View : 549 Download: 0

Nuffield biology에 대한 분석적 연구

Title
Nuffield biology에 대한 분석적 연구
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY ON THE NUFFIELD BIOLOGY
Authors
한춘희.
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
너프필드바이올러지생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라 생물교육개선을 위한 한 과정으로 영국의 Nuffield Biology의 초판과 재판의 내용을 검토하고 국내교과서도 아울러 분석, 검토, 비교한 결과는 아래와 같다. 1. Nuffield Biology 초판에서는 주제를 구조와 기능에 두었고, 수준을 조직·기관에 두었으며 분자, 세포수준이 약하게 다루어져서 전통생물학적 범주에서 크게 벗어나지 못하고 있다. 2. Nuffield Biology 재판에서 주제를 구조와 기능에 두었고, 수준을 조직·기관에 두고있는 것은 초판과 동일하며, 분자, 세포수준이 약간 보강되었으나 여전히 전통생물학적 면모를 크게 탈피못 하고 있다. 3. 국내교과서 5종은 모두 주제를 구조와 기능에 두었고, 수준을 개체에 두었으며 분자, 세포 수준에 대한 강조도가 낮지 않다. 4. Nuffield Biology는 BSCS의 교재관으로 보아 전통생물학적 흐름에서 크게 벗어나지 못하고는 있지만 실험과 관찰에서 시작하여 해결하려는 탐구하는 과학으로서의 생물학의 모습을 뚜렷하게 나타내고 있다. 여기에 대하여 국내교과서에서는 주제와 수준상 현대생물학적 일면을 엿볼 수 있지만 탐구하는 과학으로서의 면모는 두드러지지 않다. 5. BSCS에서 현대생물학적 측면을 도입하고 Nuffield Biology에서 탐구하는 과학의 개념을 참고삼아 바람직한 생물교육과정에 의하여 알뜰한 생물교육을 하도록 하여야 하겠다.;In order to get the datum for developing an ideal biology curriculum in Korea, the first and the second editions of the British Nuffield Biology and the recent edition of the Korean High School Biology Textbooks were analyzed and compared each other. As a result, the following findings were obtained : 1. In the first edition of the Nuffield Biology, the theme covers structure and function and the level, tissue and organ;the levels of molecule and cell are not fully stressed. Thus the first edition of the Nuffield Biology is considered to be closer to the conventional textbook. 2. In the second edition of the Nuffield Biology, the theme covers structure and function and the level, tissue and organ as in the first edition. Even though the molecular and cellular levels are reinforced a little bit, the second edition also is considered to be closer to be within the category of the conventional textbook. 3. The recent editions of the Korean High School Biology Textbooks concentrate on structure and function in the themes and individual in the levels. The considerable stress is paid on the molecular and cellular level in these textbook. 4. Whereas the Nuffield Biology is considered to be closer to the conventional textbook in the viewpoint of the BSCS conceptual idea of theme and level, it is noticeable that it exhibits the biology as an inquiry science. The Korean High School Biology Textbooks show the modern biological feature but it does not exhibit any inquiry scientific stream in method of science education. 5. It is desirable to adopt the current biological tendency from the BSCS, the concept of the inquiry biological science from the Nuffield Biology for the improvement of the ideal biology curriculum in the Korean High Schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE