View : 689 Download: 0

山水의 審美的 再構成

Title
山水의 審美的 再構成
Other Titles
(THE) AESTHETIC RECOMPOSITION OF MONUNTAINS AND WATERS
Authors
李慶淑
Issue Date
1983
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과염색디자인전공
Keywords
산수심미재구성자연염색디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
美術이란 作家의 感情이나 뜻을 造形的으로 나타내는 藝術로서 모든 藝術의 形象이 그 表現에서 비롯하느니 만큼, 藝術에서도 역시 어떻게 표현하느냐가 무엇보다도 重要하다. 人間에게는 自然을 表出하고자 하는 欲望이 있으며 特히 美의 本質을 다루는 藝術家에 있어서는 무엇인가를 表現해야만 하는 欲求가 있는 것이다. 美術이란 藝術形式이 形成된이래 東面古今을 통한 時代와 造形觀에 따라 그 나름대로의 表現方法과 浴式은 多樣하고 自然의 神秘는 造形活動에 있어서 憶憬의 對象이 되어 왔다. 特히 現代美術은 作家自身의 內的世界의 表現을 위한 造形的 追求이다. 本 硏究는 "山水의 審美的 再構成"이라는 主題로 自然의 심오한 아름다움을 主觀에 따라 단순화한 形態를 染色을 通해 表現하려는데 目的을 두고 있다. 이러한 目的을 위해 理論的 背景으로는 自然과 藝術. 自然과 風景畵, 自然形의 變形, 東西洋의 自然觀등에 관하여 文獻을 통해 고찰하였고, 이 理論的 背景을 토대로 하여 실제작품 6개를 제작 분석함으로서 다음과 같은 結論을 얻었다. 첫째, 東西洋이 상반된 自然觀 즉 自然에 對한 조화와 도전을 그 內容으로 하고 있을지라도 동시에 그것은 自然에로의 끊임없는 관심과 열정을 기반으로 하여 시작된다. 인간의 조형의지에 따라 自然은 여러가지 方法으로 表現될 수 있었다. 둘째, 제작과정에 있어서 구체적인 자연풍경을 대상으로 자연의 다양한 변화와 심오함을 나타내기 위해 자연의 이미지를 요소로 형성하는데 적절한 소재였다고 생각이 든다. 셋째, 自然의 審美的 變化를 나타내기 위해 반복적인 배색을 하였지만 다른 물감의 표현에 비해 염색물감의 특성이 있기 때문에 대담하게 표현되지 못했다. 자연이 가지고 있는 보다 심오한 자연경관을 깊이있게 연구하며 대담하고 여유있는 공간성과 상징적 표현을 위해 더욱 연구해 나가려 한다.;Arts is the art that the artist expresses his feelings and intentions formatively. The most important thing in arts also is the method of expression as much as all the art is showed by images. Human beings has the desire to depict the nature. Peculiarly, Artists treating the essence of beauties has the desire to express something. All arts works through orient-occident used to express various methods and formats of expression in accordance to changes of the age and formative view, but the mystery of natures is still the thing of longings in formative activity. Furthmore, modern arts is a formative pursult for expressions of artist's inside world. The purpose of this thesis is to express simplified aspects from a profound beauty of the nature through dyeing crafts by a subjective thought. To achieve this purpose studied natures and arts, natures and landscapes and transformations of nature styles through the book of orient-occident on nature views. From the making and analysis of six real works, the following conclusion was reached. First, Although orient-occident may express incompatible nature views, a harmony and challenge of nature, it begin from the basis of incessant interests and vigors on nature simultaneously. Hence, according to a formative will of man, the nature was able to be expressed by a various method. Second, in production procedure, to express various changes and profundities of nature by a concrete landscape is suited for the composition of nature images. Third, I hope to represent a aesthetic change of the nature by a continuous color, but it can't be express boldly because of the characteristics of dyeing colors. I tried to express the space and symbol in the way of dare and depth by a deep research of profound landscapes, but the works lacked somewhat in depth. By this study, I came to know a formative theory and dyeing characteristics, for the future, it became to a good chance that I could study continuely. Therefore I am going to continue the research for a profound development of dyeing crafts.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE