View : 541 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author신상란-
dc.creator신상란-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:22Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000030549-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175490-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000030549-
dc.description.abstractSearching a beauty is the basical desire of man. Yet, with functual and rational improvement of our living condition and the way of life due to the development of science the reserve of the energy, the emotion and the esthetic sense are reliable to be deficient. In this condition, the arts as a medium to rasise these is more needed. There are much active progress toward developing the new design in modern industrialized society. In here, the development of gift set that is adds the security and the wealth to our life is worth considering in the view of the maketability. The population of our juvenile accounts for about 16 percent and the development of gift set which makes a target of them has being progressed actively. But in the ceramic gift set, its design is artless and there are may gift sets of no practical use. Therefore, the development of diverse ceramic gift sets which have the practicability in function and the beauty in vision is imminent. According to this, in this thesis, tile study on the development of ceramic gift set of high quality which teenagers can purchase with ease is to be drawn. The processes of this study are as follows. The general characteristics and the purchasing interest of teenagers are surveyed. I investigated the gift set that are on sale in the town now and that can reach the teenager's purchasing level, and I analyzed the designs. Also, in order to inquire the teenager's opinion about their purchasing of gift set and the actual condition of purchase, I made up a questionaire. As a result of inquiring the market, the types of the ceramic gift sets which are on sale now are divided into the man type, the animal type, and the botanical type and their colors show diversity, such like the middle color, the no-colouring color, and the primary color, and the kinds of them are also the practical ones of the ornaments, the saving box and the thing which is inserted. In the consequence of the questionaire, it is indicated that teenagers want to purchase the practical and fine design goods and prefer to ceramic goods in modern style. The geometrical shape is simple, concise, universal and inclusive. Also it's a very rational and useful shape to creat new one based on its image. And it is very objective shape in which developing as a gift set through mass procuction, because it is possible to revive it precisely. In this study, based on this geometrical characteristics, the possibilities of new design are presented through not only the creat of new type but the production of ceramic gift set that the teenagers can purchase easily. Also, this type is constructed by the way of pouring and moulding using the plaster mould for the correct expression of intented types in the process of the moulding.;美를 추구하는 것은 인간의 기본 욕구이며, 과학의 발달로 우리의 생활 환경과 양식이, 기능적이며 합리적으로 개선되면서 결핍되기 쉬운 마음의 여유와 정서, 그리고 美的 감각을 고양시킬 수 있는 매개체로서 예술이 더욱 필요하게 되었다. 현대는 발달된 산업화 시대로 새로운 디자인 개발이 활발히 진행되고 있는데, 우리 생활에 안정과 풍요를 더 하여 주는 선물용품의 개발은 시장성을 감안해 볼 때 개발의 소지가 충분하다고 할 수 있다. 현재 우리나라의 청소년 인구는 전체의 약 16 %를 차지하며, 이들을 소비대상으로 하는 상품의 개발이 활발히 진행되고 있으나, 도자제 선물용품에 있어서는 디자인이 치졸하고 실용적이지 못한 상품들이 많아, 시각적으로 아름답고, 기능적으로 실용성을 갖춘 다양한 종류의 도자제 선물용품의 개발이 필요하다고 생각된다. 이에 따라, 본 연구에서는 청소년들이 건전한 의식으로 손쉽게 구입할 수 있는, 질 적으로 우수한 도자제 선물용품 개발에 관하여 연구하고자 한다. 연구 방법은 청소년기의 일반적인 특징과 구매 심리를 고찰해 보고, 현재 시중에서 판매되고 있는 청소년들의 구입 수출에 맞는 도자제 선물용품을 조사하여 디자인을 분석하였다. 또한 청소년들의 선물용품 구입에 대한 의견과 구입 실태를 알아보기 위하여, 중·고생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 시장조사 결과, 현재 판매되고 있는 도자제 선물용품의 형태는 인물형, 동물형, 식물형이 많았고, 색상은 중간색, 무채색. 원색이 단색, 2도, 3도로 다양하게 나타났으며, 용도는 장식용품과 저금통, 꽂이 등의 실용 제품으로 나누어 볼 수 있었다. 설문조사 결과, 청소년들은 좋은 디자인의 실용적인 상품이 저렴한 가격으로 판매되기를 원하였고, 세련되고 단순한 현대적 감각의 도자기 유형을 선호하는 것으로 나타났다. 기하학적 형태는 단순하고 간결하며, 보편적이고 포괄적인 형태이다. 또한 그 이미지를 기초로, 새로운 형태를 창조하는데 있어 매우 편리하고 합리적인 형태로, 정확한 재현이 가능하여 대량 생산을 통해 선물용품으로 개발하는데 있어 객관성을 지닌 형태로 생각된다. 본 연구에서는 이러한 기하학적 형태의 특성을 바탕으로 새로운 형태를 창조하여, 청소년들이 쉽게 구입할 수 있는 도자제 선물용품을 제작하였다. 조형화 하는 과정에서 의도한 형태의 정확한 표현과 대량 생산을 위해 석고 몰드에 의한 주입 성형의 방법으로 형태를 구체화하여 디자인 가능성을 제시하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 동기 = 1 B. 연구의 범위 및 방법 = 2 C. 연구의 목적 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 청소년의 구매 심리 = 5 B. 선물용품의 시장조사 및 설문조사분석 = 11 Ⅲ. 작품제작 및 해석 = 46 A. 기하학적 형태의 특성 = 46 B. 작품제작 및 해석 = 55 Ⅳ. 결론 = 85 참고문헌 = 88 설문지 = 90 ABSTRACT = 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent10891322 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject도자제-
dc.subject선물용품-
dc.subject디자인개발-
dc.subject선물디자인-
dc.subject도자제디자인-
dc.title도자제 선물용품 디자인 개발에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle청소년을 위한-
dc.title.translated(The) study of the development of ceramic gift set design : for the teenages-
dc.format.page97 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과요업디자인전공-
dc.date.awarded1987. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE