따름을 알 수 있었다. 이상의 實證으로 미루어 새敎育課程에 依한 學習指導의 成果는 매우 크다는 것은 말 할 수 있으며 이 成果를 위해서는 緊要한 諸與件들이 關聯되어야 하지만 敎育活動 展開의 現場運營者인 敎師의 役割의 重要性으로 集約된다는 것을 結論的으로 말 할 수 있다. 그리고 앞으로의 自然科 敎育課程運營의 正常化 및 效率化를 위해서 ①敎師들의 科學理解와 自然科敎育課程에 대한 充分한 理解가 絶對 不可缺하며 ②學習資料가 充分히 開發되어 資料活用에 구애가 없어야 하겠고 ③自然科의 評價方法이 더욱 開發되어야 하겠다. ④學習의 個別化 및 討議하는 學習 그리고 探究活動의 能率化를 위하여 科學室을 설치하는 일과 學級人員數를 줄이는 일이 要望된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE