View : 373 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李美永-
dc.creator李美永-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000030182-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175934-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030182-
dc.description.abstractA child is always learning in every moment of life, so he is affected by his environments and is grown up with the development of mental abilities, including sensory ability. At an infant's period, his visual sensory dosen't develop fully. But his ability of perception and sonsibility improve more and more through his sensory and perceptive training period. Then he can express his experience of his environments. A visual experience formed by a visual environment. Being an important source of information or intelligence and an essential element of imagination, and important medium to make an intelligence perfect. A visual experience plays an significant role. Pre-school child rapidly grows physically and mentally, so they need a visual experience as an important part of his growth. A decorative poster is material for a visual experience and based on an emotional development. And it stimulates child's ability of perception, of language, of thought, of imagination, and of memory. So I have researched child's Psychological environment and his. process of growth, in the first chapter. In the second chapter I have studied the importance of visual environment by examination of child's process of development. In the third chapter I have examined of effect of illustration on a child centered on the letter which is the main structure of decorative poster in this visual circumstance. And by making a letter illustration as a way of making decorrativ poster for the child's intellectual development, I try to help the child made him to be developed in the fields such as perception, language, imagination, thought and memory and I am willing to help him get an easy and right way of learning letters.;어린이는 生活하는 매순간마다 학습하고 있으므로 環境에 많은 영향을 받으며 知覺能力을 포함한 정신능력의 發達을 중심으로 성장하고 있다. 幼兒期(early childhood)의 시야가 파악되지 않은 시기부터 感覺知覺등의 훈련을 시작하여 어느시기에 知覺이 생기게 되고 그에 따른 環境으로 부터의 經驗에 의해 표현으로도 나타나게 된다. 이러한 時期의 視覺環境을 통한 視覺經驗은 정보나 知識의 자원이 되며,想像의 소재가 되고, 知的能力의 가장 중요한 통로가 되는 것으로서 視覺經驗은 중요한 意味를 지니는 것이라 볼 수 있다. 학령 전 어린이는 정신적, 신체적 發達이 빠르므로 그들의 성장을 이끌어 갈 만큼의 시각경험을 필요로 하게 되는데 이 시각경험으로서의 장식용 포스터는 어린이의 정서적 발달단계의 기초로서 知覺, 言語, 思考, 想像, 記憶을 자극시키므로 어린이의 성장과 발달에 중요한 部分을 차지하고 있다. 本 論文은 Ⅱ章에서는 幼兒의 發達過程을 통하여 視覺環境의 중요성을 다루었으며 Ⅲ章에서는 이러한 視覺環境 속에서 장식포스터를 매체로 한 文字 중심의 일러스트레이션이 幼兒에게 미치는 영향을 살펴 보았으며 유아의 知的發達을 위한 장식포스터를 매체로 文字 일러스트레이션을 제작하므로써 유아에게 知覺·言語·想像·恩考·記憶을 개발하는 感覺을 높여 줌과 동시에 보다 쉽고 올바른 文字習得 過程에 도움을 주고자 한다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究目的 = 2 B. 硏究範圍 및 方法 = 2 Ⅱ. 幼兒의 成長發達과 視覺環境 = 4 A. 幼兒의 成長發達段階 = 4 가. 身體的 發達 = 4 나. 心理的 發達 = 7 B. 幼兒의 成장發達에 있어서 視覺環境의 영향 = 28 Ⅲ. 幼兒의 視覺環境으로서의 포스터 = 34 A. 幼兒의 視覺環境으로서의 포스터 표현의 특징 = 34 B. 幼兒用 포스터에 있어 文字Illustration의 표현가능성 = 39 Ⅳ. 작품제안 = 44 A. 작품계획과 내용 = 44 B. 기대효과 = 51 Ⅴ. 결론 = 52 參考文獻 = 53 ABSTRACT = 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1917675 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject유아-
dc.subject지적발달-
dc.subjectDecoration poster-
dc.subject문학 일러스트레이션-
dc.title幼兒의 知的發達을 위한 Decoration poster-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle文學 Illustration 中心에 관한 연구-
dc.title.translated(A) Decoration Poster for a Child's Intellectual Development : Research about letter Illustration-
dc.format.page57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공-
dc.date.awarded1985. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE