View : 931 Download: 0

韓國敎材映畵의 製作 및 活用에 관한 硏究

Title
韓國敎材映畵의 製作 및 活用에 관한 硏究
Other Titles
(A) Survey on the Present Status of Production & Utilization of Instructional Films in Korea
Authors
文敬愛
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 교육학전공시청각교육분야
Keywords
한국교재영화교육학시청각
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Ⅰ. 序論 敎材映畵는 敎育通信의 媒體로써 敎授日學習 過程에서 적절히 使用 된다면 敎育의 效果를 기할 수 있다. 이미 1920年代 초반부터 映畵라는 媒體를 敎育에 利用하기 始作한 美國에서는 映畵의 敎育的 價値에 對한 硏究도 많고 活用도 活潑하다. 그러나 現在 우리나라는 그렇지 못한 상태에 있다. 本 硏究의 目的은 이러한 우리나라의 敎材映畵에 대한 製作 및 活用의 實態를 把握 調査硏究하여 敎育의 效率化에 이바지 하는데 있다. 本 硏究에서 밝히려는 問題는 다음과 같다. 1. 現在 우리나라의 敎材映畵 製作은 어떠한 실정에 있는가? 2. 우리나라 敎師들의 敎材映畵에 대한 認識과 活用現況은 어떠한가? 3. 우리나라에 있어서 敎材映畵를 開發 시키기 위해서는 어떻게 해야 할 것인가? 위와 같은 問題를 해결하기 위하여 문헌연구와 질문지 조사연구 方法을 택했다. Ⅱ. 本論 A. 製作·普及 現況 우리나라에서 敎材映畵를 製作·普及하고 있는 곳은 정부산하단체인 한국교육개발원과 정부기관인 중앙교육연구원, 각 시도교육연구원, 문화공보부 등이 있으며 상업적으로 공급하고 있는 곳은 과학교구공사, 한국생산성본부, 기타 민간 영화제작사를 들 수 있다, 또한 교육기관 자체 내에서 제작하여 활용하는 곳으로 이화여자대학교 시청각교육연구원, 서울대 학교의 I.M.C. 등이 있다. 정부의 여러 교육기관과 학교 교육기관에서는 연 평균 1~2편 정도 製作하고 있으며 商業的으로 供給하는 기타 민간 영화제작사의 경우 수지타산이 맞지 않는 關計로 사실상 製作이 중지되고 있는 실정이다. B. 敎材映畵의 보유·대출 現況 우리나라에서 敎材映畵의 보유량이 가장 많은 중앙교육연구원의 보유랑이 1600권 정도이며 서울시 교육연구원은 200권 정도 밖에 되지 않는다. 그 중 대부분이 16mm 영화로 8mm 교재영화는 거의 없거나 취급하지 않고 있다. 또한 오래되어 밝은 영화가 않은 관계로 使用에 불편하다. 교과별 보유량은 반공·도덕이나 과학분야의 교재영화외 양은 많은 편이나 국어·외국어·수학 분야의 映畵는 거의 없다. 대출 현황은 학생수의 增加로 볼때, 매년 줄고 있다고 할 수 있다. C. 敎材映畵의 活用現況 질문지 조사 結果에 의하면 應答者의 46.1%만이 映畵를 수업에 利用하는 것으로 나타났으며 연 평균 5편미만의 이용이 전체의 87.7%를 차지하므로 활용은 저조하다고 볼 수 있다. 과목별 活用率은 科學 分野가 74.3%로 가장 높고 국어·수학 分野는 각가 30%, 27.3%로 낮다. 그리고 視廳覺敎育에 대한 敎育을 받은 敎師가 그렇지 않은 敎師 보다 더 많이 使用하는 것으로 나타났다. 대부분의 敎師가 授業前의 시사나 토론은 하고 있으나 평가표 작성은 하지 않고 있으며, 교과과정에 영화사용의 計劃이 세워져 있지 못하다. 그러나 많은 敎師들이 敎材映畵의 效果를 인정하고 있으므로 물리적, 경제적 여건이 좋아지고, 敎材映畵의 數量이 늘고, 대출 절차 등이 간소화 되면 그 活用은 늘어날 것으로 보인다. Ⅲ. 結論 우리나라 敎材映畵의 製作 및 活用을 爲하여 다음과 같은 提言을 한다. 1. 大量의 敎材映畵의 製作 및 普及을 위하여 일관성 있는 장기적인 計劃이 政府의 뒷받침으로 이루어져야 한다. 2. 교과과정 전문가와 영화제작자, 일선교사가 協力하여 우리의 실정에 맞는 質 좋은 敎材映畵를 型作하도록 해야 한다. 3. 각종 學校의 영사시설 및 기재를 재 점검하고 充分한 기·교재를 確保하기 위한 國家의 지원이 있어야 한다. 4. Film Library의 효율적인 運營을 爲한 國家의 지원이 있어야 한다. 5. 교재영화의 目錄과 敎師用 指導書의 유통과정을 넓히고 빠르게 하도록 할 것이다. 6. 모든 敎育機關에서는 시청각교육 전담교사를 두어 一般 敎師에게 敎授媒體의 活用에 대한 知識을 普及하도록 해야한다.;Ⅰ. The purpose of this study Providing that instructional films are properly utilized as a media of educational communication in the process of teaching and learning, the effect of education is to be increased. Motion pictures have been already used as a instructional media in U.S.A. since early 1020s, so many a research on the effectiveness of the instructional films have been performed, and they are produced and utilized widely and actively nowadays. It is very unfortunate for us to point out that instructional films have not made great development in Korea now a day. The purpose of this study is to analyse the current situation on the production and utilization of instructional films in Korea and to provide the basic principles and to suggest some ideas on how to solve them. The problems to be solved through the study were stated as follows; 1. What are the current situation of instructional films production in Korea? 2. What are the recognition of school teachers upon the instructional films and their current utilization? 3. What should be done to further the development and distribution of instructional films in Korea? Both the study of literature on this subject and the self-rating Questionnaire method are used for this study. Ⅱ. The alnalysis of the survey results A. Current situation on the production and distribution of instructional films. There are three kinds of institutes that produce and distribute the instructional films in Korea. The government-affiliated are K.E.D.I.(Korea Education Development Institute), N.E.I.(National Education Institute), municipal Education Institute, and ministry of Culture and Public Information. Science Equipment Corporation, Korea Productivity Center and private film producers are selling films commercially. University-affiliated Centers are those of Ewha Womans University's Audio-Visual Center and Seoul National University's I.M.C.. Those institutes affiliated to Educational Institutes and Universities can produce merely one or two titles of instructional films annualy and those commercial film producers can not produce films recently because of their financial problems. B. Current situation on the Possession and Loan of instructional films Even N.E.I. that is known to have the highist numbers of instructional films in Korea has no more than 1600 titles and Seoul municipal Education Institute has about 200 titles. There are a few 8mm films and most of those films are 16mm films. Many of those are aged and difficult to use. According to the subjects, there are many films about Science but films about Korean Language, Foreign Language and Mathematics are very few. In contrast to increased numbers of student, the number of loan of films are decreasing. C. Current Situation on the Utilization of Instructional Films The survey revealed that only 46.1% of the respon dents could utilize instructional films, and 87.7% of them could utilize not more than five titles in a year. Which means most of teachers hardly used instructional films in the process of learning and teaching. The frequency rate of utilization is 74.3% in Science Subject, 30% in Korean Language and 27.3% in mathematics. The group of teachers who got teacher's training on Audiovisual Education appeared to show higher degrees of utilization than those had not. It is revealed by this survey that most of teachers had preview and discussion with her students but did not draw up the evaluation files. Because most of teachers recognize the effectiveness of instructional films, it might be expected that the more the instructional films, the better the financial condition, the more simplified the loan procedure, the higher the rate of utilization. Ⅲ. Suggestions In view of the above, the problems to be solved in the future can be suggested as follows; 1. In order to improve the production and utilization of instructional films, constant and long-termed project should be established. 2. Adequate instructional films fit for our curriculum should be produced by the cooperative efforts of curriculum specialists, film producers and teachers. 3. Motion Picture Projection Equipment & Facilities are to be furnished in as good condition as possible, and to be supported. 4. Film Libravy Systems are to be established for the effective management. 5. The instructional films catalogue and teacher's guide are to be distributed widely and fastly. 6. All educational institutes should have the audiovisual specialist, by whom information for the utilization of instructional media is to be given to utilizers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 시청각교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE