View : 715 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author여혜선-
dc.creator여혜선-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000030910-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175776-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030910-
dc.description.abstractEvery child has a right to be blessed with the best education and environment which are needed for the desirable growth and development, and to enjoy a happy life. Recently. in Korea likewise, paralelled with the economic growth. general interests and facilities for social well beiag are being increased. This social interest has brnught forth a great change to the educational environment for the children of next genera tion. Especially, when concerned about the handicapped children. it should be pointed that appropriate and beneficial well-being facilities and educational environments, which may most well coincide with their special conditions, must be provided. The handicapped children suffer from more difficulties in learning. when social and emotional problems are added to the physical impediments. And, when the problems unsolved in their developmental stages are deeply impressed to their innerpersonlity so aroused their misconducts will make them antisocial people. Thus. there emerges a necessity that such social environment that may solve the problems on the handicapped children and may lead them so as to be developed into normal, social members should be given to them. Upon thls issue, the study has focused the attention to the play-spaces of handicap-ped children in their special schools. The modes of their conducts in it were grasped, and the spatial elements that have to reflect their demands were seeked for to design a plyspace as the space of an abundant life.;모든 아동들은 바람직하게 성장·발달하고 행복한 인생을 누리는데 필요한 최선의 교육과 환경을 부여받을 권리가 있다. 최근들어 한국도 경제성장과 더불어 사회복지에 대한 관심과 시설이 늘어나고 있는 실정이다. 이러한 사회적 관심이 2세를 위한 교육환경에 많은 변화를 가져왔다. 특히 지적·신체적인 여러면에서 개인차가 큰 지체부자유아에게는 정상인과는 다른 사회적 서비스를 포함한 적절하고도 유익한 복지시설과 그들의 특수한 여건에 가장 부합되는 교육환경이 제공되어야 할 것이다. 지체부자유아들은 신체의 이상에 의하여 운동장애 및 지능, 언어, 시각, 청각장애등을 가지고 있으며 사회적·정서적인 문제등을 수반한 복잡하고 다양한 장애의 특성으로 인하여 학습상에 더욱 어려운 문제점을 가지게 된다. 이처럼 성장과정에서 해결되지 못한 문제점들이 환경과 상호작용하여 인격 내면에 크게 심화되고 그로 인한 행동은 가정과 지역사회에 물의를 일으키고 지체부자유아 개인으로서는 사회에 적응하지 못하는 반사회적 인간으로 전락하는 수도 있다. 이러한 특수아동의 문제를 해결하고 그들로 하여금 정상적인 사회의 일원으로 성장할 수 있도록 하는 사회적 환경이 주어져야 한다. 이러한 문제를 가지고 본 연구 논문에서는 신체적 능력의 제한적 특성을 교육을 통해 재활의 가능성을 갖을 수 있는 특수학교내 가장 소홀할 수 있으면서도 지체부자유아들을 위해선 가장 필요한 놀이공간에 대해 그들의 행위 유형을 파악하고 그들의 요구를 반영시켜야 할 공간적 요소를 찾아내어 풍요로운 생활 공간으로써의 놀이공간을 계획하고자 한다.-
dc.description.tableofcontents논문의 개요 = Ⅰ 1. 서론 = 1 연구목적 = 1 연구범위 = 2 연구방법 = 2 2. 지체부자유아를 위한 특수학교의 이론적 고찰 = 3 2.1 지체부자유아의 개념 = 3 2.1.1 지체부자유아의 정의 = 3 2.1.2 지체부자유아의 분류 = 3 2.1.3 지체부자유아의 특성 = 4 2.1.4 지체부자유아의 실태 = 15 2.2 지체부자유아를 위한 특수교육 = 16 2.2.1 특수교육의 정의 = 16 2.2.2 특수학교의 형태 = 17 2.2.3 국내 특수학교의 실태분석 = 18 2.2.4 특수학교의 공간요소별 분석 = 50 3. 지체부자유아를 위한 특수학교의 놀이공간 계획 = 65 3.1 지체부자유아를 위한 특수학교 놀이공간 = 65 3.1.1 놀이의 개념 및 정의 = 65 3.1.2 놀이공간의 필요성 = 65 3.1.3 놀이의 형태 및 시설 = 66 3.1.4 특수학교 놀이공간의 기본조건 및 구성 = 67 4. 지체부자유아를 위한 특수학교 놀이 공간 디자인(Design) = 68 4.1 계획의 개요 = 68 4.2 디자인 전개과정 = 69 4.2.1 배치계획 = 69 4.2.2 평면계획 = 73 4.2.3 입면계획 = 77 4.2.4 조명계획 = 77 4.2.5 색채계획 = 77 4.2.6 재료계획 = 77 4.2.7 가구 및 설비계획 = 79 5. 결론 = 83 참고문헌 = 84 ABSTRACT = 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5290158 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject지체부자유아-
dc.subject특수학교-
dc.subject놀이공간-
dc.subject디자인-
dc.title지체부자유아를 위한 특수학교 놀이실 계획 및 디자인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE DESIGN OF THE PLAY-SPACE IN THE SPECIAL SCHOOL FOR HANDICAPPED CHILDREN-
dc.format.pagevii, 86 p. : 삽도.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE