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日帝時代 無敎會主義 信仰運動에 관한 一考察

Title
日帝時代 無敎會主義 信仰運動에 관한 一考察
Other Titles
(THE) KOREAN NON-CHURCH MOVEMENT IN THE COLONIAL PERIOD AND "SEONG SEO CHO SUN"
Authors
金順玉
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
일제시대무교회주의신앙운동성서조선
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
韓國 無敎會主義 信仰運動은 3·1運動 직후 日本 東京에 유학갔던 朝鮮人 유학생 金敎臣, 咸錫憲, 宋斗用, 鄭相勳, 柳錫東, 湯仁性 등 6人에 의하여 시작되었다. 이들은, 不敬事件이후 갈 교회가 없어 無敎會를 주창했던 일본의 무교회주의 創導者 內村鑑三의 성서강의에 참석하여 참믿음이 애국이라는 기독교신앙을 배우게 되었다. 그들은 1927년 이후 귀국하여 주로 敎職에 몸담으면서 聖書硏究會를 시작하고 이 신앙의 전파를 위해 「聖書朝鮮」을 同人誌로 발행하였다. 聖書硏究會는 일반 교회의 예배에 해당하는 것으로 성경연구를 주된 목적으로 하는 학구적인 성격을 띄운 모임으로 주로 당시 지식층을 중심으로 전파되었다. 일제식민지하의 조국 조선을 위하여 성서를 조선에 전하기 위해 붙여진 이름이 「聖書朝鮮」이었다. 그러므로 「聖書朝鮮」은 이들이 전하려던 기독교, 즉 無敎會信仰의 전파가 그 目的이었다. 이들의 無敎會信仰이란 기독교 그 자체이다. 로마 캐톨릭이 교권화하고 부패하였을 때 나온 것이 루터의 宗敎改革이듯이 당시의 교회가 기독교의 본질과 거리가 멀다고 느껴 다시 개혁이 필요하다는 것이었다. 당시 교회는 춘원 李光洙도 지적하였듯이 교회는 계급화하고 敎會至上主義에 빠져 있었으며 敎役者들은 무식했고 미신적인 신앙형태가 만연되었으며 선교사에게 신앙적으로 경제적으로 의존하고 무비판적으로 숭배하는 분위기가 있었다. 무교회신앙은 이런 기독교를 비판공격하고 선교사에게서 독립하여 자립적인 民族敎會의 형성을 주장했다. 또한 朝鮮人이라는 강한 민족의식의 동기에서 조선적 기독교를 주장하여 새로운 조선인을 배출하려 했던 관계로 기독교 신앙을 통해서 본 民族地理觀과 歷史觀을 「堅書朝鮮」에 게재하여 민족정신을 심으려 하였다. 그 代表的인 예가 金敎臣의 "朝鮮地理小考"와 咸錫憲의 "聖書的 立場에서 본 朝鮮歷史"였다. 이처럼 韓國 無敎會 信仰運動은 안으로는 한국교회와 대립하였으며 밖으로는 조선 총독부와 싸웠다. 한국 교회의 개혁을 위한 비판과 공격은 1937년 이후 일본 제국주의가 민족말살정책으로 한국교회에게 신사참배 및 동방요배등을 강요하는 등 탄압을 가하자 한국교회에 대한 일체의 비판과 공격을 중지하고 한국교회와 협력하면서 그들의 운동을 전개하였다. 「聖書朝鮮」은 순수종교잡지여서 일제에 대해 정면으로 도전하는 글을 실을 수 없었으나 金敎臣은 은유적이고 비유적인 방법으로 민족정신을 고취시켰다. 그러나 조선총독부의 엄격한 원고정열로 삭제와 휴간등을 거듭하다가 1942년 3월 「聖書朝鮮」 158호의 권두문 "弔蛙"라는 글이 직접적인 발단이 되어 聖書朝鮮事件이 발생하였다. 모든 동지와 誌友들이 검거되고 「聖書朝鮮」 舊號가 모두 압수되었으며 主筆 金敎臣을 비롯한 12인이 투옥되었고 「聖書朝鮮」은 강제 폐간되므로서 일단락되었다. 그러므로 韓國 無敎會 信仰運動은 조선을 성서의 진리위에 재건하여 조국의 독립에 이바지하고 독립후 조선을 이끌어 나갈 조선인을 육성하는 운동으로 일제의 민족말살정책에 근본적으로 대항한 정신적인 민족운동이라고 할 수 있다.;This is a historical research on the Korean Non-church Movement in the Colonial period and its religious magazine, "Seong Seo Cho Seon". The Korean Non-church Movement was began just after the 1919 Independence Movement by six Korean students having studied in Tokyo-Kim Gyo Sin, Ham Seog Heon, Song Doo Yong, Jeong Sang Hoon, Ryu Seong Dong Yang In Seong. They took part in the lecture of the Bible by Uchimura, the originator of Japanese Non-church Movement and learned Christianity and that true belief is patriotism. They had returned home after 1927 and taught students, organized "Bible Study Group", and issued a religious magazine, "Seong Seo Cho Seon". "Bible Study Group" was group mainly for studying the Bible and was composed of the intelectuals in those times. Evangelizing in Korea is the only work they can do for their country in the Colonial period. So, the magazine was named as "Seong Seo Cho Seon". They studied the Bible for their country, chosen and their study was published in "Seong Seo Cho Seon". Therefore, the purpose of "Seong Seo Cho Seon" was to evangelize Non-church Movement. The Non-church Movement was the pure Christianity. As the reformation was caused when Roman Catholicism was reduced to corruption and ecelesiastical authority, the church in those time was considered to need reforming because it was for from the nature of christianity. As Lee Kwang Soo indicated, the church in those times was classed and was reduced to the church-for-church principle. Religious workers were ignorant, superstitious, economically dependent on missionaries, and had blind worship. Non-church Movement criticized and attacked this christianity argued establishing national church independent of missionaries' domination. The six men tend to foster national spirit by publishing national view of history and geography in "Seong Seo Cho Seon" through religion for example, "Research of Cho Seon Geography" by Kim Gyo Sin and "Cho Seon History in View of the Bible". Also, "Han-geul" spelling was published in this magazine. Thus, the non-church group were internally against Korean church, and externally fought against the government-general. Its criticism against Korean church was not to establish a new sect, but to reform Korean church. But from 1937 Korean non-church group stopped its criticism and attack against Korean church and joined forces with it in order to fight against Japan Imperialism which enforced "Visiting a Place of Japanese Worship" and "Changing Korean Name to Japanese one". "Seong Seo Cho Seon" couldn't publish articles directly against Japan Imperialism because it was a pure religious magazine. But Kim Gyo Sin inspired national spirit metaphorically through the Bible. The magazine had repeated being suspended by Japanese strict inspection of manuscript. In March, 1942 the event of "Seong Seo Cho Seon" break out because of the opening article "Mourning frog" in Vol. 158 and participants, including Kim Gyo Sin, the chief editor, were imprisoned. Also all volumes of the magazine was consficated and at last the magazine was discontinued. Therefore, Non-church Movement tried to re-build Cho Seon on the truth of the Bible contribute to the nation's independence, and forster the elite to lead Cho Seon after independence. In conclusion Non-church Movement was the spiritual movement of the nation against Japanese couel polities suppressing our nation.
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