View : 692 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author장민정.-
dc.creator장민정.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:12Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:12Z-
dc.date.issued1982-
dc.identifier.otherOAK-000000031799-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176002-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000031799-
dc.description.abstract本 硏究는 취학전 아동의 性格特性과 관계를 갖는 창작놀이의 작업중에 나타나는 성격특성을 알아보려는데 그 目的이 있다. 이러한 目的에 따라 創作놀이에 관한 諸理論과 創作놀이와 性格發達, 創作놀이와 認知發達(창의성·지능)에 관한 이론을 선택하여 제시하였다. 또한, 창작놀이의 작업과정중에 나타나는 幼兒의 성격특성과 성격검사로 측정되는 표준화된 성격특성의 관계, 그리고 지능과의 관계에서 그 상관의 意味를 分析하기 위하여 다음과 같은 문제를 설정하였다. 1. 작업과정중에 나타나는 성격특징과 성격검사에 의해서 측정되는 표준화된 性格特性 사이에는 상관관계가 있는가? 있다면 그 상관의 意味는 무엇인가? 2. 작업과정중에 나타나는 성격특성은 지능검사에 의해서 측정된 I.Q와 상관관계가 있는가? 3. 創意性은 표준화된 성격특성과 知能중 어느 특성과 더 높은 相關關係가 있는가? 以上과 같은 문제들을 해결하기 위하여 다음과 같은 연구절차를 밟았으며 연구대상자는 創作놀이 活動에 적합한 5년6개월-6년7개월에 걸친 幼兒 38名이었다. 진행과정은 작업중의 性格特性을 관찰하기 위해 本 硏究者가 作成한 성격측정기준을 토대로 幼兒들에 실시된 놀이를 관찰하였고, 표준화된 성격특성을 파악하기 위해 표준화 성격검사에서 제시된 규준을 바탕으로 幼兒敎師가 평상시의 수업과 놀이의 관찰에서 성격을 측정하였으며 끝으로 知能검사를 실시하였다. 실시된 자료에서 상관계수를 구하고 意義度를 검증한 결과 작업중에 나타나는 성격특성과 표준화된 성격특성 및 지능 사이에는 관련이 없었으나 創意性과 知能 사이에는 정적인 상관이 있음을 알았다. 따라서 本 硏究는 아동의 창작놀이 활동을 통해 작업과정중에 나타나는 성격특성은 표준화된 성격특성과 직접적인 상호영향을 미치는 관계에 있지 않으므로 작업활동에 대한 흥미와 작업장의 분위기, 유아의 기분에 따라 작업중에 표현되어지는 성격이 달라질 수 있다는 점과 창의성과 지능의 정적인 상관관계로 미루어 창의성 개발은 지능발달과도 밀접한 관계가 있음을 밝히고 있다.;The purpose of this research is to know characteristic of personality, which can be showed in the work(performance) process of Creative play, that id concerned in diagnosis of personality in pre-school children. According to this purpose we chose and present all theory about Creative play, Creative play and development of personality and human intelligence(intelligence, originality) And we establish the following problems to analyze the intention of interrelation(correlation) between Characteristic of personality of babyhood which can be showed in the formative process of Creative-play, General characteristic of personality which is measured by human native test and intelligence. 1. Is it really exist the correlation between "Characteristic of personality of babyhood which can be showed in the formative process" and General characteristic of personality which is measured by human native test? If it exist, What is the intention of the correlation? 2. Is it exist the correlation between 'Characteristic of personality of babyhood which can be showed in the formative process' and Intelligence Quotient which is measured by intelligence test? 3. Is it exist the correlation between intelligence and originality? If it exist, Do the originality show the more correlative to intelligence than to General characteristic of personality? I have practised the following research course to solve the problems that referred just before and I have observed 38 babyhoods who are proper for play of originative games and their ages are from 5 years 6 months to 6 years 7 months. Firse of all, I have observed games, that are played by babyhood, based on 'Standard of personality measurement' which is drawn up by me to record characteristic of personality of the formations in progress. Based on the standard that is presented from General personality Characteristics teacher of the babyhoods observed their lessons and game sin ordinary times to understand General personality Characteristics. At last all of 38 babyhoods are tested by intelligence test. As a result, we evaluated coefficient of correlation and evidence by inspect significance. There is no correlation between Personality characteristics and general Personality characteristics in the formations. But we know there is a static correlation between intelligence and personality Characteristic, intelligence and Originality According to some results, this research show personality Characteristic in the formative process is concerned with intelligence and it can be changed at some limit(degree) by means of interest about formation, work environment and feeling of babyhood. So it(reveals) that Interest of work in the formation and emotional nature have important influence upon expression of personality in the formation.-
dc.description.tableofcontents論文漑要 = ⅴ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究問題 = 3 Ⅱ. 理論的 背景 = 5 A. 創作놀이와 幼兒의 認知發達 = 5 B. 創作놀이와 유아의 性格發違 = 15 Ⅲ. 硏究方法 = 20 A. 硏究對象 = 20 B. 道具 = 20 C. 硏究節次 = 21 Ⅳ. 結果 및 解釋 = 24 Ⅴ. 結論 = 29 參考文獻 = 32 附錄 = 34 ABSTRACT = 40-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1143449 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject취학전아동-
dc.subject창작놀이-
dc.subject성격특성-
dc.subject지능-
dc.title취학전 아동의 창작놀이 활동에서 나타난 성격 및 지적특징-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(THE) DIAGNOSIS OF PERSONALITY AND INTELLIGENCE THROUGH CREATIVE PLAY IN PRE-SCHOOL CHILDREN-
dc.format.pagevi, 42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육심리전공-
dc.date.awarded1983. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE