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DC Field Value Language
dc.contributor.author기내경-
dc.creator기내경-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:34Z-
dc.date.issued1993-
dc.identifier.otherOAK-000000031396-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176062-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031396-
dc.description.abstract19세기 석판인쇄의 발달로 인한 회화의 다량복제 가능성에서 출발한 장식포스터는 매체로서의 기능과 함께 르네상스 이후 사회에서 분리된 예술을 재통합시키려는 역할을 함께 해왔다. 예술-공예운동과 아르누보에서의 예술과 사회의 통합을 위한 노력은 오늘날 인쇄기술의 급진적인 발달로 장식포스터를 통해 개인적인 차원에서 좀더 넓은 폭으로 대중화 되게 되었다. 거리를 장식하는 '제2의 예술'로서 포스터는 장식미술의 개념에서 타매체에 비해 20세기 조형예술운동과 상호영향을 주고받으며 발전해 왔다. 그러던것이 오늘에 이르러서는 저급예술이 아닌 독립된 예술로서 인정받고 있다. 양차 세계대전이후 포스터는 급속한 산업 발전에 따른 광고산업의 발전으로 매체로서 발전하기도 하였으나, 오늘날 매스미디어의 급격한 발전은 타매체와의 경쟁력을 강화시키려는 시도로서 이런 포스터의 예술로서의 장식적인 개념이 다시 강조되게 되었다. 멀리는 파리 도시개발계획의 거리장식의 측면을 담당하기도 하였으며, 1890년대 이례적인 아르누보 포스터 수집의 붐을 이루기도 하였고, 1960년대 세계를 재장식하려는 포스터 디자이너들의 의지로 제작된 히피포스터의 등장과 함께 다시 수집붐을 이루게한 장식포스터의 개념을 오늘날 적극으로 수용하게 된 것이다. 이제 장식포스터는 넓은 의미에서 환경을 장식하는 그래픽으로서, 혹은 수집, 판매대상으로서 모든 포스터의 양식이 이에 속하는 개념으로 풀이될 수 있을 것이다. 본 연구에서는 이런 장식포스터의 개념에서, 모든 표현은 '장식의 일종이며 장식같은 것' 이라는 예술의 장식성을 근거로 장식포스터의 표현에 있어서 아름다움 자체로 가치를 갖는 아름다움을 표현하고자 하였다. 이렇게 함으로서 고급 예술문화와 정보미술의 요구에 지친 현대인들을 위한 휴식처로서의 포스터의 역할을 기대하는 것이다. 그 구체적인 표현방법으로 21세기 다량복제 가능성으로서의 컴퓨터 프로세스를 이용하여, 본인은 -어떤 형식이든 인체를 소화하고 그것에 대한 자기나름의 독자적인 견해가 마련되지 않고서는 새롭게 발전하기 힘든 까닭에- 인간 내부에 잔존하는 감성을 위주로한 감성주의 인간론에 입각한 인체표현으로, 대칭, 균형, 리듬의 형식원리에 의해 추상화되고 규칙화된 형식미를 추구하여, 감상자는 물론 제작자도 즐거울 수 있는 표현을 시도 하고자 한다. 다양한 취향의 감상자와 수집자를 대상으로하는 장식적, 수집적 특성으로 인해 장식포스터는 본 연구에서 시도한 일상생활에서의 휴식처로서 아름다움 그 자체로 즐거울 수 있는 표현 이외에 다양한 표현의 연구가 요구되어지고 있다. 따라서 다양한 취미를 갖는 대중을 대상으로하는 다량복제 예술로서 앞으로도 장식포스터의 새롭고 다양한 표현연구가 시도되어야 할 것이다.;The earlier poster which was started from the possiblity of mass replication of a picture owing to the development of lithography printing in 19th century has had the role of decoration with the function of communication. The efforts of the Art-Craft Movement and Art-nouveau which reunite the art seperated from society since the Renaissance became the art popular. Specialy the union of these with today's rapid development of printing technique make the decoration poster more popular in the point of personal demension. The poster which called 'The Second Art' decorated the street since the poster of Cheret and developed in the concept of decoration. It was being influenced with or influencing 20th century's Art movement rather than any other medium, and is recognized as the independent art today not inferior art. After The World War according to the development of industry poster became a advertising medium. Because the development of the other mass media it was emphasised on concept of decoration of the poster as the Art to attempted the competetion with other media. The decoration poster had played the role of 'The Street Art' at the City Development plan and boomed the collection of Art-nouveau poster in 1890', And boomed again with the hippie poster which was made of poster designer who would have re-decorated the world, Matisse said that all of the expression is a kind of decoration and like a decoration. Then the painting is a kind of decoration, And the poster would became the decoration as the painting, At last the decoration poster can be understood concept of the envirment- graphic, the collection or selling object and it became included all type of poster. Because of this decoration poster's concept it is possible that I would have expressed the beauty which has the value as the beauty itself. I hope that this decoration poster's expression make the moderns who was tired with the request of high-grade art culture and imformation art relex and happy. They eoccasionally say that computer is a posibility of multi-replication in 20th century. So I would have applied poster's concept which means multi-replication of painting to computer with the expressive humanism. And I would have expressed body with formal principle of symmetry, balance and rhythm -because any case is difficult to be developed without one's own independent point of view about understanding of human. Specially in this research I expressed the beauty of life energe. And I wished that the expression give pleasure to both of producer and appreciator. Because man chose a decoration poster with the various personalism there was need to attemp various study of expression of poster except present the beauty of life energe as the beauty itself, and I wish another poster designer could these.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅰ Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구목적 = 1 2. 연구 범위및 방법 = 2 Ⅱ. 장식포스터 = 4 1. 포스터의 장석적의의 = 4 2. 장식포스터의 경향과 개넘 = 8 Ⅲ. 장식포스터의 표현 = 13 1. 표현 의도와 경향 = 13 2. 표현방법 = 18 3. 작품분석 = 20 3-1. 표현1 = 20 3-2. 표현2 = 22 3-3. 표현3 = 24 3-4. 표현4 = 26 3-5. 표현5 = 28 3-6. 표현6 = 30 Ⅳ. 결론 = 32 참고문헌 = 34-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1808118 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject장식포스터-
dc.subject포스터-
dc.subject산업미술학-
dc.title장식포스터의 표현에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study of Expression of Decoration Poster-
dc.format.page35 p. : 색채도판.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1994. 2-
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디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
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