View : 491 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author尹明姬.-
dc.creator尹明姬.-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.issued1980-
dc.identifier.otherOAK-000000032274-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175915-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000032274-
dc.description.abstract本 硏究의 目的은 우리나라 國民學校의 體育敎育目標와 日本, 自由中國, 面獨, 美國, 英國, 그리스 등의 國民學校 體育敎育目標와의 比較分析을 通하여 그 特徵, 共通點, 差異點을 밝혀 장차 보다 發展的인 體育敎育目標의 設定을 위한 基礎資料를 얻으려는데 있다. 硏究의 方法으로는 文獻硏究를 通하여 體育目標設定의 理論的 背景을 構成하였으며 各國의 國民學校 體育敎育 目標를 蒐集하여 다음과 같은 基準에 依하여 比較分析 하였다. (1) 目標의 陳述用語에 依한 分析 (2) Bloom의 分類基準에 依한 分析 (3) Bucher의 分類基準에 依한 分析 硏究의 結果를 要約해 보면 1. 진술용어에 依한 分析에 依하면 各國에서 陳述하고 있는 用語數가 韓國이 18, 自由中國이 16, 日本과 그리스가 各各 7, 西獨과 美國이 各各 6, 英國이 5이다. 各國에서는 自己 나라만의 特色있는 用語로 獨特하게 陳述하고 있다. 2. Bloom의 分類基準에 따른 分析에 依하면 領域別 陳逑의 分布가 情意的 領域이 35, 心理運動的 領域이 19, 知的 領域이 11로 나타났는데 韓國과 自由中國에서는 情意的 領域이나 社會的 發達에 치중되어 있는 反面 나머지 5個國에서는 3領域에 比較的 고르게 陳述하고 있다. 3. Buoher의 分類基準에 따른 分析에 依하면 領域別 用語 陳述의 分布가 社會的 發達이 35, 運動技能發達이 13, 知的 發達이 11,身體的 發達이 6으로 나타나 있고 韓國과 自由中國에서는 社會的 發達에 强調點을 두고 많은 用語를 陳述하고 있는 反面 나머지 5個國에서는 4領域에 걸쳐 比較的 고르게 陳述하고 있다. 4. 韓國과 日本과의 比較分析에 依하면 韓國에서는 情意的 領域이나 社會的 發達에 置重되어 있는 反面 日本은 各 領域에 고르게 陳述하고 있다. 5. 韓國과 自由中國과의 比較分析에 依하면 두 나라에서 陳述하고 있는 用語數는 6個國 중에서 가장 많으나 共通的인 用語는 적은 편이며 두 나라가 다같이 情意的 領域과 社會的 發達에 置重되어 있다. 6. 韓國과 西獨과의 比較分析에 依하면 西獨에서 陳述되고 있는 6個의 用語 중에서 5個가 韓國과 共通點이 있다. 7. 韓國과 美國과의 比較分析에 依하면 美國의 6用語 중에 3 用語가 韓國과 共通點이 있고 美國은 知的 領域에 3用語가 集中 되고 있다. 8. 韓國과 英國과의 比較分析에 依하면 두 나라에서 陳述하고 있는 用語數는 가장 큰 差를 나타내고 있으며 韓國은 情意的 領域이나 社會的 發達에 치중되어 있는 反面 英國은 가장 적은 數의 用語로 各 領域에 고르게 陳述하고 있다. 9. 韓國과 그리스와의 比較分析에 依하면 두 나라에서 陳述하고 있는 共通的인 用語는 하나 뿐이며 韓國은 韓國的인 獨特한 많은 用語를 陳述하고 있고 그리스는 各 領域에 고르게 陳述하고 있다.;The purpose of this study is to obtain and to analyze tha basic materials for the development of physical education objectives. Specifically, comparative analysis is made to determine differences and characteristics of physical education objectives of elementary schools in various countries. The countries sampled for this study include Korea, the United States, Japan, China (Taiwan), West Germany, England, and Greece. As of the method of study, the information and data for the study are collected through the review of literature available. The data gathered are analyzed and itemized with following criteria : 1. Analysis based on the content of objectives, 2. Analysis based on areas of objedtives classified by Bloom, 3. Analysis based on areas of objectives classified by Bucher. The results and findings of the study are as followings : 1. In case of the content of the objectives, the number of concepts used varies by each country as show in Table 1. 2. In the areas of objectives classified by Bloom, the emphasis in domains of the objectives of all countries are unbalanced in which affective domain shows 35, psychomotor domain, 19, cognitive domain 11. The emphasis of the domains by each country differs as shown in Table 2. 3. In Bucher's classification, each country emphasize differently in the sub-areas of the objectives as shown in Table 3 according to their own needs and characteritics. 4. In the comparative analysis of Korea and Japan, affective domain and social development are emphasized, however on the contrary Japan states smoothly to every field. 5. In comparing Korea and China (Taiwan), the numbers using by both countries are much higher than any other remain countries. However, less words use commonly. Both countries emphasize on the affective and social development domains. 6. In comparing Korea and West Germany, eighteen words are used in Korea, while six words are used in West Germany. 7. In comparing Korea and the United States, the total number of words in objectives used by Korea and the United States are and restectively. Cognitive domain are emphasized in the United States. 8. In comparing Korea and England, Korea uses eighteen words (concepts) of objectives, while England uses only five words. Affective and social domains are emphasized in Korea, while three areas are equally stressed in England. 9. In comparing Korea and Greece, only one concept(word) of the objectives is commonly used by both countries. It indicates that each country developed their own objectives based on their special characteristics and philosophy.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = vi Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法 = 2 C. 硏究의 制限点 = 3 Ⅱ. 理論的 背景 = 4 A. 敎育目標의 本質 = 4 1. 敎育目標의 意味와 그 設定의 重要性 = 4 2. 敎育目標 設定의 妥當性과 基準 = 6 B. 體育의 性格 = 9 1. 體育의 意味 = 9 2. 體育의 目標 = 11 Ⅲ. 各國의 國民學校 體育科 敎育目標의 分析 = 16 A. 目標의 陳述用語에 依한 分析 = 16 B. Bloom의 分類基準에 依한 分析 = 18 C. Bucher의 分類基準에 依한 分析 = 20 Ⅳ. 韓國과 各國과의 國民學校 體育科 敎育目標 比較分析 = 22 A. 韓國과 各國과의 目標 比較分析 = 22 1. 目標의 陳述用語에 依한 比較分析 = 23 2. Bloom의 分類基準에 依한 比較分析 = 25 3. Bucher의 分類基準에 依한 比較分析 = 27 Ⅴ. 要約 및 結論 = 29 參考文獻 = 33 附錄 = 36 ABSRTACT = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1597418 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject체육과-
dc.subject교육목표-
dc.subject학교교육-
dc.title各國의 國民學校 體育科 敎育目標 比較分析-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) comparative analysis of objectives of physical education in elementary schools in various countries-
dc.format.page46 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded1980. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE