View : 923 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author손찬희-
dc.creator손찬희-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031397-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176063-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031397-
dc.description.abstractAlbin Toffler noted that we were facing the third wave nowadays. This third wave has anti-industrialism depending an high scientific technique and makes the conscious structure change with new creation of culture and the structure of human consciousness is escaping from rationalism and functionalism and therefore, the pattern of clothes respecting human characteristics and emotion and trying to pursue variety is to face a new era. And therefore, in this research, the visual effect of optical art having moderate artistic expression method for the satisfaction of various human characteristics and aesthetical sense and closer affinity than any other geometrical abstract painting with sensitive visual experience was tried to be applied at clothing design. The purpose of this study is to satisfy the various aesthetic sense required by modern people with the way of the development of new fashion design in which a new formative sense can be created by the application of formative nature which can be seen in the paintings of Victor Vasarely, the representative artist of optical art to fashion design. In theoreticall background of this research, the conception of optical art, the formation and the background of era optical art was examined for the first. And the paintings of Vasarely, the representative artist of optical art who was born in Hungary were examined. The optical pattern and the application of modern clothes were investigated and the formative property and the movement which is the aesthetic characteristic of Vararely's painting shown by this investigations were fitted in modern sense and applied at clothes design and then all the 8 works including 6 real dresses and 2 illustrations were manufactured. The result of this study is as follows: First, the plain surface in real state was perceived as if it is three dimensional so that it could produce new formative beauty applying the optical illusive effect that can be seen in the works of Vasarely to fashion design effectively. This creation of formative beauty can be the positive way which can satisfy the desires for various designs required by the moderns. Second, as the optical characteristic shown by Vasarely's works is simple and clear, the fashion design applied with this also has simple and clear characteristic and has the power of drawing of one's sight. Third, in order to understand optical art, the perceptional ability of appreciator is required in Principle and there is no need to have previous knowledge. When the characteristic of optical art which communicate its three dimensional sense through the usual ability of perception is applied to fashion design, its effect can be shown in the easier and directly clear way. Fourth, it is possible to make charming the part of human body wanted to be emphasized by the application of optical art which evoke visual illusion and aesthetic satisfaction can be obtained from this. In this thesis the optical illusion phenomenon which can be seen in the paintings of Vasarely was applied to fashion design and studied and it seems that various visual effects of optical patterns of artists can be applied effectively to fashion design and further the study of clothes from which the feeling of real space not the illusive phenomenon of plain surface should be developed. And also the possibility which can be suggested by the grafting of painting and fashion design is infinite and this can be one of the ways in which fashion industry of high additional value can grow as international one.;앨빈 토플러에 의하면 현재 우리는 제 3의 물결을 맞고 있다고 지적하고 있다. 이 제3의 물결은 고도의 과학기술에 의존하면서 반산업주의적인 특성을 가지며 새로운 문명의 창조와 더불어 의식구조를 변화시키게 되었고, 현대환경 속에서 인간들의 의식 구조도 합리성 기능 제일주의에서 탈피하여 인간의 개성과 감성이 존중되고 다양함을 추구하려는 이른바 복식에서도 새로운 시대를 맞이하게 하였다. 따라서 본 연구에서는 인간의 다양한 개성과 미감을 만족시키기 위해서 절제된 예술적 표현방법과 완전성, 그리고 섬세한 시각적인 경험을 가지고 어떠한 기하학적인 추상화보다 더 쉽게 친화력을 가지는 옵 아트(op art)의 시각적인 효과를 복식에 적용시키고자 한다. 본 연구의 목적은 옵아트의 대표적인 작가인 빅토르 바사렐리(Victor 바사렐리)회화에서 보여지는 조형성을 복식에 응용함으로써 새로운 조형 감각을 창출해 내어 새로운 복식 디자인을 개발하는 한 방편으로 삼아 현대인이 요구하는 다양한 미감을 만족시키는 데에 있다. 본 연구의 이론적 배경으로는 먼저 옵아트의 개념, 옵아트의 형성과 시대적 배경 그리고 헝가리 태생의 옵티컬 아트의 대표적 작가인 바사렐리의 회화에 대하여 알아보았다. 옵티컬 패턴과 현대복식의 응용에 대 하여 고찰하고 이러한 이론적 고찰을 통해 나타난 Vararely 회화의 조형성과 미학적 특성인 움직임을 현대적 감각에 맞게 복식 디자인에 적용시켜 실물 6점과 일러스트 2점으로 총 8점을 제작하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 바사렐리의 작품에서 보여지는 시각적인 착시 현상을 복식에 효과적으로 활용함으로써 실제로는 평면이었던 면이 입체감 있게 지각되어 새로운 조형미를 유출해 내게 되었다. 이러한 조형미의 창출은 현대 복식이 요구하는 다양한 디자인 욕구를 만족시키는데 있어서 적극적인 방법이 될 수 있다. 둘째, 바사렐리의 작품에서 보여지는 시각적인 특성은 단순하고 명쾌하므로 이것을 응용한 복식디자인도 심플하며 명쾌한 특징을 가져 시선을 잡아끄는 힘을 가진다. 셋째, 옵아트를 이해하기 위해서 어떠한 사전지식도 필요한 것이 아니며 원칙적으로 감상자의 지각능력을 요구하고 있다. 인간의 일반적인 감각능력을 통하여 입체감이 전달되는 옵아트의 특징은 복식에 적용하였을 때 보다 쉽고 직접적으로 그 효과를 나타낼 수 있다. 넷째, 시각적으로 착각을 일으키는 옵패턴의 이용으로 신체적으로 강조하고 싶은 부분을 더욱더 매력적으로 보이도록 해 미적인 만족을 얻을 수 있다. 본 연구에서는 바사렐리 회화에서 보여지는 착시현상을 복식에 응용하여 연구하였는데 또 다른 작가의 옵티컬 패턴의 다양한 시각적 효과는 복식에 효과적으로 응용될 것으로 보이며 더 나아가 평면이 입체로 보여지는 착시현상뿐만이 아니라 실제로 공간감이 느껴지는 의상에 대한 연구도 진행되어야 할 것이다. 또한 회화와 복식디자인을 접목시킴에 있어서 제시할 수 있는 디자인의 가능성을 무한하며 이를 통해 부가가치가 높은 패션산업이 국제적으로 성장 할 수 있는 하나의 방법이 될 수 있겠다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 옵아트의 개념 = 3 B. 옵아트의 형성과 시대적 배경 = 4 C. 바사렐리의 회화 연구 = 9 1. 바사렐리 회화 = 9 2. 옵아트와 복식디자인 = 17 Ⅲ. 작품제작 = 41 A. 제작의도 및 방법 = 41 B. 작품해설 = 42 Ⅳ. 결론 및 제언 = 81 참고문헌 = 83 ABSTRACT = 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5558026 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject빅토르 바사렐리-
dc.subject의상디자인-
dc.subjectOptical Art-
dc.title빅토르 바사렐리 작품을 응용한 의상디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study of Clothes Design Applied with Optical Art : Centering on the work of Victor Vasarely-
dc.format.pagex, 88 p. : 삽도(일부색채).-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1994. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE