View : 590 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이은영-
dc.creator이은영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000030909-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175775-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030909-
dc.description.abstractModern fashion industry, which has been on the rise as a sense industry heading for personalism, tends to pursue not so much mass production as small quantity Production, but fashion desingers endeavor to create new ideas in order to go with the current of the times : they have formed the belt of consensus with the plastic arts in a way. The designers particularly introduced and applied the originality of paintings into the fabric and fashion designing so that the designers could realize new fashion design of drawing works. The quickening period of the new fashion design was early 20th century when various beauty sense of the public stimulated a fashion art to form. Paul Poritet and Sona Delaunay in that period provided a momentum for a new motif toward the new fashion design of drawing works. Their experimental attempts acted as an uterus of a new fashion industry and have continuously led other attempts. In this point of view I try to apply Kandinsky's unique art-construction into my works : his abstract paintings that were introduced through instrinsic necessity of human for the first time could seperate general objects into more details by abstract symbolling and liberation of colors. I endeavor to make his paintings which show an outstandingly free art work for the development of desing, and to prepare a momentur for a new discovery of fashion materials of modern design. I hope to not only develop a new fashion design suitable for the taste of grobal cultures but also present a possibility of textile and contruction with international competitive power.;현대 의상 산업은 개성화를 지향하는 감각 산업으로서 대두되어 대량 생산 보다는 다품종 소량 생산 지향으로 기울어 지고 있다. 이러한 시대적 욕구를 충족시키기 위한 창조과정으로서 디자이너들은 새로운 아이디어 창출을 위해 끊임없이 노력하고 있으며 그 한 가지방법으로, 조형예술과의 공감대를 형성 해나가고 있다. 특히 회화작품의 독창성을 직물 및 의상 디자인에 도입 응용함으로써 현실적 적합성을 갖춘 새로운 디자인 모색을 추구하게 된것이다. 이렇듯 회화 작품을 의상에 도입한 최초의 시기는 새로운 조형 예술 운등과 함께 대중의 다양한 미의식이 의상예술의 태동을 자극하였던 20세기초라고 할수있다. 그당시 의상계를 주도했던 뽈 뽀와레(PauL Poriet 1879~1944) 와 쏘냐 들로네 (Sonia Delaunay, 1885~1979)는 이러한 방법을 통해 새로운 모티브를 제공하는 계기를 마련하였다. 이러한 실험적 추구는 의상계에 모태가 되어 그 이후 꾸준히 이어져 근래에 와서 더욱 활발히 전개되고 있다. 이러한 관점에서 볼때 본 연구자의 작품에서는 내적 필연성에 의해 최초로 추상 작품을 발표한 칸딘스키(Kandinsky, 1866~1944)의 회화에서 비구상적 상징과 색채의 해방을 통해 대상을 분골시켰던 획기적인 구성을 응용하였다. 자유롭게 작품 세계를 펼쳤던 그의 작품을 디자인개발에 참여 시킴으로써 현대 의상 디자인 소재개발에기여하였고, 그리하여 세계적 문화 취향의 디자인을 개발하여 국제성을 지닐수 있는 텍스타일과 구성 새로운 가능성을 제시하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 1. 연구 목적 = 2 2. 연구 내용 = 3 Ⅱ. 회화와 의상 = 4 1. 회화를 의상에 도입한 역사적 기원 = 4 2. 회화를 응용한 의상 디자인 = 12 Ⅲ. 칸딘스키 연구 = 29 1. 칸딘스키의 예술의 전개과정 = 29 2. 작품분석을 통한 색채와 형태 = 34 Ⅳ. 작품 제작 = 41 1. 제작 배경 = 41 2. 작품 해설 = 43 Ⅴ. 결론 = 75 참고문헌 = 77 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent16238554 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject회화-
dc.subject현대 의상-
dc.subject칸딘스키-
dc.subject비구상 회화-
dc.title회화를 이용한 현대 의상-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle칸딘스키의 비구상 회화를 중심으로-
dc.title.translatedMODERN FASHION BY UTILIZING PAINTINGS-
dc.format.pageix, 80 p. : 도판(일부채색).-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE