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기업박물관의 실내환경 프로그래밍 및 디자인에 관한 연구

Title
기업박물관의 실내환경 프로그래밍 및 디자인에 관한 연구
Other Titles
Study on Interior Environmental Design and Programing of Enterprise-Museum
Authors
이재숙
Issue Date
1990
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과실내디자인전공
Keywords
기업박물관실내환경디자인프로그래밍
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
Modern society is rapidly changing in all the fields sociostructural, cultural and economic. We are living in rapidly changing circunstances while each individual adapts oneself to one's environment Thus, a same theory goes to any modern enterprise which has a task to remin alive in unpredictable, marketing circunstances. At the same time, enterprises became necessarily to need to bring their image into new relief and be interested in services for the public-the enterprise's restoration into society-in the turmoil of rapidly changing circumstance, and also, to respond to the demand of society. a characteristic of modern society-specialization-introduce a medium, the museum. Therefore, the purpose of this study is to provide residents with necessary education and other convenience, encourage their creditablity on enterprise, implant their consciousness of being a host of any enterprise and thereby, raise the image of enterprises, based on a concept of the general museum which is not one as a means of a simple enterprise and is even more thought to be a leader for the communication of communities. In that regard, this study intends to suggest some desirable directions for the open, rational, efficient spatial scheme. The following are for the process of such a scheme: 1. The purpose and method of the study are systemized and its physical range is defined. 2. The general concept of the museum has been studies theoretically and then, based on its findings, the concept and characteristics of the enterprise-museum are understood. 3. The inspection of realities is executed, existing problems are found out, and desirable directions are searched out. 4. For designing the enterprise-museum, to make the space of being a human being the main body and with such a vain, standards of the designing are analysed and synthesized. 5. Based on so far inspected literary data and theoretical backgrounds according to the synthesized standards of design, and through established objects, desirable suggest ions for design are provided. * To be the leader for the communication of communities as the activated space which can give communities liveliness, the space of various functions is efficiently arranged and operated. * All the space is created, based on the form of a human being. * In the process of programming and designing 'the enterprise-museum', a certain image is expressed through the appearance of any enterprise's symbolized idea.;현대사회는 사회구조적인, 문화적인 그리고 경제적인 모든 분야에서 하루가 다르게 급변하고 있다. 우리들은 급격히 변화하는 환경 속에서 각자 적응하면서 살아가고 있다. 이와 마찬가지로 기업도 한치 앞을 예측하기 어려운 시장환경 속에서 살아남아야 하는 것이 현대기업의 숙제이다. 이러한 때에 기업은 자신의 이미지를 새롭게 부각시키는 것이 필요하게 되어 기업 이윤의 사회환원이라는 대중에 대한 서어비스에 관심을 가지게 되었고 또한 현대의 특성인 「정보화 사회」의 필요성과 전문적인 자료를 집중적으로 수집하여 전시하는 박물관의 개념과 일치하므로 이러한 사회적인 요구의 반영 및 기업의 필요성에 의하여 박물관이라는 매개체를 도입하게 되었다. 단순한 기업의 수단으로서의 박물관이 아닌 일반박물관의 개념에서 한발 나아가 지역사회의 커뮤니케이션의 장으로서 주민들에게 교육 및 편의를 제공하여서 기업에 대한 신뢰도를 높이고 그 기업에 대한 주인의식을 심어줌으로서 이미지를 높이고자 하는데 이 연구의 목적이 있다. 이런 점에서 본 연구는 개방적이며 합리적, 효율적인 공간계획의 바람직한 방향을 제시하고자 하며 이러한 계획의 과정은 다음과 같다. 1. 연구의 목적과 방법을 체계화하였으며 그 물리적 범위를 한정하였다. 2 박물관의 일반적인 개념을 이론적으로 고찰하여 그로부터 기업박물관의 개념 및 특성을 파악하였다.
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디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
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