View : 392 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author文秀景-
dc.creator文秀景-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:59Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:59Z-
dc.date.issued1979-
dc.identifier.otherOAK-000000032884-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176137-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032884-
dc.description.abstract본 논문의 목적은 수학이 학문으로써 체계를 갖추게 된 희랍의 사회적 사상적 배경과 사회구조를 이해하고 철학과 수학 또는 희랍에서 수학이 발달한 원인으로 분석하는 데 있다. 연구 방법은 희랍 시대의 사상적 특징과 수학 개념을 연구한다. 특히 희랍의 중추 역활을 차지했던 Platon과 Aristoteles를 중심으로 하여 BC 4C경을 연구했다. 또한 Platen의 Idea적 사상과 Aristoteles의 논리적 사고가 후세 Euolid기하학 형성에 미친 영향에 대하여 고찰했다. 특히 Euolid적인 방법과 그후 서구의 과학적 방법을 규명하였다. 본 연구에서는 희랍에서 수학이 발달 할 수 있는 정신적 특징을 부각하고 문화사적 의의를 밝혔다. 현실적인 기교 중심의 수학과 논리를 배경에 둔 체계화 된 수학의 장단점을 규명 하였다. 특히 동양적인 수학의 약점을 규명하였으며 앞으로의 우리나라 수학교육의 방향을 고찰했다.;This study intends to understand social structure and the background of thought in Greece where mathematics was firmly founded early as a science, and to analyse the details of how philosophy and mathematics had been so developed in Greece. Method of study depended on literature of characteristics in thought and concepts of mathematics in Greece. Especially, a concentrated study was made on Plato and Aristotle who played as a central figure in Greece in the 4th century B.C. And a careful examination was made of how Platonic idea and Aristotelian logical thought were influenced upon the foundation of Euclidean geometry afterwards. In addition to it, Euclidean method and thereafter Western scientific method were manifested. And the spiritual characteristics on the basis of which mathematics could be developed in Greece were shown and its significance in cultural history was exemplified. Merits and demerits in the svstemized mathematics based on technicalities and logics are clarified. In special, demerits of Oriental mathematics were obviously presented and an ideal, futuristic way of education for mathematics in Korea was suggested.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 1 Ⅱ. 희랍 시대의 精神世界 = 3 A. 희랍 시대의 분류와 각 시기의 사상적 특징 = 3 B. 희랍 시대의 수학개념 = 5 Ⅲ. 희랍 시대의 수학이론 = 8 A. 프라톤을 중심으로 한 수학이론 = 8 B. 희랍시대의 수학자 = 15 Ⅳ. 결론 = 30 A. 체계를 갖춘 희랍수학 = 30 B. 희랍적 전통과 현대수학 = 32 참고문헌 = 36 ABSTRACT = 37-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1114231 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject희랍-
dc.subject철학-
dc.subject수학-
dc.title희랍에 있어서의 哲學과 數學의 비교-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Comparative Study between Mathematics and Philosophy in Greece-
dc.format.pageiv, 38 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1980. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE