View : 737 Download: 0

취학전 아동교육을 위한, 교육환경 디자인 및 그 과정에 관한 연구

Title
취학전 아동교육을 위한, 교육환경 디자인 및 그 과정에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE EDUCATIONAL ENVIRONMENTAL DESIGN PROCESS FOR PRESCHOOL CHILDREN EDCUTION : ESPECIALLY ON THE MODEL THE KINDERGARTEN ENVIRONMENT
Authors
정미애
Issue Date
1988
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
유치원환경교육환경유치원건축환경디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
The educational environment of kindergartens is promote of infant's growth and this consist of the material and artifical environment. These material and artificial environment is a structural mechanism which exerts an influence not only upon the infant's moral and physical development life and character building infant are learning in this mechanism, so the kinder ganten environment is very important to them. In this point of view, the kindergarten environment could be defined as a matrix, that is, a system in which teaching staff, natural nature and school facilities interplay and influence upon each other. In other words the various kinds fo the component of kindergarten environment have their own propper functions, and they play their influences upon one another in the whole system. In this thesis, an ideal model design of kindergartens is proposed in order to slove many problems about the educational environment investigating and analyzing the various kinds of the components and their reciprocal relationships, The aim of this research is not only to improve the environment of kindergartens, so that children may grow with healthy mindand body, but also as a result to induce to social and cultural development. This thesis is organized as ofllows: Chapter Ⅰ First of all this chapter raises the environmental problems of kindergartens and exposed the aims at this thesis. And the range and the object of this research are limited and set up here. This chapter also systemizes the process of the research and the design method for kindergartens. Chapter Ⅱ This chapter surverys materials on the environmental design for kindergartens. and collects basic materials for this research from them, In this chapter the concepts of educational environment and the characteristics fo the kindergarten environment are also investigated and defined. Furthermore, this chapter deals with the characteristics which appears in every steps of infant's growth, ant it also examines the educational structures of kindergartens, the activities in Education, and material, psychologican environment reguired of kindergarten building. This chapter is searching for a model design which can satisfy not only the needs for the infant's mental, physical development, but also the environmental-aesthetical needs for kindergarten buildings. Chapter Ⅲ In the first place, the present sifuations of the kindergarten environment are considered in order to exaefly understand the inveterate problems in kindergarten environment. The approach of this thesis to these problems it to investgate the sources of the education environmental problems and components of them. Chapter Ⅳ In this chapter, the problems found in the kindergarten environment are analyzed or snythesized so that an ideal model of design process may be brought about. Chapter Ⅴ Through of the design process, an ideal model design of kindergarten environment is proposed. Chapter Ⅵ The result that we get from this research is as follow; because kindergarten environment absolutely has influence upon infant, the problems found in the kindergarten environment can be solved only by understanding the relationships between infant and the educational environment in the system and then by establishing an ideal model of the kindergarten environment.;유치원의 교육환경은 유아의 성장발달을 돕고 생활경험을 풍부하게 하는 인위적·물리적환경으로 구성되어 있는데 이러한 인위적·물리적환경은 하나의 메카니즘을 갖고 그속에서 생활하는 유아의 정신적·육체적 성장발달과 학습활동, 정서적생활, 인격형성등에 영향을 미치고 있으며 유아는 그것과 상호 작용함으로써 교육되어 지는 것이다. 이러한 관점에서 볼때, 유치원 환경이란 유치원의 구성원, 자연환경, 유치원시설, 사회성등의 구성요소가 상호작용하고 있는 하나의 시스템(system)이라는 사고의 틀로 이해될 수 있다. 즉 유치원 환경을 구성하는 요소들은 그 전체 시스템내에서 각각 고유한 기능을 가지고 있으며 이들 요소간에는 다양하고 복합적인 역학관계가 작용하고 있는 것이다. 그러므로 본 연구논문에서는 포괄적이고 전체적인 관점에서 교육환경의 문제를 해결하기 위해 유치원 환경을 하나의 시스템으로 보고, 그 시스템내에서 상호작용 하고 있는 구성요소와 그 관련성을 조사 분석함으로써 유치원 환경 디자인에 관한 합리적인 디자인 방향을 정립하였다. 그 결과 유아와 유치원 환경이 조화를 이루는 질서있고 합리적인 유치원 환경의 모델을 제시함으로써 교육환경의 질적인 개선과 더불어 유아의 건강하고 건전한 심신의 발달과 능률적인 조기교육 효과를 이룰 수 있도록 하고, 더 나아가서는 사회적·문화적 발전에 기여하고자 하는데 그 목적을 두었다. 본 논문의 진행과정 및 디자인 특징을 요약하면 다음과 같다. 제Ⅰ장에서는, 문제제기와 더불어 연구의 목적을 밝히고 연구대상 및 범위를 설정하였으며 연구의 진행과정과 디자인 방법을 체계화 하였다. 제Ⅱ장에서는, 유치원 환경에 관련되는 기존의 문헌과 자료를 고찰함으로써 본 연구를 위한 기본자료를 수집하고 이론적 고찰에 의하여 교육환경의 개념과 유치원 환경의 특성을 파악하였다. 또한 유아기의 성장발달 단계에서 나타나는 특성과 유치원의 교육구조 및 교육활동 그리고 유치원 건물에서 요구되는 물리적·심리적 환경여건 등을 조사·분석하여 합리적인 교육환경의 디자인 방향을 모색하였다. 제Ⅲ장에서는, 지금까지 이루어져 왔던 유치원 환경의 실체를 파악하기 위하여 현황을 조사·분석하였다. 분석 방법으로는 현 문교부 통계 연보에 나타난 교육현황과 현장조사를 토대로 교육활동과 유아의 생활을 저해하는 문제요인을 찾는 방식을 취하였다. 제Ⅳ장에서는, 조사된 기존의 문헌 및 자료와 현황분석 결과 도출된 문제점을 기초로 하여 종합 구체화 시킴으로써 유치원 환경디자인의 개념적 틀을 정립하고 디자인 과정을 체계화 시켜나갔다. 제Ⅴ장에서는 이러한 디자인 과정을 통하여 얻은 결과로서 유치원 환경의 질적 향상과 목적에 따른 합리적인 유치원 환경의 造形的 모델을 제시하였다. 제Ⅵ장에서는, 유치원 환경 개선을 위한 디자인 과정을 통하여 얻은 결과로써 유치원의 교육환경은 유아에 대한 영향이 총체적이고 그것에 의해서 제시되는 다양한 문제는 상호 관련되어 있으므로 문제해결은 교육 환경의 시스템내에서 유아와 교육 환경에 대한 질서에 의하여 그 극복이 가능할 것이라 생각된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE