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토탈패션 브랜드 로고타입에 관한 연구

Title
토탈패션 브랜드 로고타입에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Total Fashion Brand Logotype
Authors
권해경
Issue Date
1989
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과광고디자인전공
Keywords
토탈패션브랜드로고타입광고디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
This was a research on the total fashion brand logotype. Meaningful fashion brand names and visually and phonetically pleasing logotypes can be important in portraying desirable product images for marketing as well as provide aesthetic value. In this thesis such logotypes will be designed according to cognitive semiotic and semantic theories, and gestalt psychology theories will be applied in the design of the logotypes. Chapter Ⅰ will discuss the background of this study. Fashion awareness in Korea is rapidly increasing. Unfortunately most of the brand names and logotypes used in the fashion industry were designed without firm theoretical grounding. In chapter Ⅱ the communicative aspects of fashion will be descussed from a marketing perspective. Chapter Ⅲ will analyze logotypes using tools from cognitive psychology, semiology, phonetic theories and Wittgensteinian philosophy. Chapter Ⅳ will provide structural analysis of brandnames used by Korean and foreign fashion industries. New brandnames will be designed along approaches graphic, phonetic and semantic aspects. The logotypes will mix English and Korean letterings. It is hoped that the logotypes designed systematically with firm theoretically groundings in this thesis will have both aesthetic value as well as marketing utility targeted at behavioral aspects of consumers.;연구자는 본 논문에서 토탈패션 브랜드 로고타입(Logotype)에 관한 연구를 다루었다. 패션에 대한 사회 전반적인 인식의 확산으로 그 중요성이 점차 부각되고 있으며 외국 브랜드 등의 도입과 국내 브랜드의 난무, 이들의 무조건적인 수용은 체계적인 진단이 필요한 것이 작금의 상황이다. 그러므로 연구의 목적은 현재 패션 브랜드에서 사용되는 로고타입의 현황을 파악하고 보다 나은 방향에로의 모색에 있다. Ⅱ장에서는 패션의 개념 분석과 커뮤니케이션 수단으로서의 위치를 파악하고 마아케팅 측면에서 다루었다. Ⅲ장에서는 언어로서의 로고타입으로 인지 심리학적, 기호학적, 철학적, 음성학적 입장에서의 연구로 이론적인 기초자료로 활용하고자 하였다. Ⅳ장에서는 브랜드 네임의 구조분석과 함께 전반적인 동향의 파악을 위해 우리나라를 비롯한 외국의 것과 비교하고 효율적인 전개를 위한 세가지 접근 방법을 통해 새로운 브랜드 네임을 창출하였다. 본 연구를 진행함에 있어 쟁점이 된 영문 표기는 선행연구 결과에 의해 영문과 한글의 상하조합을 위주로 하여 한글의 경우 주로 기존의 타입을 사용하였다. 결론적으로 패션은 초 감각적이어야 함에도 불구하고 소비자 행동과학에 기조한 논리를 가져야 하는 양면성, 즉 조형성이라는 예술적 측면과 판매라는 과학적 측면이 동시에 수용되어 보다 바람직한 방향에로의 접근이 시도되어야 할 것이다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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