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dc.contributor.author전소영-
dc.creator전소영-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000030415-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175723-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030415-
dc.description.abstractThis study is planned, in order to find the method which activates the goods-planning of woman ready-made clothes in the future. Thus, the present situation of goods-planning in our women ready-made clothes industries is analyzed for this study'. In our country, women ready-made clothes was started substancially in the middle of 1970 year. Observing the situation of this time, our industries were the production base of other countries. And those want to make inroads into the domestic markets with the technique accumulated. The methods of goods-planning imitated foreign methods at this time. These methods continued without problems in the domestic markets for a long time. But these imitative methods must be re-examined to the bottom, around 1983 year, because of various change factors. The change factors are as follows : 1. The improvement of real income by economic development. 2. The improvement of clothes life's level by the active infleunce of foreign brand. 3. The necessity of various clothes in the life environment by leisure boom and the suspension of traffic's removal. 4. The subdivision of markets by the self-control of school uniform. 5. The development of self-consciousness by the social advance of woman. 6. The development of color sense by the popularization of color T.V. 7. The development of fashion sense, by frequent dealings about it in the mass communication. But, the right goods-planning, according to the change of markets, that is, the change of consumer by above mentioned various factors, are not estabilished at the present. Therefore, the present situation of our woman ready-made clothes' planning is analyzed. Through this analysis, I understand problems and find the method which activates the goods-planning in the future. The results are as follows; 1. The strentening of materials planning power. 2. The strentening of information collection and it's application power. 3. The strentening of goods composition power. (planning and sale part) 4. The subdivable planning. 5. The reduction of primary main production, and the strentening of supplement and repeat production. 6. The decision of appropriate quantity. 7.The circulation of effective quantity. 8. The strentening of competitive power, as a shop. These problems must be solved beforehand, and the goods-planning must be estabilished, through the smooth circulation and the close co-operation of planning and sale.;본 논문은 우리나라 여성기성복 업계의 상품기획 현황을 조사, 분석하여 향후 여성기성복 상품기획의 활성화방안을 모색하기위한 기초자료로 시도한 것이다. 우리나라 여성기성복의 실질적인 시작은 1970년대 중반부터이다. 그동안의 외국 생산기지역할을 담당하면서 축적된 기술을 바탕으로 내수시장을 표적대상으로 한 것이며, 외국의 상품기획방법을 그대로 답습하는 형태였다. 이러한 상품기획 방법이 내수시장에 별 의의없이 받아들여졌었다. 그러나 1983년경을 기점으로, 지금까지 답습적인 상품기획 방법에 대한 재검토의 필요성이 부각되었다. 상품기획에 대한 변화요인은 여러가지 측면에서 볼 수 있다. 경제성장에 의한 실질소득의 향상, 활발한 외국 브랜드 도입의 영향으로 인한 의생활 수준향상, 통금해제 및 레져붐에 의한 다양한 생활장면에 필요한 의복의 대두, 교복 자율화에 의한 자의식 향상, 컬러 TV 보급에 따른 색에 대한 감각향상, 매스컴에 의한 패션의 취급이 빈번해짐에 따른 패션감각의 향상 등 다양한 요인에 의한 시장변화, 즉, 소비자 변화에 대해서 적절한 상품기획으로 대처하지못했던 점이 근본적인 원인이다. 이러한 현실적인 배경에서, 우리나라 여성기성복 상품기획의 현황을 조사, 분석하여 문제점을 파악하고, 향후 상품기획의 활성화 방안을 연구해 본 결과, 1 . 소재 기획력 2 . 정보수집 및 활용능력 3 . 상품구성력 4 . 상품 세분화기획 5 . 1차 메인생산(main production)을 감소시키고, 보완생산 및 리피트 생산 6 . 수량 결정 7 . 물량교류 8 . 점포 경쟁력 강화의 문제점이 선결되어야 하겠으며, 기획과 판매의 원활한 교류와 긴밀한 협조하에서 상품기획이 이루어져야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구방법 및 절차 = 1 C. 문제의 진술 = 2 D. 연구의 범위 = 3 Ⅱ. 상품기획의 이론적 고찰 및 관련연구 = 4 A. 상품기획의 정의 = 4 B. 상품기획의 조직 = 6 C. 상품기획의 과정 = 8 D. 여성기성복의 역사 = 29 Ⅲ. 국내 상품기획 현황 = 31 A. 의류시장의 규모 = 31 B. 의복 분위기별 현황 = 32 C. 업태별 현황 및 향후전망 = 34 Ⅳ. 연구자료의 분석 = 35 A. 조사대상 = 35 B. 기획 부문 = 36 C. 생산부문 = 47 D. 유통ㆍ판매 부문 = 51 Ⅴ. 결론 및 논의 = 57 A. 국내 상품기획의 문제점 = 57 B. 해결 방안 = 58 참고문헌 = 75 부록 = 77 ABSTRACT = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2528549 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject기성복-
dc.subject상품기획-
dc.subject여성기성복-
dc.subject의복-
dc.title기성복 상품기획 실태에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle여성 기성복을 중심으로-
dc.title.translated(A) study on the goods planning of woman ready made clothes-
dc.format.page98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1986. 8-
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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