View : 1509 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author엄소희 .-
dc.creator엄소희 .-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:30Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:30Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000030674-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175515-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030674-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate how punk fashion which is said to be original power as the source of idea by the opening of avantgarde modern clothes has influenced on the modern fashion. Punk in the latter half of the 70's is anti- fashion expressed for the young of working -class to rebel against the established generation. At first some of the fashion was pop- ularized by the young who imitated pop stars under the specific economy of Britain, and others with movement of hippie. Punk formed like these aimed at showing aggressiveness and displeasure. It really puts on aspects of civil destruction through expression such as mohican hair style, offensive make-up, violent image of accessories, dirty and disgusting clothes, and so on. Like this punk in the 70's, it has made a great in fluence on modem fashion. That is, the street fashion of some young people was introduced to high fashion in reverse, and then it has been popularized again. The influences can be summerized by the fol- lowing three parts. In the first place, as defiance at the existing ideas on beauty, punt shows will to create new beauty and attraction with untideness and complexity. These are 1. The building of New Punk by introducing of ancient culture in Punk 2. A role of originality in the advent of avantgarde street fashion 3. The destruction of established fashion rule accompanied with new wearer's character 4. The new textile combination with rough fashion in soft textiles. 5. The variation of beauty view with new fashionable make up and hairstyle In the second place, individuality of decoration, punk is a major part in flow of modern fashion which requires strong sensibility. These are 1. The advent of adorning zipper 2. The flood of epaulette 3. New fashionable accessories mixing high textiles and modern sense In the third place, as the change of punk image, antiillectual, anti social punk image has been changed into fashionable fantasy combining with modern art. These are 1. Substituting humor for hysteric image of punk through combinating with Post- modern image 2. Presenting new idea accompanying by punk imagery 3. Fashion using living necessaries As the above, Punk does not just end In presentation of shock. It is very significant that punk builds a bridge of creativity for the future with unlimited possibility.;과학과 기술문명의 발달은 우주시대의 개막과 함께 고도 산업사회를 이루도록 하였 으나, 이러한 새로운 것을 추종하는 시기의 저변에는 심연에 흐르는 불안한 심리에 의 한 반작용이 있었다. 경쟁의 사회 윤리 속에서 소극적으로 순응할 수 밖에 없는 젊은 세대는 기존의 가치 계에 반항하는 구체적인 의지의 표현으로써 반문화, 안티 패션(Anti-Fashion)을 등장시켰다. 이러한 점에서 70年代 후반에 등장한 펑크(Punk)패션은 표현하려는 것의 태도를 포 함한 인간 정신의 표현이라 볼수 있다. 본 논문에서는 아방가르드한 현대 의상의 출현에 아이디어의 근원으로써 기본적인 원동력이라 할 수 있는 펑크 패션에 대해 살펴 보았다. 펑크가 패션에 주고 있는 영향 을 중점적으로 다루기 위해 당시의 사회적, 문화적 배경과 그 특성을 안티 패션의 주자 인 히피 (hippie)와 뮤지션(musicion)을 중심으로 고찰하였다. 펑크 현상은 70年代 후반에 영국에서 노동자 계층의 젊은이들이 기성사회에 대한 반항을 복식으로 표현하고자 했던 反 모우드 현상이며, 영국의 특수한 경제 불황下에 일부는 팝 스타를 모방하는 젊은이들에 의해서, 또한 일부는 히피의 움직임과 함께 형성되어 졌다. 이들은 공격적이고 불쾌감을 주는 것을 목적으로 하였다. 모히칸족 헤어스타일, 공포감을 자아내는 메이크 업, 폭력적 이미지의 악세사리, 더럽고 혐오스러운 복장 등 의 문명 파괴적인 양상을 띰으로써 그들의 근본인 허무주의, 히스테리, 폭력을 극적으로 복식에 표현하였다. 그러나 펑크는 하이패션에 새로운 감각으로 신선함을 던져 주었고, 현대 패션의 흐름에 적지 않은 영향을 주었다. 첫째는, 기존의 美의 개념에의 도전으로써, 패션에 도입된 펑크 감각은 단정치 못한 복잡 미묘함 속에서 새로운 美와 매력을 창조하려는 의지로써 표현되고 있다. 둘째는, 장식의 개성화로써, 펑크 감각은 강한 감각성을 추구하는 현대 패션의 흐름에 중요한 요소로써 나타난다. 세째는, 펑크 감각의 전환으로써, 反지성적이며, 反현실적인 펑크의 괴벽스러움이 점차 현대 예술 경향에 맞추어 세련된 환타지로 받아들여여지고 있다. 이상과 같이 펑크는 기능적이 아님에도 불구하고 새로운 것을 창조하고자 하는 인간의 근원적인 의지의 표현이었다. 펑크 패션은 아름다움만을 추구하던 과거의 미의식에 충격을 줌으로써 새로운 감각을 던져주었고, 그러한 펑크 감각은 패션뿐 아니라 대중에게도 받아들여지고 있음을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Punk의 발생배경 = 3 Ⅲ. 펑크(Punk) 현상 = 11 A. Punk의 개념 및 특징 = 11 B. Punk의 Symbol = 16 C. Punk의 유형 = 21 Ⅳ. Punk Fashion = 28 A. 헤어 스타일(hair style) = 29 B. 메이크 업(Make-up) = 33 C. 악세사리(Accessory) = 36 D. 복식 = 43 Ⅴ. 결론 및 제언 = 58 참고문헌 = 61 ABSTRACT = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5793402 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subjectPunk fashion-
dc.subjectPunk-
dc.subject펑크-
dc.subject펑크패션-
dc.titlePUNK FASHION에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON PUNK FASHION-
dc.format.page65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE